دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ضرورت ساماندهی و مناسب سازی محیط شهری همدان برای توان یابان
 
همدان- نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر اجرای طرح ساماندهی و مناسب سازی معابر و محیط شهری در همدان برای توان یابان تاكید كرد.
ضرورت ساماندهی و مناسب سازی محیط شهری همدان برای توان یابان همدان- نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر اجرای طرح ساماندهی و مناسب سازی معابر و محیط شهری در همدان برای توان یابان تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نظری در چهل و سومین جلسه صحن شورای شهر همدان كه با حضور مدیركل بهزیستی استان همدان برگزار شد، ضمن تبریك هفته معلولین، افزود: بهزیستی با مدیریت شهری همكاری خوبی را در خدمت رسانی به جامعه معلولین و مددجویان این سازمان داشته و انتظار می رود این تعامل و همكاری همچنان ادامه داشته باشد.

وی بر اجرای طرح ساماندهی و مناسب سازی معابر و محیط شهری در همدان برای توان یابان تاكید كرد و گفت: تعامل و همكاری بهزیستی و شهرداری منجر به پدید آمدن اتفاقات خوبی برای مردم خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه، به حضور معتادین متجاهر در سطح شهر اشاره كرد و گفت: لازم است با همكاری و تعامل سازمان بهزیستی در امر جمع آوری متكدیان و معتادان متجاهر جلسات مشتركی را برگزار كرده و نتیجه مناسبی برای این امر حاصل شود.

در ادامه این جلسه، رئیس كمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینكه معلولیت محدودیت نیست، افزود: بسیاری از معلولین جامعه نقش مؤثری را در جامعه داشته و بعضی از آنها كار آفرین بوده و نقش مهمی در توسعه كشور ایفا می كنند.

علی اكبر نظری با تاكید بر اجرای مصوبه طرح مناسب سازی معابر سطح شهر برای تردد توان یابان، اظهار كرد: در راستای توجه و اجرای این مصوبه باید پایان كار برای ساختمان های اداری و غیر اداری در صورتی كه موارد مناسب سازی رعایت نشده باشد، صادر نشود.

وی افزود: لازم است بررسی شود و اداراتی كه در ساختمان های خود مناسب سازی را رعایت نكرده اند، ترك فعل آنها به استانداری گزارش داده شود چراكه قانون باید برای همه اجرا شود.

لزوم توجه به مشكلات مسكن توان یابان در شهر همدان

رئیس كمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز با تاكید بر لزوم رسیدگی به دغدغه توانیابان، گفت: بحث مسكن و اشتغال مهمترین مشكل این قشر از جامعه است.

اكبر كاوسی امید با انتقاد از اینكه در بخش مسكن توان یابان كوتاهی شده و حل مسائل این حوزه نیاز به بازنگری دارد، افزود: چرا كه اكنون به خانواده های چند معلول در اطراف شهر و حتی روستاها مسكن اختصاص می یابد و این وضعیت به دلیل عدم دسترسی آسان به مراكز درمانی، توانبخشی و خدماتی مشكلاتی را برای آن ها ایجاد كرده است.

وی با تاكید بر اینكه رفع مشكل و تأمین مسكن خانواده های دارای دو معلول نیازمند همكاری و پیگیری مسؤلین استان از جمله نمایندگان مجلس است، تصریح كرد: جامعه توان یابان در اخذ مساعدت ها، بودجه بندی و اعمال تخفیفات عوارضی شورای شهر همواره مورد توجه بوده از سویی، باید بخشی از اتوبوس هایی كه قرار است به زودی به ناوگان حمل و نقل درون شهری اضافه شود، بحث مناسب سازی و بهره مندی مناسب توانیابان مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه، رئیس كمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز خواستار عقد تفاهم نامه همكاری بین بهزیستی و مدیریت شهری در حوزه مناسب سازی محیط شهری شد و افزود: این تفاهم نامه می تواند قانونمند و با نظارت لازم در اجرای مفاد مورد توافق طرفین دقیق تر صورت گیرد.

مرتضی كرباسیان، فراهم كردن بستر اشتغال توانیابان و معتادان بهبود یافته را ضروری دانست و گفت: می توان با ایجاد كمیته اشتغال و كارآفرینی برای این قشر در حوزه آموزش های كارآفرینی و فنی و حرفه ای اقدامات مناسبی را انجام داد.

مصوبه طرح سما اجرایی شود

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به مصوبه طرح سما «ساماندهی و مناسب سازی اماكن و فضاهای شهری» در دوره پنجم شورای شهر، گفت: طرح با هدف داشتن شهری ایمن، سالم و مورد استفاده تمامی اقشار جامعه و به منظور ارتقای كیفیت اماكن و فضاهای شهری و مناسب سازی آنها برای افراد كم توان جسمی و حركتی به منظور افزایش انگیزه و نیز توسعه مشاركت فعال در بخش های مختلف جامعه در راستای ارتقای جایگاه اجتماعی آنان به واسطه احراز نقش های مؤثرتر در جامعه مصوب شد.

حمید بادامی نجات با بیان اینكه بخش هایی از طرح سما در دوره پنجم شورای شهر اجرایی شد از جمله پیاده روسازی های سطح شهر و پیاده راه سازی ها به حوزه مناسب سازی و توجه به توان یابان دقت شد، اظهار كرد: از سوی دیگر در خرید اتوبوس های جدید به بحث توان یابان نیز دقت شد كه این اتوبوس ها توانایی ورود ویلچر را داشته باشند، اما موضوعاتی در طرح وجود دارد كه اجرایی نشده و امید است در دوره ششم شورا این موارد نیز اجرایی شوند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۵:۴۲ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۰