دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پوشش بیمه ای روستائیان در قالب ''طرح بیمه ای خانوارها محروم فاقد بیمه ''
 
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در رابطه با جزئیات طرح صندوق برای نخبگان روستایی و همچنین اختصاص بودجه یك هزار و 500 میلیارد تومان در رابطه با اجرای طرح بیمه یك میلیون و 400 هزار خانوار محروم فاقد بیمه توضیح داد.
پوشش بیمه ای روستائیان در قالب
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در رابطه با جزئیات طرح صندوق برای نخبگان روستایی و همچنین اختصاص بودجه یك هزار و 500 میلیارد تومان در رابطه با اجرای طرح بیمه یك میلیون و 400 هزار خانوار محروم فاقد بیمه توضیح داد. - اخبار اجتماعی -
بیت اله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره جزئیات طرح ویژه این صندوق برای نخبگان روستایی اظهار كرد: در این طرحی ما به دنبال حمایت از نخبگان روستایی هستیم.

وی در این باره گفت: دانشجویانی كه در روستاها ساكن هستند و چنانچه در دانشگاه ها رتبه های تا 500 را بیاورند صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر از آنها حمایت می كنند یعنی در دوران تحصیل به منظور حمایت مالی از آنها كمك هزینه تحصیلی دانشجویی كه رتبه برتر كشوری را آورده است را پرداخت می كند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در رابطه با ادامه حمایت های صندوق از این افراد در سال های آتی نیز تصریح كرد: در این زمینه فردی كه با موفقیت فارغ التحصیل شود، در مقاطع بالاتر نیز از حمایت های این بیمه بهره مند می شود تا بتواند رتبه های برتر كشوری را كسب كند. در همین ارتباط نیز یك آیین نامه تدوین شده است و كسانی كه شرایط بهره مندی از این طرح را داشته باشند می توانند با مراجعه به سایت صندوق بیمه اجتماعی، روستائیان و عشایر نسبت به ثبت نام اقدام كنند.

برقراری گفت: این طرح در راستای منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و حمایت از نخبگان علمی و مسئولیت دستگاه های اجرایی در برابر نخبگان و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و تقویت مهاجرت معكوس از شهرها به روستا اجرا می شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه كدام گروه از دانشجویان شامل طرح مورد اشاره می شوند، اضافه كرد: پیش بینی كرده ایم كسانی كه تا رتبه 500 آورده اند را حمایت كنیم و كل جامعه هدف طرح روستائیان، عشایر و افرادی كه در شهرهای زیر 20 هزار نفرسكونت هستند را شامل می شود.

تلاش برای به كارگیری علم نخبگان در زادگاهشان

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینكه معتقدیم حمایت از تحصیل فرزندان روستایی می تواند به عنوان یك مشوق برای عضویت در صندوق محسوب شود و نیز نقش اساسی در شكستن چرخه فقر در میان خانوارهای روستایی داشته باشد، خاطرنشان كرد: این طرح، تشویقی و انگیزه ای است برای جامعه هدف صندوق، در واقع صندوق در راستای نظرسنجی هایی كه انجام داده متوجه شده كه تحصیل فرزندان، دغدغه خانواده روستاییان است.

برقراری تصریح كرد: هدف از اجرای این طرح تحصیل نخبگان روستایی و به كارگیری از علم و دانش آنها در روستاها و زادگاه خود است، تا روش و علمی كه كسب می كند را در راستای آبادانی منطقه تولد خود به كار گیرد. هدفمان این است كه با این نگاه عشایر، روستائیان و هم شهرهای زیر 20 هزار نفر را تقویت كنیم كسی كه علم و دانش دارد خدمات شایسته ای را در آنجا ارائه بدهد. البته یكی دیگر از اهداف طرح این است كه از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود و چنانچه طرح تقویت بشود می تواند عملكرد معكوس داشته باشد و افرادی كه در این سال ها به شهرها مهاجرت كرده اند مجدداً به روستاها باز گردند و در این بخش باید دولت و دستگاه هایی كه متولی هستند باید حمایت كنند.

در ثبت نام مشمولان این طرح محدودیت زمانی نداریم

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: در این زمینه صندوق اقدامات تبلیغاتی خود را انجام خواهد داد كه تقریباً جامعه هدف در جریان این طرح باشد و امیدواریم كه همه افرادی كه واجد شرایط باشند در سایت ثبت نام كنند.

وی در رابط با شرایط برخورداری از كمك هزینه تحصیلی صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: بیمه بودن پدر یا مادر یا خود فرد در صندوق، مستمری بگیر بودن پدر یا مادر، كسب رتبه زیر 500 در كنكور كارشناسی 1400 (ارائه كارنامه سازمان سنجش) ، ثبت نام در دانشگاه (ارائه گواهی اشتغال به تحصیل)، ثبت درخواست در سامانه سبا و بهره مندی از بورسیه در طول دوره تحصیل دوره كارشناسی منوط به تمدید حضور والدین یا فرد در صندوق و كسب معدل بالای 17 از شرایط در نظر گرفته در طرح است.

برقراری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه چرا در طی سال های گذشته از سوی روستائیان و عشایر تمایل كمتری برای استفاده از پوشش بیمه ای صندوق صورت گرفته است، افزود: به هر حال با توجه به سابقه فعالیت بیمه روستائیان هنوز تعداد قابل توجهی از روستائیان از این بیمه استفاده نكرده اند، علتش این است كه واقعاً این افراد در جریان چنین صندوقی نیستند و شاید به این دلیل است كه برخی از مدیران بخش های گوناگون این صندوق را خوب نمی شناسند!

وی اضافه كرد: یكی از چالش های ما در حوزه روستایی پراكندگی این جامعه و نیز تفاوت جامعه روستایی و شهری در حوزه تبلیغات است. متاسفانه مطالعاتی روی این حوزه صورت نگرفته است.تحقیقاتی كه ما در صندوق انجام دادیم نشان داده كه جامعه روستایی همچنان به تریبون های سنتی اعتماد دارد. در واقع نظرسنجی از 2 هزار و 500 نفر از بیمه شده های ما كه در نیمه اول سال 1400 به صندوق پیوستند حكایت از آن دارد كه حدود 55 درصد از افراد از طریق دوستان و آشنایان به صندوق اعتماد كردند و ثبت نام كرده اند، مقامات دولتی هم نقش حائز اهمیت در ترویج صندوق داشتند كه با توجه به تغییرات صورت گرفته در استان ها برنامه مفصلی برای آشنایی مقامات با صندوق در دستور كار داریم. از این رو مسیر پیش روی ما در صندوق در حوزه تبلیغات قطعا سیاست گذاری مستند محور خواهد بود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر تأكید كرد: معتقد هستیم كه هرچه جامعه هدف از حقوق خودش مطلع باشند و از خدمات این صندوق اطلاع داشته قطعاً استقبال بشتری برای پوشش بیمه ای خواهند داشت. لذا رویكرد صندوق این است كه نگاه دقیق رسانه ای داشته باشیم و بتوانیم این صندوق را در جامعه هدف خوب تبلیغ كنیم و چنانچه این اتفاق صورت بگیرد آن بخش از جامعه هدف كه به خاطر عدم آگاهی از پوشش بیمه ای به صندوق مراجعه نكرده اند قطعا نسبت به ثبت نام اقدام و از پوشش بیمه ای اجتماعی صندوق استفاده خواهند كرد درنتیجه ضریب پوشش بیمه ای صندوق در كشور افزایش پیدا می كند.

143 هزار مستمری بگیر صندوق بیمه اجتماعی هستند

برقراری در ادامه این گفت وگو، به آمار تحت پوشش های صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر اشاره كرد و گفت: حدود 143 هزار نفر مستمری بگیر صندوق هستند كه واریزی آنها بر اساس سطوح درآمدی انجام می شود كه براساس آن حق بیمه پرداخت كرده اند، با توجه به اینكه تنها 16 سال از عمر صندوق گذشته و كسی تاكنون 30 سال حق بیمه نداده، سقف مستمری های ما در سال 1400 یك میلیون و 260 هزار تومان است، با توجه به افزایش سالانه سطح درآمدی از یك سو و از سوی دیگر افزایش مدت زمان پرداخت مستمری ها این رقم رو به افزایش خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش مستمری بگیران این صندوق خاطرنشان كرد: پرونده های جدید به طور ماهانه بررسی و به تعداد مستمری بگیران اضافه می شود كه ماهیانه 2، 3هزار پرونده اضافه می شود. با توجه به شرایط صندوق و جوان بودن آن هر چقدر جلو می رویم با افزایش مستمری بگیران مواجه هستیم و دلیلش این است باید به آنهایی كه حق بیمه پرداخت كرده اند مستمری پرداخت شود و این ادامه پیدا می كند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در ارتباط با شرایط صندوق به لحاظ مالی تصریح كرد: در این زمینه مشكلی نداریم و ما ورودی مان ورودی قابل توجهی است و خروجی های مان هر ساله در حال افزایش است و آینده صندوق هم با یك رویكرد كاملا مبتنی بر علم، مبتنی بر محاسبات بیمه ای و محاسبات اكچولی دنبال می شود و اگر این كار را انجام ندهیم و یا آیندگان انجام ندهند صندوق هم دچار مشكلاتی كه بقیه صندوق ها هستند، می شود.

برقراری همچنین درباره بدهی دولت به صندوق افزود: تا سال 1400، 11 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم كه ان شاءالله پیگیری می كنیم كه در بودجه سال آتی این رقم پرداخت شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص نحوه پرداخت بدهی دولت به صندوق بیمه اجتماعی خاطرنشان كرد: این رقم قرار است به صورت تهاتر از سوی دولت پرداخت شود. چون صندوق جوانی هستیم این رقم زیادی برای دولت نیست اما برای ما زیاد است، لذا ما تمام تلاشمان این است كه بتوانیم در بودجه 1401 در لایحه دولت بیاوریم، این پرداختی می تواند به صورت نقد و یا در قالب سهام باشد، ما هردو مورد پرداختی را می پذیریم اما اگر نقد پرداخت شود می توانیم جای مفیدتری سرمایه گذاری كنیم.

وی در خصوص بودجه صندوق در سال 1401 گفت: با توجه به اجرای طرح بیمه یك میلیون و 400 هزار خانوار محروم فاقد بیمه به 4 هزار و 500 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم كه از این میزان دولت در بودجه یك هزار و پانصد میلیارد تومان به ما اختصاص داده است. ما انتظار داریم با توجه به اهمیت طرح بیمه خانوارهای محروم فاقد بیمه در كشور مجلس و دولت همراهی لازم را با ما داشته باشند.

پرداخت 50 درصد از حق بیمه تكمیلی بازنشستگان توسط تأمین اجتماعی
پوشش بیمه ای تجهیزات توانبخشی معلولان در دستور كار شورای عالی بیمه
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۴:۲۶ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۸