دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

بدون كنكور فیزیوتراپی و پیراپزشكی ثبت نام كنید
 
فیزیوتراپی كه یكی از رشته های پیراپزشكی پرطرفدار مرتبط با ورزش و سلامتی است، از رشته های كنكور تجربی است كه فقط از طریق كنكور سراسری و فقط در دوره روزانه دانشگاه های دولتی دانشجو می پذیرد
آیا ثبت نام در رشته های پیراپزشكی و پزشكی بدون كنكور امكان پذیر است؟ می توان گفت یكی از پرتكرار ترین سوالات علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشكی و پیرا پزشكی، این است كه آیا می توانند به صورت بدون آزمون نیز در این رشته ها وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند. طی سال های اخیر بسیاری از رشته ها در دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون كنكور ارائه می گردد و همین موضوع سبب شده است كه برای بسیاری از علاقه مندان این سوال به وجود آید كه آیا امكان تحصیل بدون كنكور در رشته های پزشكی و پیراپزشكی زیرگروه علوم تجربی نیز وجود دارد یا خیر. به همین دلیل لازم دانستیم در این مقاله به این سوال مهم و پرتكرار امكان پذیرش و ثبت نام در رشته پزشكی بدون كنكور داوطلبان پاسخ دهیم.

ثبت نام فیزیوتراپی بدون كنكور

فیزیوتراپی از رشته های پرطرفدار كنكور تجربی است كه فقط از طریق كنكور سراسری و فقط در دوره روزانه دانشگاه های دولتی دانشجو می پذیرد. تاكنون این رشته همانند رشته های پزشكی بدون كنكور، در هیچ كدام از دوره ها به صورت بدون كنكور ارائه نگردیده است. برای اطلاع از راهنما جامع ثبت نام بدون كنكور كلیك كنید.

نیاز به فیزیوتراپ های حرفه ای با توجه به نیازهای روزافزون ورزشكاران حرفه ای و تیم های ورزشی مختلف جهت درمان و بهبود مصدومیت های قهرمانان و ورزشكاران، هر سال بیشتر می شود و بازار كار خوبی برای فارغ التحصیلان این تخصص به وجود آمده است. همچنین پیامدهای منفی زندگی شهری و عدم تحرك كافی، هرسال نیاز به فیزیوتراپ را در جامعه بیشتر می كند.

بدون كنكور فیزیوتراپی و پیراپزشكی ثبت نام كنید

آیا ثبت نام در رشته پزشكی بدون كنكور دانشگاه های سراسری امكان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید قاطعانه بگوییم خیر ثبت نام پزشكی بدون كنكور امكان پذیر نیست. رشته پزشكی فقط در دو دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری ارائه می شود. ورود به رشته های پزشكی شامل پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و دامپزشكی در دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری فقط از طریق شركت در كنكور سراسری و كسب رتبه لازم امكان پذیر می باشد. لازم به ذكر است كه رشته پزشكی در دوره نوبت دوم دانشگاه های سراسری، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، پیام نور و علمی كاربردی ارائه نمی شود.

بنابراین اگر علاقه مند به تحصیل در رشته های گروه پزشكی در دانشگاه های سراسری هستید، توصیه ما به شما این است با تلاش و همت و یك برنامه ریزی اصولی، سعی كنید تمامی مطالب را مطالعه كرده و موفق به كسب رتبه مناسب برای انتخاب رشته پزشكی شوید. براری اطلاع از راهنما كامل ثبت نام كنكور كلیك كنید.

آیا ثبت نام در رشته پزشكی بدون كنكور دانشگاه آزاد امكان پذیر است؟

دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از رشته های گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی، دارای پذیرش بدون كنكور و بر اساس سوابق تحصیلی می باشد. از جمله رشته هایی كه دانشگاه آزاد در آن پذیرش بدون كنكور و بر اساس معدل ندارد، رشته های گروه پزشكی می باشد.

دانشگاه آزاد از مهم ترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشكی است، اما این دانشگاه نیز فقط از طریق كنكور سراسری در این رشته ها دانشجو می پذیرد. بنابراین برای قبولی در رشته های گروه پزشكی دانشگاه آزاد، نیز باید با كسب آمادگی لازم در كنكور سراسری شركت كرده و موفق به كسب رتبه و تراز لازم شوید و امكان ثبت نام در رشته های گروه پزشكی بدون كنكور دانشگاه آزاد فراهم نیست.

پذیرش و ثبت نام در رشته پزشكی بدون كنكور

بسیاری از دانش آموزان در انتهای دوره اول متوسطه و شروع دوره دوم متوسطه، به دلیل علاقه مندی به رشته پزشكی، اقدام به انتخاب زیرگروه علوم تجربی می كنند. درواقع هدف بسیاری از داوطلبان كنكور تجربی، رسیدن به لباس سفید پزشكی است. اما بر هیچ كس پوشیده نیست كه دستیابی به این لباس و جایگاه كار آسانی نیست و متقاضیان باید طی سال های تحصیل خود در مدرسه خوب درس بخوانند تا بتوانند با آمادگی بالایی در كنكور سراسری شركت كنند و موفق به كسب رتبه و تراز لازم شوند.

بدیهی است بسیاری از علاقه مندان به رشته پزشكی موفق به كسب رتبه و تراز لازم برای انتخاب رشته های گروه پزشكی شامل پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و دامپزشكی در هیچ كدام از دانشگاه های سراسری و آزاد نمی شوند، چراكه رقابت در این مرحله بسیار زیاد است و همه دانش آموزان برای موفقیت در آزمون شركت می كنند و عده ای به پزشكی خواهند رسید كه خوب تلاش كرده باشند.

همانطور كه اشاره كردیم طی سال های اخیر بیش از 85 درصد از رشته ها در دانشگاه های سراسری (دولتی و غیر دولتی) و دانشگاه آزاد به صورت بدون كنكور و براساس سوابق تحصیلی ارائه می گردد. همین موضوع سبب شده است كه علاقه مندان به رشته های پزشكی سردرگم شوند كه آیا می توانند در رشته پزشكی بدون كنكور بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام كنند یا خیر.

رشته پزشكی فقط در در دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد ارائه می گردد و پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها در رشته پزشكی فقط از طریق كنكور سراسری و با آزمون امكان پذیر است.

پذیرش و ثبت نام رشته دندان پزشكی بدون كنكور

رشته دندانپزشكی نیز همانند رشته پزشكی به هیچ عنوان به صورت بدون كنكور ارائه نمی شود و تنها راه ورود به این رشته شركت در كنكور سراسری می باشید. لازم به ذكر است كه رشته داندانپزشكی نیز فقط در دوره روزانه و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد ارائه می گردد.

پذیرش و ثبت نام رشته داروسازی بدون كنكور

تنها راه ورود به رشته داروسازی در دانشگاه های سراسری و آزاد نیز شركت در كنكور سراسری است. اگر قصد تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه را دارید، باید آمادگی لازم برای شركت در كنكور سراسری را كسب نمایید.

پذیرش و ثبت نام در رشته های پیراپزشكی بدون كنكور

بر خلاف رشته های پزشكی كه پذیرش آن در دانشگاه های سراسری و آزاد، فقط از طریق كنكور سراسری است؛ در تعداد محدودی از رشته های پیراپزشكی و با شرایط مشخصی، امكان تحصیل بدون كنكور و بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد.

پذیرش و ثبت نام در رشته های گروه پیراپزشكی بدون كنكور در بازه زمانی مجزا از ثبت نام بدون كنكور در دانشگاه های سراسری انجام می شود و به عبارت كلی تر نحوه پذیرش آن نیز با پذیرش بدون كنكور در سایر رشته ها در دانشگاه های سراسری متفاوت است.

به این صورت كه كد رشته محل های مربوط به رشته های پیراپزشكی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته كنكور سراسری مربوط به زیرگروه تجربی درج می شود. علاقه مندان به پذیرش و ثبت نام در رشته های پیرا پزشكی بدون كنكور، حتما باید در كنكور سراسری ثبت نام كنند و پس از اینكه مجاز به انتخاب رشته شدند، كد رشته محل های مربوط به ثبت نام رشته های پیراپزشكی بدون كنكور در دانشگاه های سراسری را در میان الویت های خود در فرم اینترنتی انتخاب رشته سایت سازمان سنجش درج نمایند.

ملاك و معیار قبولی داوطلبان در كد رشته محل های ثبت نام رشته های پیرا پزشكی بدون كنكور، بر اساس سوابق تحصیلی شركت كنندگان در نظر گرفته می شود؛ اما پذیرش نهایی متقاضیان در كد رشته محل های انتخابی به نتیجه مصاحبه حضوری آن ها وابسته خواهد بود.

ثبت نام پرستاری بدون كنكور

طی سال های اخیر رشته پرستاری در هیچ كدام از دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون كنكور ارائه نگردیده است. اما با این حال نیز باید منتظر دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی 1401 باشید چراكه احتمال دارد مطابق آنچه كه توضیح دادیم این رشته در برخی مناطق محروم در دوره روانه دانشگاه های سراسری به صورت بدون كنكور ارائه گردد.

ثبت نام مامایی بدون كنكور

مطابق دفترچه راهنمای انتخاب رشته كنكور تجربی، در سال های گذشته رشته مامایی به صورت بدون كنكور در برخی دانشگاه های سراسری در مناطق محروم ارائه گردیده است. لازم است متقاضیان به این نكته توجه داشته باشند كه تحصیل در رشته مامایی فقط از طریق كنكور سراسری امكان پذیر است و احتمال پذیرش بدون كنكور در این رشته كم می باشد.

ثبت نام رشته های پیراپزشكی بدون كنكور

اینكه در هر سال كدام یك از رشته های گروه پیرا پزشكی بدون كنكور ارائه می گردد، پس از انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته كنكور تجربی مشخص می شود. در سال های گذشته رشته های مختلفی ارائه شده اند و ممكن است حتی با انتشار دفترچه مشخص شود، هیچ رشته پیراپزشكی به صورت بدون كنكور ارائه نمی شود.

دلیل این موضوع این است كه رشته های پیراپزشكی بدون كنكور در مناطق محروم، با ظرفیت محدود و متناسب با نیاز منطقه ارائه می شود و ممكن است در طول سال های مختلف این آمار با یكدیگر متفاوت باشد. با توجه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی در سال های گذشته، تاكنون رشته های زیر به صورت بدون كنكور ارائه شده است:

- كاردانی بهداشت عمومی - بهداشت خانواده
- كاردانی بهداشت عمومی - مبارزه با بیماری ها
- كاردانی بهداشت محیط
- كاردانی علوم آزمایشگاهی
- كاردانی هوشبری
- مامایی
- بهداشت حرفه ای
- اتاق عمل
- بهداشت عمومی
- تكنسین سلامت دندان
- تجهیزات فنی اتاق عمل
- تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشكی لازم است توجه داشته باشید كه احتمال پذیرش در رشته های پیراپزشكی به صورت بدون كنكور بسیار كم است و تا زمان انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی 1401 نمی توان نظر قطعی پیرامون رشته های ارائه شد دارد. همینطور در صورت ارائه شدن ثبت نام رشته های پیرا پزشكی بدون كنكور نیز معمولا در مناطق محروم كشور ارائه می شوند و پذیرش آن ها نیز به صورت بومی گزینی است.

شرایط پذیرش و ثبت نام بدون كنكور در رشته های پیراپزشكی

احتمال ارائه شدن ثبت نام رشته های پیرا پزشكی بدون كنكور كم می باشد اما در صورت ارائه شدن با شرایط خاصی انجام می گردد كه در ادامه به آن ها اشاره كرده ایم :

- داشتن حداقل معدل 15
- دارا بودن حداقل سن 18 سال و حداكثر سن 25 سال ( شرط سنی برای آقایان با كارت پایان خدمت سربازی حداكثر 27 سال است. )
- برخورداری از سلامت جسمی و روانی متناسب با رشته انتخابی
- داشتن مدرك تحصیلی دیپلم نظام جدید و قدیم و یا مدرك پیش دانشگاهی نظام قدیم در رشته تجربی
- فارغ التحصیلان و دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، مجاز به ثبت نام در رشته های پیرا پزشكی بدون كنكور نیستند.
- داوطلبان پس از قبولی دارای سه برابر طول مدت تحصیل خود، تعهد خدمت هستند. (ثبت نام در رشته های پیراپزشكی بدون كنكور رایگان است، اما اگر دانشجویی مایل به تعهد خدمت نباشد، باید به ازای هر ترم تحصیلی مبلغی در حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت كند.)
- پذیرش نهایی داوطلبان مشروط به كسب نمره قبولی در مصاحبه حضوری است.

آزمون لیسانس به پزشكی

دانشگاه علوم پزشكی تهران هر ساله آزمونی را با عنوان آزمون لیسانس به پزشكی برگزار می كند. این آزمون مختص به داوطلبانی است كه به دلایل مختلفی در كنكور تجربی موفق به انتخاب رشته های گروه پزشكی نشده اند و در دیگر رشته ها مدرك لیسانس دریافت كرده اند. این دسته از داوطلبان در صورتی كه قصد تغییر رشته داشته باشند، می توانند در آزمون لیسانس به پزشكی شركت كنند. این آزمون در دو مرحله آزمون كتبی و شفاهی برگزار می شود.

واجدین شرایط شركت در آزمون لیسانس به پزشكی، می توانند در مهلت مقرر كه معمولا در دی ماه است، از طریق سایت معاونت پزشكی دانشگاه تهران در این آزمون كتبی شركت كنند. پذیرفته شدگان مرحله آزمون كتبی دعوت به مصاحبه خواهند شد.

شرایط آزمون لیسانس به پزشكی | پزشكی بدون كنكور

همانطور كه اشاره كردیم تنها فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی واجد الشرایط، مجاز به ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشكی هستند. از مهم ترین شرایط شركت در آزمون لیسانس به پزشكی می توان به موارد زیر اشاره كرد :

- امكان ثبت نام برای دانش آموختگان مقطع كارشناسی پیوسته یا ناپیوسته در یكی از رشته های تجربی و ریاضی وجود دارد.
- این آزمون دارای شرط سنی است و متقاضیان باید در زمان ثبت نام آزمون، حداكثر دارای 25 سال تمام باشند. البته لازم است اشاره كنیم كه مدت زمان سربازی و طرح نیروی انسانی نیز به این سن اضافه می شود.
- داوطلبان باید دارای معدل كل دیپلم 18 و بالاتر و معدل مقطع كارشناسی 16 و بالاتر باشند.
- دانشجویانی كه مشمول استفاده از آیین نامه استعداد درخشان می باشند و یا جزو برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی هستند، از شرط معدل معلف می باشند.

استفاده از خدمات مركز مشاوره تلفنی تحصیلی دانتل كو

پذیرش و ثبت نام در رشته های پزشكی بدون كنكور در ایران امكان پذیر نیست و احتمال ارائه شدن رشته های پیراپزشكی به صورت بدون كنكور در دوره روزانه دانشگاه های سراسری كم می باشد، چراكه از سال 97 این رشته ها جایی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی نداشت. بنابراین احتمال دارد رشته های پیراپزشكی در برخی دانشگاه های سراسری به صورت بدون كنكور ارائه گردد، اما تا زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته كنكور 1401 نمی توان پیرامون آن نظر قطعی داد.

در صورتی كه علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشكی و پیراپزشكی هستید، باید بدانید كه برای قبولی در این رشته ها باید خوب درس بخوانید و آمادگی خود را برای شركت در كنكور سراسری افزایش دهید. شما عزیزان می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مركز مشاوره تحصیلی دانتل، از برنامه های درسی و مطالعاتی كنكور این مجموعه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه " آیا ثبت نام در رشته های پیراپزشكی و پزشكی بدون كنكور امكان پذیر است " می توانید با مشاوران مركز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

- آیا ثبت نام در رشته های پزشكی بدون كنكور امكان پذیر است؟ خیر، رشته پزشكی در هیچ كدام از دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون آزمون ارائه نمی گردد و تنها راه تحصیل در آن شركت در كنكور سراسری می باشد.

- آیا ثبت نام در رشته های پیراپزشكی بدون كنكور امكان پذیر است؟ در برخی از رشته های پیراپزشكی پذیرش و ثبت نام بدون كنكور وجود دارد كه در متن مقاله فوق به صورت كامل به شرایط آن اشاره كرده ایم.

- آیا با معدل بالا نیز نمی توان به صورت بدون كنكور در رشته های پزشكی وارد دانشگاه شد؟ خیر، تنها راه ثبت نام در رشته پزشكی در داخل كشورمان در دوره روزانه دانشگاه های سراسری و آزاد، شركت در كنكور و كسب رتبه و تراز قبولی لازم می باشد.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۷:۳۹ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۶۵