دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

90 درصد موارد درد كمر و گردن ناشی از ضعف عضلانی است
 
یك جراح مغز و اعصاب گفت: 90 درصد موارد درد كمر و گردن ناشی از دیسك نیست، بلكه ضعف عضلانی است؛ ضعف عضلات ناحیه پشت باعث می شود كه هنگام فشار زیاد، درد زیادی در این ناحیه احساس شود كه برای تسكین این دردها بهترین درمان ها شامل فیزیوتراپی، ورزش ویلیامز، پیلاتز، TRX و آب درمانی است.
90 درصد موارد درد كمر و گردن ناشی از ضعف عضلانی است دكتر سید محمد سردار ظاهریانی جراح مغز و اعصاب، دیسك و ستون فقرات در گفت و گو با ایسنا اظهار كرد: دیسك یك ماده ژلاتینی با ساختار خاص بوده كه در بین مهره های كمر وجود دارد كه برای جابه جایی و انتقال نیرو موثر بوده و باعث انعطاف پذیری در بین مهره های كمری می شود و كمر انتقال دهنده وزن سر و تنه به لگن و اندام تحتانی است.
وی افزود:90 درصد افراد در طول عمرشان حداقل یكبار دچار درد كمر می شوند و مهم ترین و شایع ترین علت مراجعه به درمانگاه های جراحی اعصاب و نورولوژی و ارتوپدی دیسك كمر و درد كمر است.
دكتر ظاهریانی گفت: یكی از مهم ترین ریسك فاكتورهای دیسك كمر، عوامل ژنتیكی است به این صورت كه اختلالات در یك سری از ژن های مرتبط با ساختار دیسك كمر در این افراد وجود دارد، از دیگر عوامل می توان به چاقی، ورزش نكردن، عدم پیاده روی، بلند كردن اجسام سنگین و خم و راست شدن های فراوان اشاره كرد.
وی عنوان كرد: 90 درصد موارد درد كمر و گردن ناشی از دیسك نیست، بلكه ضعف عضلانی است؛ ضعف عضلات ناحیه پشت باعث می شود كه هنگام فشار زیاد، درد زیادی در این ناحیه احساس شود كه برای تسكین این دردها بهترین درمان ها شامل فیزیوتراپی، ورزش ویلیامز، پیلاتز، TRX و آب درمانی است.
این جراح مغز و اعصاب گفت: تفاوت میان دیسك كمر و درد عضلانی این است كه بیماران دیسك كمر درد شدید و تیركشنده را در اندام تحتانی به صورت یك طرفه یا دوطرفه دارند و این درد خطرناك بوده و نیازمند مداخلات درمانی است.
وی در ادامه عنوان كرد: راه های پیشگیری از دیسك كمر شامل تقویت عضلات ناحیه پشت، وزن متناسب، عدم استفاده از پله و استفاده از توالت فرنگی، حمل كردن وسایل طبق اصول ارگونومی است.

ظاهریانی اعلام كرد: در 95 درصد موارد درمان دیسك كمر غیر جراحی است و با اصلاح الگوی زندگی بهبود می یابد.
وی افزود: پنج تا 10 درصد از بیماران نیازمند عمل جراحی هستند و این بیماران كسانی هستند كه درد شدیدی دارند و به درمان های دارویی جواب نمی دهند، دچار نقص عصبی پیشرونده هستند و نمی توانند روی نوك پا و پنجه پا بایستند و نیزاحتباس ادرار و مدفوع دارند.
وی افزود: كسانی كه كاندید جراحی می شوند باید قبل از عمل بررسی های قلبی و در سنین بالای 40 سال حتما مشاوره بیهوشی صورت گیرد، تا از داشتن بیماری های زمینه ای مانند بیماری های ریوی اطلاع پیدا كرد، بعد از عمل این بیماران باید 2 تا 3 ماه از كمربندهای طبی استفاده كنند واز بلند كردن اجسام سنگین و خم و راست شدن به شدت پرهیز كنند و حتما پیاده روی نیز انجام دهند.

وی ادامه داد: در این بیماران چیزی به نام استراحت مطلق وجود ندارد و باید حتما روزانه در فضای منزل چندین قدم پیاده روی كنند و به مدت دو هفته هر روز پانسمان بیمار تعویض شود؛ بعد از 5تا 7 روز پس از عمل جراحی اتصال لبه های پوستی صورت می گیرد و بیمار می تواند استحمام كند.
این جراح مغز و اعصاب یادآور شد: برای دیسك كمر چندین نوع عمل جراحی وجود دارد كه شامل لیزر، آندوسكوپی و عمل جراحی باز است كه لیزر و آندوسكوپی به دلیل اینكه میزان عود آن بسیار بالا است به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهترین راه برای این بیماران عمل جراحی باز بوده و كمترین میزان عود را داراست.
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۲۴ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۵