دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چالش پیری جمعیت در آینده و نقش موثر پرستاران
 
تهران _ایرنا _ معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در دو دهه آینده با چالش "پیری جمعیت" مواجه می شویم كه یكی از راهكارهای برون رفت از این موضوع، توجه به سایر نقش های حرفه پرستاری است.
چالش پیری جمعیت در آینده و نقش موثر پرستاران تهران _ایرنا _ معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در دو دهه آینده با چالش ""پیری جمعیت"" مواجه می شویم كه یكی از راهكارهای برون رفت از این موضوع، توجه به سایر نقش های حرفه پرستاری است.

به گزارش ایرنا از وبدا، دكتر عباس عبادی، در نشست خبری كه به مناسبت گرامیداشت هفته پرستار و با حضور خبرنگاران برگزار شد، ضمن پاسداشت شهدای مدافع سلامت و قدردانی از خدمات شبانه روزی كادر بهداشتی و درمانی در مقابله با كووید 19، از تلاش های اصحاب رسانه در راستای آگاهی رسانی به جامعه قدردانی كرده و گفت: شما اصحاب رسانه، همیشه به خصوص در ایام كرونا در كنار نظام سلامت بودید و بازتاب های خبری شما كمك كرد تا مردم بیشتر با خدمات حوزه سلامت آشنا شوند و همراهی شما در ادامه می تواند به ما كمك می كند كه سواد سلامت مردم افزایش پیدا كرده و بتوانند سبك زندگی شان را اصلاح كنند.

وی افزود: اگر در هر حوزه به ویژه حوزه سلامت نتوانیم از مشاركت مردم استفاده كنیم، ممكن است به اهداف از پیش تعیین شده مان نرسیم. بنابراین، كار ما به عنوان یك كار تیمی، به اعتلای وطن و سلامتی مردم كمك می كند. امیدواریم در دولت جدید از همراهی مردم در تصمیم گیری های مرتبط با سلامت و آشنایی با حقوقشان، بیشتر بهره ببریم. بدون شك آگاهی بخشی و مشاركت آنان در بهبود شاخص های مرتبط با حوزه سلامت موثر است.

چالش پیری جمعیت در آینده و نقش موثر پرستاران

وی افزود: امیدواریم بتوانیم طی روزها و ماه های پیش رو، رویكرد نظام سلامت را تغییر دهیم .؛ به اذعان گذشتگان و متخصصان دوره اخیر، ما نظام سلامت را گران كنترل می كنیم كه شاید بخشی از آن به مدیریت منابع انسانی باز می گردد. تاكید بر استفاده از تكنولوژی های های تِك و شاید توزیع نامناسب این موضوع سبب افزایش قیمت ها شده است . همكاران پرستار ما با توجه به دوره های آموزشی خود این مهارت، دانش و امكان برایشان میسر است كه نقش آفرینی بیشتری در توسعه سلامت مردم داشته باشند.

عبادی افزود: در حال حاضر این نقد به خود ما وارد است كه ما تنها از بخش اندكی از توانایی های همكاران پرستارمان استفاده می كنیم، درحالیكه اگر از بیمارستان گذر كنیم و در كنار مردم باشیم و در حوزه پیشگیری و توانبخشی قدرت بیشتری از خود نشان دهیم، نیاز به این تعداد تخت بستری نخواهیم داشت، چون پیشگیری كردیم. در دو دهه آینده با چالش "پیری جمعیت" مواجه می شویم كه یكی از راهكارهای برون رفت از این موضوع، توجه به سایر نقش های حرفه پرستاری است.

66 پرستار مدافع سلامت، پرونده شهادتشان قطعی شده است

دكتر عبادی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت در حوزه پرستاری، عنوان كرد: آماری كه به شكل قطعی از شهدای پرستاری تعیین مصداق شدند، تعداد 66 نفر پرونده شهادتشان قطعی شده است . همكارانی كه در دوران كووید19 مرحوم می شوند و بحث شهادت برایشان مطرح می شود، یك فرایندی برایشان پیش بینی می شود كه مصادیق آن در كمیته انجام می شود. علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهدا است كه این انتقاد وارد است.

وی درخصوص وضعیت تبدیل قرارداد پرستاران، تصریح كرد: نسبت تخت به پرستار دارای دو بخش پرستاران حرفه ای و غیرحرفه ای است. یك تخت به ازای پرستار حرفه ای، 1.8 است و در مجموع، یك تخت به ازای 2.5 نفر است ؛ آنچه در شرایط موجود مهیا شده، نصف این عدد است و اكنون میانگین كشوری تخت به پرستار حدود 0.9 است و در برخی مناطق كمتر هم است. اگر همه كاركنان حوزه نظام سلامت با رابط های استخدامی متفاوت اعم از رسمی، قراردادی و .. را بتوانیم تبدیل وضعیت دهیم، بازهم با عدد استاندارد تفاوت وجود دارد. در بسته حمایتی آماده شده وزارت بهداشت كه شامل 6 بند است، یكی از بندها این بود كه همه همكارانی كه در حوزه كرونا داوطلبانه كنار مردم ماندند را تبدیل وضعیت كنیم، با دو هدف رفع كمبود و دوم، حرمت نهادن به كسانی كه كنار مردم خود ایستادند.

وی افزود: البته سازمان های خارج از وزارتخاته كه تصمیم گیر هستند موانع قانونی مانند آزمون استخدامی را مطرح می كنند كه در حال پیگیری است و نظام پرستاری هم كنار ما بوده است و امیدواریم به یك زبان و درك مشترك برسیم. همكاران خارج از وزارت بهداشت باید اهمیت موضوعات مرتبط به سلامت و پرستاری را درك كنند، زیرا بی توجهی به حوزه سلامت بی توجهی به خود و خانواده شان است؛ شاید بتوان از برخی اقلام حیاتی چشم پوشی كرد؛ اما حوزه سلامت چنین نیست. نظام سلامت حقوق اولیه شهروندی است.

دكتر عبادی ادامه داد: بحث تعرفه گذاری و فوق العاده خاص با ضریب 3، تبدیل وضعیت و... را پیگیری می كنیم. باید همت كنیم و پیگیر امور باشیم، اما بخش دوم مربوط به خارج از وزارت بهداشت است كه امیدواریم پیگیری صورت گیرد. پرستاران ظرفیت زیادی دارند و باید از تمام این ظرفیت ها استفاده شود.

وی درباره جلسه معاونت پرستاری با نهاد ریاست جمهوری، افزود: در این جلسه از شورای عالی بیمه، سازمان اداری استخدامی، نظام پرستاری حضور داشتند، اما متاسفانه نماینده سازمان برنامه و بودجه حضور نداشتند. در جلسه چالش ها مطرح شد، اما چون نماینده برنامه و بودجه نبود، كسی نبود تا برای اعتبار خاص حوزه تعرفه گذاری صحبت كند. البته همكاران سازمان استخدامی هم به موانع قانونی اشاره كردند. مقرر شد خلاصه مذاكرات به اطلاع معاون اول ریاست جمهوری برسد تا قبل از روز پرستار دستور ویژه بگیریم. وقتی از مدافعان سلامت صحبت می كنیم، بحث انسان هایی است كه جان بركف از سلامت انسان ها دفاع كردند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان كرد: مدل تدوین بودجه امسال با مدل های قبلی متفاوت است. سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را به شكل گلوبال می دهد. اعتبارات N ریال و باز توزیع منابع در وزارت بهداشت صورت می گیرد. بنابراین كل بودجه گلوبال است و تعرفه گذاری در قبال این بودجه خواهد بود.

كاركنان حوزه سلامت 7 تا 8 درصد بیشتر از میانگین جامعه به خدمات روانشناسی نیاز دارند

دكتر عبادی درخصوص تبعات روانشناختی پاندمی كووید 19 و لزوم ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به پرستاران، گفت: در سال 93 یك بررسی پژوهشی در جامعه عمومی ایران انجام شد و هموطنانی كه نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره داشتند، در آن دوره 23 درصد بودند؛ پژوهش مشابه در دی ماه 99 انجام شد، این عدد در جامعه عمومی افزایش پیدا كرده و به 29 درصد رسیده بود. در همان مطالعه، یك بررسی هم روی كاركنان حوزه سلامت انجام شد كه مشخص شد، حوزه سلامت 7 تا 8 درصد بیشتر از میانگین جامعه به خدمات روانشناسی نیاز دارند و این موضوع هم می تواند به دلیل فشار كاری سنگین بر دوش آنها باشد.

وی افزود: مطالعه ای هم در نیمه اول سال جاری در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی انجام شد و همكاران حوزه سلامت غربالگری شدند و به سه دسته تقسیم شدند و یك دسته به خدمات نیاز نداشتند، یك دسته به خدمات فوری نیاز داشتند و به متخصصین روانشناس و روانپزشك ارجاع داده شدند و یك گروه نیز با پكیج های از قبل آماده شده خدمت دریافت كردند كه باید این مطالعات را به سایر دانشگاه ها نیز تسری دهیم.

برچسب ها
- روز پرستار
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۵۴ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۷