دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

دانشگاه علوم پزشكی آزمایشگاه ژنتیك را راه اندازی كند
 
بیرجند - مدیر كل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با توجه به نرخ معلولیت در استان دانشگاه علوم پزشكی بیرجند آزمایشگاه ژنتیك را راه اندازی كند.
 دانشگاه علوم پزشكی آزمایشگاه ژنتیك را راه اندازی كند بیرجند - مدیر كل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با توجه به نرخ معلولیت در استان دانشگاه علوم پزشكی بیرجند آزمایشگاه ژنتیك را راه اندازی كند.

به گزارش خبر نگار مهر، علی عرب نژاد بعداز ظهر یكشنبه در رزمایش همدلی و در آخرین روز هفته افراد دارای معلولیت اظهار كرد :50 عدد ویلچر به همراه 50 سبد غذایی تحویل خانواده های دارای معلول شد.

وی افزود: ارزش هر ویلچر 2 میلیون و 300 هزار تومان است و در مجموع 115 میلیون تومان برای تهیه این ویلچرها هزینه شده است.

وی بیان داشت: همچنین 50 بسته معیشتی به ارزش 500 هزار تومان شامل برنج، روغن، ربع و سویا به خانواده های دارای معلول اهدا شد.

وی با اشاره به اینكه 28 هزار نفر معلول در سامانه بهزیستی استان ثبت نام كرده اند، اضافه كرد: بیش از 200 قلم تجهیزات توانبخشی برای رفع نیاز معلولان نیاز است اما اعتبار كشوری ما در این باره بیش از یك میلیارد تومان است كه میزان آن برای تهیه همه این تجهیزات خیلی كم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال با خرید تنها 20 تشك مواج به هر شهرستان 2 تا تشك داده ایم تا آنها را برای استفاده معلولان به امانت در اختیار خانواده های معلولان قرار دهند.

عرب نژاد از مؤسسات خیریه داخل و خارج از استان خواست یاری گر بهزیستی برای رفع نیازهای معلولان استان باشند و اضافه كرد: در این راستا از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خواست كرده ایم تا 250 ویلچر برای استفاده معلولان در اختیار بهزیستی استان قرار دهند كه به زودی 50 ویلچر تحویل می شود.

وی نیاز معلولان با نیازهای ویژه را بیش از این اعلام كرد و گفت: پوشاك، سمعك، تشك مواج و… از نیازهای این معلولان است و با توجه به اینكه تعدادی از این معلولان 15 تا 20 سال است كه اختلال بلع دارند به دلیل این مشكل به شیر خشك برای تغذیه نیاز دارند.

مدیر كل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار كرد: ما صدای رسای معلولان هستیم و هنر این نیست كه بنشینیم تا معلولیت ایجاد شود بعد به فكر برقراری مستمری و تجهیزات مورد نیاز آنها بیفتیم بلكه از آن جایی كه پیشگیری مهم تر است، تلاش می كنیم تا از طریق مدیران استان و شهرستان ها و امامان جمعه آگاه سازی در جامعه انجام شود.

وی تصریح كرد: در این راستا طرح رصد آسیب های اجتماعی در خراسان جنوبی در حال اجرا است تا با مراجعه به منازل افراد اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی تبا بیان اینكه به دلیل نبود آزمایشگاه ژنتیك در استان آزمایش های مربوط به این موضوع را به مشهد و اهواز می فرستیم، گفت: از دانشگاه علوم پزشكی بیرجند می خواهیم آزمایشگاه ژنتیك را در استان راه اندازی كند تا با انجام یك آزمایش كوچك قبل از ماه چهارم بارداری از افزایش معلولان در استان جلوگیری كنیم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۱۲ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲