دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

اردوگاه نگهداری معتادان در جاده رفسنجان تعیین تكلیف شود
 
استاندار كرمان گفت: اردوگاه نگهداری معتادان در جاده رفسنجان از طرح های نیمه تمامیست كه در حال از بین رفتن است و باید تعیین تكلیف شود.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از كرمان، علی زینی وند استاندار كرمان امشب در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كرمان با بیان اینكه اردوگاه نگهداری معتادان در جاده رفسنجان باید تعیین تكلیف شود، گفت: این اردوگاه از طرح های نیمه تمامی است كه در حال از بین رفتن است و باید هر چه زودتر مورد بهره برداری قرار گیرد.

او با اشاره به اینكه مبارزه با مواد مخدر در كشور دارای نواقصی هست، اما نسبت به گذشته پیشرفت های خوبی داشته است، افزود: درمان اعتیاد در كشور ما ناقص انجام می شود و باید چرخه درمان اعتیاد تكمیل شود تا نتیجه بگیریم.

زینی وند با بیان اینكه اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر اقدامات خوبی بوده؛ اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم كه دلیل اصلی آن كمبود اعتبارات است، بیان داشت: مبارزه با مواد مخدر فقط كشفیات و جمع آوری معتادان متجاهر نیست و باید آموزش، فرهنگ سازی، ترك اعتیاد و كارآفرینی با هم انجام شود.

او با اشاره به اینكه سن اعتیاد كاهش پیدا كرده و این معضل در تمام طبقات اجتماعی وجود دارد و یك هشدار است تصریح كرد: با كار های كلیشه ای نمی توان آسیب اجتماعی را كنترل كرد و نیاز است تشكل های مردمی را پای كار آورد كه البته اعلام آمادگی هم كرده اند.

زینی وند با بیان اینكه در حوزه مقابله با اعتیاد كار اداری جواب نمی دهد و باید از ظرفیت مردمی استفاده شود و كار اجتماعی نیاز است، بیان داشت: مطالبه گری اعتبارات در حوزه مبارزه با مواد مخدر را در دستوركار قرار دهید.

او با اشاره به اینكه 20 سال از زمان كلنگ زنی اردوگاه معتادان در استان كرمان می گذرد و هنوز كار زیادی وجود دارد، گفت: نیاز است با روش دیگر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این اردوگاه را ساخت و تكمیل و تجهیز كرد.

سرهنگ بدیع الله سلیمانی معاون عملیات نیروی انتظامی استان كرمان نیز با بیان اینكه 52 درصد رشد كشفیات مواد مخدر در استان كرمان داشته ایم، گفت: كشفیات مواد مخدر در استان كرمان بیش از 161 تن بوده است.

او با اشاره به اینكه بیشترین كشفیات مواد مخدر استان مربوط به تریاك و هروئین بوده است، افزود: تریاك 85 درصد كشفیات مواد مخدر استان كرمان را به خود اختصاص داده است.

معاون عملیات نیروی انتظامی استان كرمان با عنوان اینكه 4 درصد از دستگیری های استان مربوط به خرده فروشان مواد مخدر است، بیان داشت: با تأمین اعتباراتِ طرح های مقطعی استان در حوزه مواد مخدر می توانیم موفق تر عمل كنیم و از سوی دیگر راه اندازی ایست بازرسی جاده سیرچ از ضروریات است و باید حتماً راه اندازی شود.

صدیقه مرادی معاون پرورشی آموزش و پرورش استان كرمان هم با بیان اینكه طرح یاریگران زندگی برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس در حال اجرا است، گفت: طی پارسال، اجرای این طرح 20 درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داد.

او با اشاره به اینكه امسال هزار و 190 مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفته است، افزود: امسال با توجه به اینكه دانش آموزان به دلیل كرونا در مدارس حضور ندارند، آسیب های اجتماعی بیشتر آن ها را تهدید می كند.

محمدرضا محمدی اناركی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان كرمان نیز با اشاره به اینكه راه اندازی كارخانه استحصال دارو از مواد مخدر در استان كرمان در دستور كار است، بیان داشت: این كارخانه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان كرمان در سال 95 است.

او با بیان اینكه مجوز این كارخانه را باید وزارت بهداشت بدهد و وزارت بهداشت با زمین سرمایه گذار در محله شهرك صنعتی موافقت كرده است، گفت: طرح یاریگران در آموزش و پرورش از سال گذشته اجرایی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان كرمان با اشاره به اینكه استان كرمان در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته و آسیب هایی از این بابت متوجه شمال استان شده است، افزود: تهیه نقشه راه مبارزه با مواد مخدر استان در دستوركار است و مكاتبات لازم با دستگاه های مربوطه شده است.

رمضان امیری مدیركل زندان های استان كرمان گفت: در حال حاضر بیش از 11 هزار نفر در زندان های استان كرمان حضور دارند كه ماندگاری افراد در زندان نسبت به سال قبل هشت درصد افزایش دارد.

او با اشاره به اینكه 70 درصد جرائم زندانیان استان مواد مخدر است، افزود: به ازای هر 100 هزار نفر، 328 نفر زندانی در استان كرمان داریم كه پنج درصد از زندانیان خانم هستند.

امیری با اشاره به اینكه 77 درصد زندانیان متاهل و 23 درصد مجرد هستند، تصریح كرد: دو درصد ا ز زندانیان استان كرمان افاغنه و 62 درصد بدون سابقه هستند.

او بیان كرد: 64 درصد از زندانیان استان زیر 40 سال سن دارند و جرم 41 درصد از زندانیان، جرائم سنگین مواد مخدر است.

مدیركل زندان های استان كرمان گفت: اردوگاه حرفه آموزی و كاردرمانی زندان استان از سال 79 كلنگ زنی شده و بند اچ، شش درصد كار دارد و متاسفانه در حال تخریب شدن است.

او افزود: این مركز مشكل آب آشامیدنی، آسفالت ورودی و معابر، فیبر نوری، خرید انشعابات آب، گاز و برق و ... دارد.

در این جلسه از سوی نماینده كمیته كشف و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كرمان اعلام شد: در سال جاری كشفیات مواد مخدر در استان كرمان 52 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و بیشترین كشفیات مربوط به تریاك با بیش از 137 تن بوده است.

همچنین با بیان اینكه انهدام باند های مواد مخدر در سال جاری 26 درصد رشد داشته، عنوان شد: برخورد با معتادین متجاهر سه درصد رشد داشته است، ضمن اینكه قریب به 3 هزار معتاد متجاهر در استان كرمان وجود دارد.

نماینده نیروی انتظامی در این جلسه با بیان اینكه تامین اعتبارات طرح های مقطعی استان برای برخورد با معضل مواد مخدر موثر است، بیان داشت: در ایست بازرسی های استان مشكل داریم و تجهیزات به روز نیست.
   تاریخ: ۰۰:۰۳ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۱