دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اگر نفستان درخواب می گیرد به این بیماری ها مبتلا هستید
 
فلوشیپ پزشكی خواب گفت: چاقی به همراه فشار خون بالا و احساس خواب آلودگی و خستگی در طول روز، دلیل قطع تنفس در هنگام خواب و كاهش اكسیژن بدن است.
به گزارش جام جم آنلاین، خسرو صادق نیت فلوشیپ پزشكی خواب، متخصص اختلالات خواب و رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) در خصوص دلایل بیداری مكرر در زمان خواب گفت: بیداری های مكرر دلایل متفاوتی از قبیل مشكلات جسمانی و روحی روانی دارد كه در آقایان با خانم ها متفاوت است.

وی افزود: یكی از دلایل مهم بیداری های مكرر در آقایان مشكلات تنفسی است كه می تواند تنگی نفس، خشكی گلو یا نیاز به دفع ادرار را به همراه داشته باشد و علامت مهم آن خروپف شبانه است. اما بزرگی پروستات و دیابت و استرس، اضطراب و افسردگی هم می تواند موجب بیداری های مكرر باشد. اگر این روند به صورت مداوم تكرار می شود باید به متخصص مراجعه كرد.

این متخصص اختلالات خواب استرس های در طول روز و علائم اضطرابی را یكی از دلایل كاهش خواب عمیق عنوان كرد و اظهار داشت: به طور طبیعی خواب سبك حدود 6 درصد از سهم خواب را به خود اختصاص می دهد. افرادی كه خواب سبك بیشتری دارند و هنگام خواب صدای اطراف را می شنوند باید به روانپزشك مراجعه كنند تا اضطراب خود را رفع كنند. اگر این اختلال درمان نشد باید به متخصصان اختلال خواب مراجعه كنند.

فلوشیپ پزشكی خواب دندان قروچه را نشانه اضطراب و استرس دانست و گفت: خوردن مواد محرك مثل قهوه قبل از خواب دندان قروچه را تشدید می كند. در وهله اول علل اضطرابی باید بر طرف شود. اگر بیمار تشنج داشته باشد حتما باید به آن توجه كرد ولی خود دندان قروچه مشكل خاصی برای بدن ایجاد نمی كند فقط برای جلوگیری از ساییدگی دندان از نایت گارد یا محافظ دندانی استفاده كنند اما اگر دندان قروچه همراه با درد است و خواب را مختل می كند باید از داروهای تجویز پزشك این مشكل را برطرف كنند.

متخصص اختلالات خواب اظهار داشت: خروپف علامتی شایع در بین آقایان به ویژه مردان چاق است كه پس از 40 سالگی شایع تر است اما در خانم ها پس از 50 سالگی و در سن یائسگی بیشتر دیده می شود. اگر آقایی خروپف دارد، چاق است، فشار خون بالایی دارد و در طول روز احساس خواب آلودگی و خستگی دارد نشانه قطع تنفس در هنگام خواب و كاهش اكسیژن بدن وی است. در این هنگام بدن برای جبران اكسیژن كم، تقلا و تلاش می كند كه با تعریق همراه است. تعریق نشانه استرس و فشار بدن است كه فرد حتما باید به پزشك اختلال خواب مراجعه كند. این روند اگر درمان نشود می تواند دیابت و فشار خون و در نهایت سكته قلبی و مغزی را به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به اینكه آیا داروی خواب آور ضرر ندارد؟ گفت: داروی خواب آور دو ضر دارد. اول آنكه فرد را به خود وابسته می كند و دوم اینكه مشكل بی خوابی فرد را مزمن می كند. ممكن است در كوتاه مدت مشكل فرد رفع شود ولی در درازمدت درمان را با اختلال مواجه خواهد كرد.

منبع: فارس
   تاریخ: ۰۷:۱۷ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶