دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

زوال عقل با بهداشت دهان و دندان ارتباط دارد؟
 
همه قسمت های مختلف بدن با یگدیگر در ارتباطند بنابراین مشكلات در یك ناحیه می تواند باعث ایجاد مشكل در نواحی دیگر شود.بی توجهی به بهداشت دهان و دندان تنها باعث بیماری های دندانی نمی شود. این كار می تواند مشكلاتی در سایر سیستم های بدن كه دور تر از دهان هستند ایجاد كرده و باعث بوجود آمدن بسیاری از ...
به گزارش جام جم آنلاین، باید در نظر داشته باشیم كه بیماران مبتلا به زوال عقل قادر به انجام فعالیت های روزانه و ضروری خود به تنهایی نیستند واگر شخص دیگری از آنها مراقبت نكند دچار مشكل می شوند.

بهداشت نامناسب دندان و تجمع باكتری ها در دهان منجر به بیماری های دندان و لثه می شود. همچنین می تواند منجر به اختلال در سایر قسمت های بدن شود. برای مثال، شواهدی از ارتباط بین مشكلات پریودنتال و دیابت و همچنین بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد.

همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان با شروع اختلالات عصبی مانند زوال عقل همراه است. این بیماری پیشرونده عصبی توانایی بدن برای انجام فعالیت های عادی را تغییر می دهد. حافظه، استدلال و ارتباط را مختل می كند و همچنین رفتار را تغییر می دهد.

آنچه می دانیم این است كه بین میكروب های دهان و ایجاد اختلالات در مغز ارتباط وجود دارد كه باعث تغییرات شیمیایی در مغز وبه دنبال آن مرگ بافت عصبی می گردد.

میكروارگانیسم های موجود در دهان می توانند به مغز برسند و باعث التهاب و آسیب قابل توجهی به آن شوند.

افرادی كه دندان های خود را مسواك نمی زنند و بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های روانی هستند. بنابراین، رعایت بهداشت دهان برای كاهش خطرات در آینده بسیار مهم به نظر می رسد.

زوال عقل بر سلامت دندان ها تأثیر منفی دارد. در واقع مطالعات نشان می دهد كه بروز مشكلات سلامت دهان در افراد مبتلا به اختلال شناختی بیشتر است.

ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه، حفظ روال مراقبت از دهان را دشوار می كند. این منجر به شیوع بیشتر پوسیدگی، بیماری پریودنتال، ضایعات درمان نشده و از دست دادن دندان می شود.

مشكلات رایج سلامت دندان در افراد مبتلا به زوال عقل:

افراد مبتلا به زوال عقل ممكن است مشكلات سلامت دندانی مختلفی را تجربه كنند. كاهش توانایی در حفظ بهداشت مناسب دندان یا پروتز یكی از مهم ترین علل بدتر شدن وضعیت بهداشت دهان است.

خشكی دهان، تغییر در رژیم غذایی و داروهایی كه برای درمان این اختلالات استفاده می شود نیز در ایجاد بیماری نقش دارند.

شایع ترین مشكلات سلامتی وبهداشت دهان چیست؟

ژنژیویت و بیماری پریودنتال:

وقتی بهداشت دهان و دندان كافی نباشد، باكتری ها و بقایای مواد غذایی روی سطوح دندان و لثه تجمع می كنند.اگر با مسواك زدن روزانه از بین نروند، ممكن است كلسیفیه شود كه منجر به جرم دندانی می شود.

این تجمع باكتری ها باعث التهاب بافت لثه می شود. لثه ها قرمز روشن، متورم، دردناك می شوند و به راحتی خونریزی می كنند. بدون درمان سریع، این مشكل می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود.

التهاب پیشرفت می كند ودر بافت هایی كه از دندان ها حمایت می كنند، عفونت ایجاد می كند. در نتیجه پاكت های عمیقی در لثه ها تشكیل می شوند كه حاوی جرم، باكتری و چرك هستند. استخوانی كه دندان ها را در جای خود نگه می دارد، از بین رفته و باعث حركت یا بیرون آمدن آن ها می شود. اما این التهاب تنها عواقبش نیست این مشكل باعث بدتر شدن و تسریع پیشرفت اختلال شناختی مانند آلزایمر می شود.

پوسیدگی دندان:

پوسیدگی یكی دیگر از مشكلات شایع سلامت دندان در افراد مبتلا به زوال عقل است. مشكلات تاج دندان و ریشه شایع ترین مسئله در این بیماران است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی سرشار از مواد قندی به بدتر شدن وضعیت این بیماران كمك می كند.

اگر از بین رفتن مواد معدنی دندان به سرعت درمان نشود، دندان از بین می رود. ضایعه به سمت مركز دندان، جایی كه پالپ قرار دارد، پیش می رود. بنابراین، بیماران ممكن است حساسیت، درد و عوارضی مانند عفونت یا شكستگی را تجربه كنند.

دهان خشك:

خشكی دهان یك مشكل نسبتاً شایع در بیماران مبتلا به زوال عقل است، به ویژه در افرادی كه داروهای ضد افسردگی و آرام بخش مصرف می كنند. بسیاری از داروهایی كه برای درمان زوال عقل استفاده می شوند تولید بزاق را كاهش می دهند و در نتیجه باعث خشكی دهان می شوند.

كمبود آب در دهان باعث ایجاد ناراحتی هنگام غذا خوردن، بلعیدن و صحبت كردن می شود. همچنین باعث ایجاد مشكل در ماندن پروتزها در محل یا ایجاد ناراحتی در استفاده ازآنها و همچنین باعث ایجاد حفره و بیماری پریودنتال می شود.

منبع: بهداشت نیوز
   تاریخ: ۰۷:۱۶ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵