دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

استرس موجب تسریع پیری بیولوژیكی بدن می شود
 
یك باور رایج وجود دارد كه استرس می تواند باعث پیری زودرس شود، اما تا همین اواخر هم این موضوع قابل برآورد نبود.
استرس موجب تسریع پیری بیولوژیكی بدن می شود یك باور رایج وجود دارد كه استرس می تواند باعث پیری زودرس شود، اما تا همین اواخر هم این موضوع قابل برآورد نبود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیكال نیوز، ساعت های اپی ژنتیك، كه سن بیولوژیكی یك موجود زنده را بر اساس متیلاسیون DNA آن مشخص می كنند، در دهه گذشته ساخته شده اند.

مطالعات متعدد نشان می دهند كه استرس پیری بیولوژیكی را تسریع می كند و می تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

اكنون، محققان نشان می دهند كه در حالی كه استرس پیری بیولوژیكی را تسریع می كند، می توان آن را با تنظیم هیجانی و خودكنترلی تعدیل كرد.

جامعه پزشكی پی برده است كه DNA هسته ای با هر تقسیم سلولی و نشانگرهای ژنتیكی مختلف می تواند برای تعیین سن یك موجود زنده استفاده شود. اینها شامل طول تلومرها و میزان متیلاسیون DNA در نقاط خاص است.

متیلاسیون زمانی اتفاق می افتد كه یك گروه متیل، غالباً در طول ترمیم DNA، به DNA اضافه می شوند. در طی چند سال گذشته، دانشمندان مدل هایی به نام ساعت های اپی ژنتیك توسعه داده اند تا ببینند آیا می توانند پیری بیولوژیكی را با بررسی میزان متیلاسیون در مكان های خاصی روی DNA اندازه گیری كنند یا خیر.

GrimAge یكی از موفق ترین ساعت های اپی ژنتیكی است كه برای اولین بار در سال 2019 ایجاد شد و می تواند به طور دقیق افت بیولوژیكی را پیش بینی كند.

در حالی كه برخی از مطالعات نشان می دهند كه مدل GrimAge می تواند تأثیر استرس را در افراد مبتلا به بیماری های روانی پیش بینی كند، هیچ یك به این موضوع توجه نكرده اند كه آیا می تواند تأثیر استرس را بر جمعیت عمومی پیش بینی كند یا خیر.

اكنون گروهی از محققان در دانشكده پزشكی ییل آمریكا جزئیات یك كارآزمایی را منتشر كرده است كه نشان می دهد GrimAge می تواند برای اندازه گیری تأثیر استرس بر پیری بیولوژیكی تسریع شده در افراد سالم 18 تا 50 ساله استفاده شود.

دكتر «زاخاری هاروانك»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «پیری اپی ژنتیكی یكی از بهترین نشانگرهایی است كه ما برای پیری در افراد نسبتاً جوان و نسبتاً سالم داریم.»

محققان دریافتند كه تنظیم هیجانی اثر استرس را بر روند پیری تسریع می كند و همچنین مشخص شد كه خودكنترلی رابطه بین استرس و مقاومت به انسولین را تعدیل می كند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۷:۲۷ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷