دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

استاندار اردبیل: رفع مشكلات معلولان پیگیری می شود
 
اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل با اشاره مشكلات مطرح شده از سوی معلولان، گفت: تلاش می شود با برگزاری نشست های مستمر در راستای برطرف كردن آنها پیگیری های لازم صورت گیرد.
استاندار اردبیل: رفع مشكلات معلولان پیگیری می شود اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل با اشاره مشكلات مطرح شده از سوی معلولان، گفت: تلاش می شود با برگزاری نشست های مستمر در راستای برطرف كردن آنها پیگیری های لازم صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، سید حامد عاملی روز یكشنبه در نشستی با جمعی معلولان استان اردبیل بیان كرد: ممكن است برای افرادی از نظر جسمی محدودیت هایی به وجود آید اما اگر اراده ای برای موفقیت و استفاده از تمامی ظرفیت ها باشد، هیچ كدام از آن محدودیت ها نمی تواند مانعی در برابر انسان ایجاد كند.

وی افزود: در این میان وظیفه دولت ها است كه زمینه را فراهم نمایند و به رشد انسان ها كمك كنند تا افراد بتوانند از ظرفیت هایی كه خداوند متعال در وجودشان قرار داده است، به خوبی استفاده كنند.

استاندار اردبیل اظهار كرد: شاید برخی افراد در جامعه با محدودیت هایی روبه رو باشند، دولت ها موظف هستند زمینه فعالیت راحت تر آنها را نیز فراهم كنند؛ چرا كه سرمایه اصلی جوامع همین انسان ها هستند، زیرا ایده و فكر یك فرد می تواند به خلق ثروت و نجات جامعه ای منجر شود.

وی توصیه ها و تعلیم های دینی در مورد عزت نفس و كرامت انسان ها را یادآور شد و اضافه كرد: اینها به دلیل تاكید بر این است كه باید تلاش شود تا با برطرف شدن موانع، زمینه رشد و بهره گیری از توانایی های هیچ فردی به خاطر برخی محدودیت های جسمی محدود نشود.

عاملی گفت: اراده الهی بر این نیست كه انسان در زندگی به سختی و گرفتاری درگیر شود، چرا كه خداوند متعال با لطف و كرم خود نعمت های بسیاری در دنیا قرار داده است تا انسان ها ضمن عبودیت، از این نعمت ها با ابزار عقل و انبیای الهی برای رشد، پیشرفت و طی مسیر سعادت بهره بگیرند.

وی افزود: این تلاش برای رفع محدودیت ها باید از كودكان آغاز شود؛ زیرا اگر فردی از دوران خردسالی از آموزش های لازم در جهت توانمندی برخوردار باشد، به طور قطع در آینده و دوره بزرگسالی با مشكلات كمتری روبه رو خواهد شد.

استاندار اردبیل با اشاره به ضرورت برنامه ریزی در راستای استفاده از ظرفیت های قانونی، امكانات و منابع دولتی در این زمینه، بیان كرد: باید در نشست هایی با حضور نمایندگان معلولان نسبت به برنامه ریزی در زمینه اشتغال دولتی و غیردولتی، استفاده از فضاهای ورزشی، ارتقای تجهیزات توانبخشی، آموزش كودكان معلول بررسی شود تا به طور مناسب و مستمر مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین اضافه كرد: باید شیوه نامه ای تعریف شود تا بر اساس آن فعالیت دستگاه های مختلف مانند شهرداری، راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه رعایت قوانین مرتبط و نظارت بر اعمال شرایط مناسب سازی محیط به هنگام اجرای پروژه های عمرانی و ساخت و سازها به جد در دستور كار قرار گیرد.

مشاور استاندار اردبیل در امور معلولان نیز در این نشست گفت: قانونی در زمینه حمایت از معلولان در سال 1386 مصوب شد اما متاسفانه بسیاری از مواد آن عملی نشد تا اینكه در سال 97 با اعمال اصلاحیه ای با عنوان قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ابلاغ شد.

عظیم قهرمانی با اشاره به اینكه بر اساس آمارهای جهانی معلولان حدود 10 درصد جمعیت جوامع هستند، افزود: اگرچه در ذیل مواد این قانون به بخش هایی از مشكلات معلولان اشاره شده، اما در عمل مختل شده است و از سوی دستگاه ها اجرایی نمی شود.

وی بیان كرد: افرادی توانمندی در بین جامعه معلولان داریم اما برای ارتقا و استفاده از این توانمندی در وهله نخست نیازمند توجه به بحث مناسب سازی هستیم كه همواره مورد تاكید قرار گرفته است.

مشاور استاندار اردبیل در امور معلولان اضافه كرد: اگرچه اقدام هایی در این زمینه صورت گرفته است اما با وجود برگزاری حدود چهار نشست در هر ماه در این زمینه، وضعیت چنان نیست كه معلولان بتوانند به راحتی در امكان و معابر عمومی و اداری رفت و آمد داشته باشند كه انتظار می رود توجه به این مهم در ارزیابی سالانه مدیران و دستگاه های اجرایی مد نظر قرار گیرد.

تمركز بیشتر بهزیستی به مشكلات معلولان، توجه به معضل اشتغال، مناسب سازی محیط، تامین سالن های ورزشی ویژه و تجهیز آنها، اهتمام بیشتر مراكز درمانی و بیمه ها به تامین هزینه های درمانی و بازنگری در طرح حمایت از خانواده در راستای پیشگیری از معلولیت های ژنتیكی در این نشست از سوی جمعی از نمایندگان معلولان استان اردبیل مورد تاكید قرار گرفت.

حدود 38 هزار فرد دارای معلولیت جسمی- حركتی، بینایی، شنوایی، ذهنی و روانی در این استان وجود دارد كه نزدیك به 24 هزار نفر آنها دارای پرونده معلولیت هستند.

برچسب ها
- مناسب سازی معابر
- استان اردبیل
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۵۲ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸