دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ورود ایران به كشورهای پیشرو واكسیناسیون
 
تهران- ایرنا- تغییر رویكرد دولت جدید در ستاد ملی كرونا و سرعت بخشیدن به تامین و تزریق واكسن كرونا تحول مهمی است كه به عنوان یك كارنامه قابل دفاع از عملكرد 100 روزه دولت انجام شده است، اقدامی كه اگر نبود جان انسان های زیادی در همین مدت كوتاه از بین رفته بود.
افشین شاعری

ورود ایران به كشورهای پیشرو واكسیناسیون تهران- ایرنا- تغییر رویكرد دولت جدید در ستاد ملی كرونا و سرعت بخشیدن به تامین و تزریق واكسن كرونا تحول مهمی است كه به عنوان یك كارنامه قابل دفاع از عملكرد 100 روزه دولت انجام شده است، اقدامی كه اگر نبود جان انسان های زیادی در همین مدت كوتاه از بین رفته بود.

ستاد ملی كرونا، تشكیلاتی است كه درست چند روز بعد از اعلام رسمی ورود كرونا به كشور و مرگ تعدادی از ایرانیان در قم و گیلان در اوایل اسفند 98 با مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایجاد شد، نهادی سیاستگزار و بالادستی كه مصوبات آن حكم قانون را دارد و همه دستگاهها و سازمانها ملزم به اجرای مصوبات آن هستند. رئیس این شورا رئیس جمهوری است و تعدادی از وزیران از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزیر كشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد كل ستاد مشترك نیروهای مسلح، فرمانده نیروی انتظامی، دادستان كل كشور از جمله اعضای این ستاد بین بخشی هستند.

كمیته های مختلفی نیز در زیر مجموعه ستاد ملی مدیریت و مقابله با كرونا ایجاد شده است كه معروفترین آنها كمیته علمی است كه مسئولیت طراحی اقدامات پیشگیرانه و پروتكل های بهداشتی و درمانی مدیریت كرونا را به عهده دارد، علاوه بر آن كمیته اقتصادی، كمیته امنیتی و انتظامی، كمیته اطلاع رسانی نیز در این ستاد فعالیت می كند.

مهمترین مصوبات این ستاد كه در حدود 22 ماه گذشته در رسانه ها و افكار عمومی بیش از همه مورد توجه بوده، مصوبات مرتبط با محدودیت های مشاغل، ترددها، پروتكل های بهداشتی و پروتكل های درمان كرونا و تصمیمات مرتبط با روند واكسیناسیون كرونا بوده است كه در مواردی موفق بوده و در مواردی نیز موفقیت چندانی نداشته و گسترش موج های سنگین كرونا در پنج پیك نفس گیر و مرگ بیش از 100 هزار نفر و مرگهای روزانه تا 700 نفر را رقم زده است.

با این حال با شروع دولت سیزدهم، تغییراتی در تركیب و رویكرد ستاد ملی كرونا رخ داد كه تا حد زیادی با دوره قبل متفاوت بود. مهمترین تغییر در این دوره كه حدود 100 روز از آن می گذرد، گسترش واكسیناسیون در سراسر كشور است، تا چند ماه پیش مردم برای تزریق واكسن باید ساعت ها در صف می ایستادند و در به در به دنبال جایی برای واكسن زدن می گشتند اما امروز به گفته، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نه تنها مردم به دنبال واكسن نیستند بلكه این دولت است كه مراكز متعدد و خلوت واكسیناسیون را در اختیار مردم قرار داده و به دنبال افرادی است كه هنوز واكسن نزده اند.

رئیسی: دولت جدید برای تامین واكسن قوی عمل كرد

علیرضا رئیسی سخنگوی سابق ستاد ملی كرونا در دولت دوازدهم و معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت درباره عملكرد دولت جدید در حوزه مدیریت كرونا به پژوهشگر ایرنا می گوید: دولت جدید در رفع مشكلات تامین منابع مالی و نقل و انتقال پول خیلی خوب عمل كرد و عملكردش خیلی بهتر از دولت قبل است. اوایل دولت در جلسات ستاد ملی كرونا در دولت جدید من هم بودم. در جلسات دولت جدید آقای مخبر به عنوان معاون اول می نشست، در جلسات واقعا كاربردی، محكم همان جا، مسئول بانك مركزی و وزارت امور خارجه هم نشسته بود. در همان جلسه تصمیم می گرفتند و همان جا كار را به سرانجام می رساندند. این خیلی مهم است.

او می افزاید: دولت جدید و ستاد ملی كرونا با مدیریت تیم جدید فرآیند تامین واكسن را تسریع كردند. به نماینده وزارت خارجه در همان جلسه ستاد می گفتند، همین الان تماس بگیر و هماهنگ كن تا انجام شود. نمی گذاشتند برای فردا. بانك مركزی هم همین طور. بانك مركزی در دولت جدید خیلی خوب برای تامین واكسن همكاری كرد. واقعا در مقایسه با دولت قبل این میزان همكاری عجیب و غریب است. من در دولت قبل، این میزان همكاری و اراده برای انجام سریع كار را ندیده بودم. واقعا فرآیندهای مالی را دقیق نمی دانم، آیا واقعا در دولت قبل مشكلی بود كه بانك مركزی همكاری نمی كرد. واقعا هم بانك مركزی و هم وزارت خارجه در دولت جدید خیلی خوب عمل كردند. مدیریت معاون اول رئیس جمهوری هم واقعا خوب و متفاوت بود.

تحول در 100 روز اول؛ ایران درردیف كشورهای پیشرو واكسیناسیون

تعییرات ستاد ملی كرونا در دولت جدید

«مسعود مردانی» عضو كمیته علمی ستاد ملی كرونا به پژوهشگر ایرنا می گوید: من عضو كمیته علمی این ستاد هستم و در مورد این كمیته نظر می دهم، كمیته علمی ستاد ملی كرونا یك نهاد مشورتی است و بسیاری از مصوبات آن برای اجرا و ابلاغ باید در جلسه ستاد ملی كرونا كه با حضور رئیس جمهوری تشكیل می شود، تصویب شود. در دولت جدید تعداد اعضای این كمیته بیشتر و حدود 50 نفر شده است به همین علت در برخی جلسات فقط چند دقیقه فرصت صحبت كردن به اعضای می رسد. در این دوره مثلا مسئولان بوردهای تخصصی گروه های تخصصی پزشكی نیز به این كمیته اضافه شده اند كه شاید حضور همه آنها در همه جلسات این كمیته ضروری نباشد.

با شروع دولت سیزدهم، تغییراتی در تركیب و رویكرد ستاد ملی كرونا رخ داد كه تا حد زیادی با دوره قبل متفاوت بود. مهمترین تغییر در این دوره كه حدود 100 روز از آن می گذرد، گسترش واكسیناسیون در سراسر كشور استوی افزود: البته حضور نمایندگان برخی گروه ها مانند گروه پرستاری با توجه به اینكه این گروه درگیری مستقیم و طولانی مدتی با بیماران بدحال دارند و در خط مقدم مبارزه با بیماری كووید19 هستند، مفید و موثر است و امیدوارم توجه به نظرات علمی و كاربردی گروه ای دخیل در مدیریت كرونا به تصمیمات بهتری منجر شود اما در مجموع زیاد شدن تعداد اعضای كمیته های تخصصی در همه جلسات ممكن است ضروری نباشد.

عضو كمیته علمی ستاد ملی كرونا گفت: برخی مردم تصور می كنند همه مسائل كشور در دوران كرونا در ستاد ملی كرونا مدیریت و هدایت می شود و مسائلی مانند گرانی مرغ و تخم مرغ را هم از چشم این ستاد می بینند در حالی كه این ستاد نقشی در این مسائل ندارد. البته ستاد ملی كرونا كمیته های تخصصی متعددی دارد مانند كمیته امنیتی و انتظامی، كمیته اقتصادی، كمیته اجتماعی و كمیته رسانه ای اما مهمترین تصمیمات این ستاد در حوزه مدیریت كروناست و مسائل اقتصادی كشور در جای دیگری مدیریت می شود.

مردانی ادامه داد: مهمترین تفاوت ستاد ملی كرونا در دولت جدید نسبت به دولت قبل در سرعت گرفتن واكسن مشاهده می شود، در دولت قبل واردات و تامین واكسن كرونا قطره چكانی انجام می شد به همین علت با موج های متعدد كرونا و مرگ و میرهای متعدد مواجه شدیم اما در دولت جدید به قول دكتر رئیسی، رئیس جمهوری سیل آسا واكسن وارد شد و در مدت كوتاهی تعداد زیادی از مردم واكسینه شدند و اكنون بالای 60 درصد جمعیت كشور و حدود 70 درصد جمعیت بالای 12 سال كه گروه هدف هستند، واكسینه شده اند و این دستاورد مهمی است كه در سه ماه اول فعالیت دولت سیزدهم با مدیریت ستاد ملی كرونا محقق شده است و اكنون ایران یكی از كشورهای پیشرو در واكسیناسیون كروناست.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: تصمیماتی كه در ستاد ملی كرونا در دولت قبل گرفته می شد بعضا به علت ناشناخته بودن پاندمی كرونا متفاوت و در مواردی كم اثر بود، مسائلی مانند تاكید بر ضدعفونی كردن سطوح یا محدودیت تردد خودروهای شخصی از این دست است اما اكنون در دولت جدید از تجارب گذشته درس گرفته شده و تلاش می شود تصمیمات علمی تری در این ستاد گرفته شود.

وی افزود: در مجموع ستاد ملی كرونا در مدت كوتاهی كه از دولت جدید می گذرد، عملكرد قابل قبولی داشته است، مردم باید به تصمیمات این ستاد اعتماد داشته باشند و به آن عمل كنند تا نتیجه بخش باشد.

مردانی درباره توجه به مقوله سلامت روان بعد از كرونا در ستاد ملی كرونا گفت: در جلسات كمیته علمی این ستاد با حضور دكتر نوربالا مسائل و آسیب های روانی كرونا نیز مطرح و بررسی می شود، اما مساله این است كه مسائل مرتبط با سلامت روان حتی قبل از كرونا نیز در كشور با غفلت و عقب ماندگی های زیادی همراه بوده است. در این دوره نیز به دلایل مختلف این مشكلات تشدید شد و احتمالا آثار زیانبار این دوران سخت به خصوص در حوزه سلامت روان تا مدتها بعد از فروكش كردن پاندمی كرونا نیز ادامه خواهد داشت.

تغییر تركیب ستاد ملی كرونا

حمیدرضا جماعتیدبیر و سخنگوی كمیته علمی ستاد ملی كرونا در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا گفت: از زمان فعالیت دولت جدید تغییرات زیادی در نحوه فعالیت ستاد ملی كرونا و به خصوص كمیته علمی ایجاد شده است، اولین آن، تغییر تركیب كمیته علمی ستاد ملی كروناست، در دوره جدید تقریبا نمایندگان تمام گروه های تخصصی و فوق تخصصی درگیر كرونا به این كمیته دعوت و عضو كمیته علمی شدند به عنوان مثال نماینده فوق متخصصان عفونی، ریه، روانپزشكی، اطفال، ایمونولوژی، طب توانبخشی و ... حدود 50 نفر به تركیب كمیته علمی ستاد ملی كرونا اضافه شد.آخرین پروتكل های آمریكا، اروپا، آسیا و استرالیا در كمیته علمی ستاد ملی كرونا مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر آن متخصصان برجسته اقتصاد سلامت، اپیدمیولوژی و نماینده طب سنتی ایرانی نیز به تركیب كمیته علمی ستاد ملی كرونا اضافه شدند

وی افزود: در واقع دبیران بورد تخصصی همه رشته های تخصصی به تركیب كمیته علمی كرونا اضافه شدند و نظر تخصصی آنها در این كمیته مطرح و بررسی می شود. این تغییر وزن علمی این كمیته را بالا برد. در گذشته افرادی عضو این كمیته بودند كه جایگاه آنها در مواردی ارتباط مستقیم با مساله كرونا نداشت.

جماعتی ادامه داد: اتفاق دیگری كه در كمیته علمی ستاد ملی كرونا افتاد این بود كه تلاش شد آخرین پروتكل های علمی پیشگیری و درمان كرونا كه در دنیا وجود دارد در این كمیته مطرح و بررسی شود و آخرین پروتكل های آمریكا، اروپا، آسیا و استرالیا در كمیته علمی ستاد ملی كرونا مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر آن متخصصان برجسته اقتصاد سلامت، اپیدمیولوژی و نماینده طب سنتی ایرانی نیز به تركیب كمیته علمی ستاد ملی كرونا اضافه شدند، یك نفر نماینده از مجلس نیز به عضویت این كمیته درآمد و تلاش شد همه نگاهها در تصمیمات كمیته علمی ستاد ملی كرونا وجود داشته باشد.

گسترش واكسیناسیون در 100 روز

وی گفت: در این كمیته به صورت منظم و هفتگی آخرین دستاوردها و پروتكل های پیشگیری و درمان كرونا بررسی و بر اساس آنها تصمیم گیری می شود. آخرین تصمیم مهم این كمیته ابلاغ تزریق دز سوم واكسن به سالمندان بالای 60 سال، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و تایید واكسیناسیون دز سوم برای افراد 12 تا 18 سال است. این تصمیم یكشنبه 7 آذر در كمیته علمی ستاد ملی كرونا گرفته و در رسانه ها اعلام شد و جالب است كه فائوچی كه بالاترین مقام بهداشتی آمریكاست یك روز بعد از تصمیم ستاد ملی كرونا در ایران، این تصمیم را اعلام كرد.

جماعتی افزود: مهمترین تغییر در ستاد ملی كرونا در دولت سیزدهم این است كه از زمان فعالیت دكتر عین اللهی وزیر بهداشت، رویكرد واكسیناسیون تغییر كرد و روند كند واكسیناسیون كه در دولت قبل بر پایه تولید واكسن در داخل به كندی پیش می رفت، با افزایش واردات سرعت گرفت. در زمان شروع دولت جدید حدود هفت درصد جمعیت كشور واكسن كرونا را تزریق كرده بودند اما اكنون با گذشته حدود 100 روز از فعالیت دولت جدید حدود 70 درصد جمعیت گروه هدف یعنی افراد بالای 12 سال حداقل یك دز واكسن كرونا را تزریق كرده اند و به سرعت به سمت ایمنی جمعی با واكسن پیش می رویم.

دبیر كمیته علمی ستاد ملی كرونا ادامه داد: اجرای این تصمیم مهم و این تغییر رویكرد اساسی موجب شد به سرعت موارد ابتلا و مرگ و میر در پیك پنجم رو به كاهش برود و مهار شود. اگر این اقدام بسیار مهم علمی و انقلابی انجام نمی شد قطعا شاهد موارد بسیار بیشتر مرگ و میر در پیك پنجم و پیك های بعدی و خطرناكتر بودیم، بحرانی كه دیگر كنترل آن در حد توان نیروهای بهداشتی و درمانی خسته نبود و از نظر اقتصادی نیز خسارت های بسیار بیشتری به كشور تحمیل می كرد و باعث می شد با یك وضعیت فجیع و غیر قابل تحمل در كشور مواجه شویم.در زمان شروع دولت جدید حدود هفت درصد جمعیت كشور واكسن كرونا را تزریق كرده بودند اما اكنون با گذشته حدود 100 روز از فعالیت دولت جدید حدود 70 درصد جمعیت گروه هدف یعنی افراد بالای 12 سال حداقل یك دز واكسن كرونا را تزریق كرده اند و به سرعت به سمت ایمنی جمعی با واكسن پیش می رویم.

وی گفت: تصمیمات دیگری نیز برای كاهش ترددها و فاصله گذاری اجتماعی اتخاذ شد اما مهمترین عامل كاهش موارد مرگ و میر و ابتلا به كرونا و كاهش موارد بستری در بیمارستان ها، سرعت گرفتن و افزایش قابل توجه واكسیناسیون بود كه تاثیر بسیار خوب و ملموسی در جامعه داشت و باعث شد به شرایط بسیار بهتری در جامعه برسیم.

جماعتی افزود: البته هنوز خطر رفع نشده و مقاومت گروه های ضد واكسن یك خطر جدی است. افرادی كه در همه جای دنیا در كشورهای آمریكایی، اروپا و آفریقا هم هستند. همین افراد باعث شدند كه در آفریقای جنوبی كه میزان واكسیناسیون آن كمتر از 30 درصد است سویه جدید اومیكرون به وجود بیاید. اتفاقی كه جهان را دوباره نگران كرده است و هر لحظه ممكن است در یك نقطه دیگر دنیا از جمله ایران تكرار شود.

وی ادامه داد: هر چقدر میزان افراد واكسن نزده در یك جامعه بیشتر باشد، با توجه به اینكه ویروس كرونا در مدت بیشتری در بدن این افراد می ماند احتمال جهش ویروس و ایجاد نوع جدید ویروس كرونا بیشتر می شود و این یك تهدیه بزرگ برای سلامت مردم جهان است ضمن اینكه واریانت دلتا، دلتا پلاس و امیكرون نیز تهدیدهای جدی هستند كه هنوز جهان را تهدید می كنند.

دبیر كمیته علمی ستاد ملی كرونا گفت: از همه مردم، روحانیان و متخصصان می خواهیم مردم را برای واكسن زدن، تزریق دز دوم و سوم واكسن كرونا تشویق و ترغیب كنند، زیرا هنوز میزان چرخش ویروس كرونا در جامعه بالاست و غفلت و تاخیر در این زمینه می تواند كشور را دوباره به شرایط بحرانی و مخاطره آمیز بازگرداند.

برچسب ها
- فاصله گذاری اجتماعی
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- دولت سیزدهم
پروندهٔ خبری
- 100 روز با دولت مردم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۴ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵