دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اختلافات و تنش های خانوادگی از دوران جنینی به فرزند منتقل می شود
 
تهران - ایرنا - متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه با اشاره به تبعات مخرب اختلافات خانوادگی بر فرزندان گفت: اختلافات و تنش های خانوادگی از دوران جنینی به فرزند منتقل و سبب می شود، كودك با محرك های اضطرابی متولد شود.
اختلافات و تنش های خانوادگی از دوران جنینی به فرزند منتقل می شود تهران - ایرنا - متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه با اشاره به تبعات مخرب اختلافات خانوادگی بر فرزندان گفت: اختلافات و تنش های خانوادگی از دوران جنینی به فرزند منتقل و سبب می شود، كودك با محرك های اضطرابی متولد شود.

حسین ابراهیمی مقدم روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص چگونگی ارتباط والدین در حضور فرزندان اظهار داشت: ارتباطات خانوادگی و روابط پدر و مادر با یكدیگر، بر فرزندان (در همه گروه های سنی) تاثیرگذار است.

این روان درمانگر تصریح كرد: به عنوان مثال، برخی از والدین تصور می كنند، فرزندان در سنین كودكی كه اصطلاحا «زبان باز نكرده اند» مفهوم واژه ها، الفاظ ركیك و بی حترامی والدین به یكدیگر را درك نكرده و بنابراین تاثیر نمی پذیرند.

وی ادامه داد: اما در این دوران، كودك علیرغم عدم درك الفاظ ركیك و بی احترامی، احساسات و عواطف پدر و مادر، لحن صدا و زبان بدن را فهمیده و این احساسات میزان امنیت محیط پیرامونی را برای او تعیین می كند.

ابراهیمی مقدم با اشاره به مشكلات ناشی از تجارب كودكی افزود: در صورت احساس عدم امنیت، پایه های زندگی روانی او در سال های آتی به طور متعارف پایه ریزی نخواهد شد و امروز بخش اعظم مشكلات شماری از مراجعان مراكز مشاوره و روانشناسی، ناشی از تجارب تلخ دوران كودكی است.

این روانشناس همچنین با تاكید بر اهمیت آموخته های دوران كودكی توضیح داد: میزان یادگیری كودك در 5 سال نخست زندگی معادل آموخته های او از 5 سالگی به بعد است.

وی با بیان اینكه برخی از والدین هم با تصور اهمیت این دوران، صرفا در 5 سال نخست دوران كودكی احترام متقابل را حفظ می كنند، تاكید كرد: جنین در رحم مادر هم این اختلافات را درك می كند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: با بروز اختلافات خانوادگی و افزایش تنش و نگرانی در خانواده، طپش قلب مادر افزایش یافته و سیستم سمپاتیك فعال می شود، این مساله باعث ترشح آدرنالین شده و جنین از طریق بند ناف با دریافت مواد غذایی و خون مادر، این محرك های اضطرابی را هم دریافت می كند.

وی افزود: بنابراین كودك قبل از تولد، حالات اضطرابی را به همراه داشته و در دوران كودكی و نوجوانی با تداوم اختلافات پدر ومادر، برخی رفتارها همچون بی اختیاری ادراری، جویدن ناخن و گاه تیك های عصبی مانند تیك های چشمی را بروز می دهد.

ابراهیمی مقدم اضافه كرد: با آغاز دوران مدرسه و مشاهده این اختلافات، ترسی درون فرزندان ایجاد می شود و این مساله بروز وابستگی كودكان به والدین را به دنبال خواهد داشت، این وابستگی كه با آغاز دوران مدرسه باید كاهش یابد، در كودكان تشدید شده و در كلاس های آموزشی به طور مداوم ذهن كودك را به رویدادهای احتمالی خانه سوق می دهد.

وی تاكید كرد: در حقیقت مشاهده اختلافات پدر و مادر در این دوران باعث می شود، كودك به طور دائم در ترس و وحشت ناشی از فرضیه های احتمالی همچون درگیری والدین، كتك خوردن مادر، مرگ یكی از طرفین و... بوده و تمركز كافی برای یادگیری دروس آموزشی را نداشته باشد.

وی افزود: برخی از فرزندان در مدرسه به دلیل این ترس و وحشت روانی، مدام به فكر اتمام كلاس و خروج از مدرسه بوده و برخی از كودكان و نوجوانان نیز سعی در فرار از مدرسه خواهند داشت.

این مشاوره خانواده یادآور شد: در نتیجه این مسائل فرزندان به محیط خارج از منزل كشیده شده و این مساله می تواند آسیب های متعددی را به دنبال داشته باشد. اصطلاحا پسران و دختران فراری كه مورد تعدی و تجاوز و سوءاستفاده قرار می گیرند نیز می تواند ناشی از مشكلات خانوادگی باشد.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: این فرزندان همچنین برای جلب توجه گاه به مسائلی چون اعتیاد به سیگار و مواد مخدر روی آورده و احساس می كنند، باید یك بازنمایی از زندگی پدر و مادر داشته باشند.

وی افزود: این فرزندان باوجود اینكه اذعان داشته در یك محیط ناامن پرورش یافته و شاهد ناسازگاری و بی احترامی والدین به یكدیگر بوده اند، برای ازدواج و تشكیل زندگی مشترك، همسری با شرایط مشابه را انتخاب می كنند.

ابراهیمی مقدم گفت: در واقع این فرزندان الگوی رفتاری و سبك صحیح زندگی را نیاموخته و خواستار تغییر و تحول هم نیستند، زیرا تصور می كنند كه سبك زندگی آموخته شده، سبك قالب و صحیح زندگی است.

اختلافات و تنش های خانوادگی از دوران جنینی به فرزند منتقل می شود

این مدرس یادآور شد: رفتارهای توام با بی احترامی موجب كاهش احساس ارزشمندی شده و كاهش این اعتماد و عزت نفس می تواند اعمال و رفتارهای متعددی همچون خیانت و طرد طرف مقابل را به همراه داشته باشد. در واقع این رفتار و سبك زندگی همانند یك الگو از طریق خانواده به فرزندان منتقل و این چارچوب غلط زنجیره وار ادامه خواهد یافت.

وی تصریح كرد: این فرزندان همچنین احساس كینه و بغض وعناد نسبت به والدین را در دوران كهولت سن پدر ومادر بروز داده و والدین را در دوران ناتوانی حمایت و پشتیبانی نخواهند كرد، در مقابل فرزندان خود نیز اینگونه عمل می كنند و جز این رفتار و عمل را نیاموخته اند.

ابراهیمی مقدم اظهار داشت: در حقیقت زنجیره خشونت و بی احترامی، تهمت و افترا و ناسازگاری نسل به نسل منتقل شده و بنابراین برای حركت در مسیر درست باید از امروز این زنجیره را قطع كنیم.

برچسب ها
- اختلاف خانوادگی
- اختصاصی ایرنا
- آسیب ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۷ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۸