دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

وقتی كه پای نسخه نویسی الكترونیك در عمل لنگ می زند!
 
رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: نسخه نویسی الكترونیك یك طرح قانونی است كه در عمل بیمه ها، كادر پزشكی و بیماران را با مشكلات بسیاری مواجه كرده است.
وقتی كه پای نسخه نویسی الكترونیك در عمل لنگ می زند!به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران، آقای احمد مؤذن زاده درباره ضرورت اجرای نسخه نویسی الكترونیك و پذیرش نسخ در همه مراكز درمانی و پاراكلینیكی گفت: مطابق با قانون بودجه امسال از یكم دی تمامی نسخ دارویی و پاراكلینیكی (خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی و فیزیوتراپی و ... باید به صورت الكترونیك پذیرش شود.

وی با اشاره به زیرساخت های لازم برای نسخه نویسی الكترونیك افزود: نهاد سیاست گذار سلامت (وزارت بهداشت) باید با همكاری سازمان نظام پزشكی كشور نرم افزار جامع سلامت را تهیه كند كه همه ذی نفعان (پزشكان، كادر درمان، مراكز درمانی و پاراكلینیكی، داروخانه ها، سازمان های بیمه گر پایه و تكمیلی و خصوصا وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی) بتوانند از این نرم افزار استفاده كنند و در این نرم افزار جامع پرونده الكترونیك سلامت برای بیمه شدگان و امضای الكترونیك توسط سازمان نظام پزشكی برای پزشك در نظر گرفته شده كه این موضوع متاسفانه تا كنون محقق نشده است.

آقای مؤذن زاده افزود: سازمان های بیمه گر پایه شامل بیمه سلامت و تأمین اجتماعی هر كدام برای افراد تحت پوشش خود، نرم افزار های مجزایی را برای نسخه نویسی الكترونیك طراحی كرده كه این نرم افزار ها مشكلات بسیاری را به همراه داشته اند به طوری كه این نرم افزار ها با سایر نرم افزار های استفاده شده در نظام سلامت كشور مانند نرم افزار سیب پزشك خانواده همخوانی كاملی ندارند همچنین استفاده از این نرم افزار ها زمانبر بوده و وقت بسیاری را از پزشكان و مسؤولان مؤسسات پزشكی می گیرد.

رییس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: برای اجرای نسخه نویسی الكترونیك باید زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در كشور ارتقا پیدا می كرد و در مطب های پزشكان و مراكز درمانی امكاناتی مانند دسترسی به اینترنت پر سرعت و پهنای باند مناسب فراهم می شد، ولی هیچ گونه تسهیلاتی به كادر پزشكی و مراكز درمانی داده نشده است ازسوی دیگر ثبت الكترونیك نسخ در مؤسسات درمانی هزینه های زیادی را به دنبال دارد كه هیچ تعرفه ای برای این موضوع اختصاص پیدا نكرده است.

عضو هیأت مدیره نظام پزشكی شیراز تأكید كرد: ضریب نفوذ نسخه نویسی الكترونیك تا پایان ماه گذشته در استان های مختلف متفاوت و این ضریب بین 20 تا 90 درصد در نوسان بوده و در استان هایی مانند فارس، البرز، مازندران، تهران، سمنان، گیلان و اصفهان میزان ضریب نفوذ نسخه نویسی كمتر از 50 درصد بوده است، بنابراین رسیدن میزان این ضریب به 100 درصد تا پایان آذر امكان پذیر نیست.

آقای مؤذن زاده تصریح كرد: خوشبختانه امكان پذیرش نسخ الكترونیك در مؤسسات درمانی مانند مراكز فیزیوتراپی محقق شده است، ولی با ممنوعیت تولید نسخ كاغذی و دستورات عاجل بیمه ها، بیماران به دردسر می افتند و بین مطب پزشكان و مؤسسات پزشكی و پاراكلینیكی سرگردان می شوند.

سازمان های بیمه گر از پارسال به تدریج دفترچه های خود را جمع كردند و به این ترتیب سربرگ پزشكان جانشین این دفترچه ها شدند. متأسفانه بسیاری از سازمان های بیمه گر تكمیلی هم به سامانه های تولید نسخ الكترونیك بیمه های پایه متصل نیستند.

آقای مؤذن زاده گفت: خدمتی در فیزیوتراپی با نام «فیزیوتراپی گلوبال» با كد ملی 901645 در كتاب بومی ارزش های نسبی وجود دارد كه این خدمت در تعداد نواحی درمانی قابل ضرب شدن است كه در نرم افزار بیمه های پایه به بیش از 50 كد لوینگ تبدیل شده كه این موضوع پزشكان را برای تولید نسخه الكترونیك به زحمت انداخته است، بنابراین میزان تولید نسخ الكترونیك جهت ارجاع به مراكز درمانی كاهش پیدا كرده و نسخه نویسی الكترونیك برای مراكز فیزیوتراپی در شرایط فعلی تبدیل به یك كابوس شده است.

بیمه سلامت در برخی استان ها از اول آذر ماه نسخ پاراكلینیك را اجبارا به صورت الكترونیك پذیرش مینماید كه این موضوع سرگردانی بیماران را به همراه داشته است.
مسئول كمیته حقوقی نظام پزشكی شیراز یادآوری كرد: من از سیاست گذاران نظام سلامت، مسئولان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكی، كمیسیون بهداشت مجلس، انجمن های علمی، سازمان های بیمه گر و شخصیت های سیاسی و دولتمردان كشور استدعا دارم كه در شرایط فعلی اقتصادی و كرونایی كشور، رنج مضاعف دیگری بر كوله بار بیماران و مردم اضافه نكنند و فرصتی دیگر داده شود تا زیر ساخت های لازم برای نسخه نویسی الكترونیك فراهم شود.

سازمان نظام پزشكی با همكاری وزارت بهداشت می تواند نرم افزار جامع سلامت را تهیه كرده تا كادر پزشكی و بیماران با مشكلات اجرایی ناشی از اجرای عجولانه نسخه نویسی الكترونیك مواجه نشوند.
   تاریخ: ۱۵:۳۷ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸