دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

با حذف ارز دولتی قیمت سمعك دیگر مناسب نخواهد بود
 
سمعك تنها باید از مراكز شنوایی شناسی و براساس نظر ادیولوژیست تهیه شود، زیرا نیاز به تنظیمات حرفه ای و ارزیابی های دقیق دارد.


كیومرث مرادی فارغ التحصیل شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار كرد: در ابتدا باید تعریف ساده ای از سمعك و عملكرد آن برای درك بهتری از مدل ها داشته باشیم، سمعك یك وسیله كمكی برای افرادی است كه به هر دلیلی دچار مشكلات شنوایی یا وزوز گوش هستند.

وی افزود: سمعك صدای محیط را دریافت می كند و بعد از انجام هزاران پردازش، در كسری از زمان آن را تقویت میكند و به گوش فرد انتقال میدهد، همچنین كمپانی های بزرگ تولید كننده سمعك با مطالعات دقیق و كاربردی هرساله محصولات و فناوری هایشان را به نحوی ارائه میدهند كه تمام اختلالات شنیداری را با توجه به نوع و شدت درگیری پوشش دهند.

مرادی بیان كرد: ساده ترین معیار برای تقسیم سمعك ها سایز و شكل بدنه است، همچنین سمعك ها از این نظر به مدل های داخل گوشی و نامرئی، پشت گوشی، عینكی و جیبی تقسیم می شوند.

وی افزود: معیار بعدی فناوری پردازشی است، سمعك ها از این نظر به مدل های آنالوگ كه البته امروزه دیگه وجود خارجی ندارد، دیجیتال، هوشمند و وایرلس (بلوتوثی) تقسیم می شوند.

مرادی ادامه داد: سمعك را به سبب متفاوت بودن وضعیت هر یك از افراد نسبت یكدیگر را به مثابه منحصر به فرد بودن اثر انگشت دانست، هر كدام از این مدل ها برای افراد خاصی قابل استفاده است و قطعا دو فرد مختلف تجربیات متفاوتی از یك مدل مشابه خواهند داشت، دلیل این مساله منحصر به فرد بودن وضعیت شنوایی و اجتماعی و روحی هر انسان است.

وی در خصوص نحوه تهیه سمعك بیان كرد: سمعك تنها باید از مراكز شنوایی شناسی و براساس نظر ادیولوژیست تهیه شود، زیرا این وسیله كاملا تخصصی است و نیاز به تنظیمات حرفه ای و ارزیابی های دقیق دارد، نباید به عنوان یك كالای پزشكی ساده در نظر گرفته شود، همچنین خرید سمعك از مغازه یا از شخص غیر حرفه ای عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی افزود: سمعك یك وسیله یا پروتز ساده محسوب نخواهد شد، سمعك ها وسایلی هستند كه نیازمند برنامه ریزی می باشند و باید به درستی انتخاب شوند، نكته ی مهم در زمینه ی خرید سمعك این است كه از كجا تهیه شود، كلینیك شنوایی شناسی و فارغ التحصیلان رشته ادیولوژیست تنها افرادی هستند كه صلاحیت تجویز سمعك و ارزیابی و قالب گیری های دقیق را دارند، و در این زمینه تعداد واحد های لازم را گذرانده اند و می توانند به افراد كمك كنند.

مرادی گفت: یك شنوا شناس خوب باید بتواند مراحل بعدی را به درستی هندل كند تا فرد از سمعك رضایت داشته باشد، چون سمعك ها نیازمند در واقع تنظیمات دوره ای هستند و این كار را فقط شنوا شناس می تواند انجام دهد این مهم ترین نكته ای است كه در هنگام خرید سمعك باید رعایت شود

وی بیان كرد: نكته ی بعدی انتخاب سمعك است كه باید بر اساس شرایط زندگی و سطح مشكلات شنوایی فرد، سطح اجتماعی و شغلی فرد، میزان ارتباطات فرد كه باید در هنگام خرید به آن توجه و به ادیولوژیست اطلاع داده شود تا بر آن اساس انتخاب درستی داشته باشند و مدل های مختلفی را معرفی كنند.

مرادی ادامه داد: برند و مارك سمعك نكته ی مهمی است كه باید هنگام خرید به آن توجه كرد، چند كمپانی مادر و كمپانی زیر مجموعه وجود دارد، كمپانی های مادر شامل برند های زیمنس (سیگنیا)، اتیكن، فوناك، ویدكس، استاركی است كه قابلیت خیلی خوبی دارد، و هر كدام از این ها تعدادی زیر مجموعه دارد كه همگی معتبر هستند.

وی یادآور شد: یك سری سمعك ها در بازار متاسفانه توسط افراد غیر متخصص تجویز می شود و دارای كیفیت مناسبی نیستند، این موارد سمعك های چینی هستند و یك بار مصرف و قابلیت تنظیم ندارند لذا به افراد توصیه می شود از مراكز معتبر سمعك را خریداری كنند.

مرادی گفت: بایستی قبل از انتخاب سمعك باید شنوایی سنجی، مشاوره و قالب گیری دقیق توسط ادیولوژیست صورت بگیرد تا فرد از یك برند مناسب استفاده كند كه هم كیفیت شنوایی مناسبی داشته باشد و هم خدمات پس از فروشی كه نیاز دارد رعایت شود.

وی اظهار كرد: دسته ای از برند ها در ایران نمایندگی ندارند و كیلینك های شنوایی شناسی به هیچ وجه این برند ها را تجویز نمی كند، بهتر است كه سمعكی تهیه شود كه اگر دچار مشكل شد و یا نیاز به سرویس های دوره ای داشت یك مجموعه و یا شركت با جامعه ی متخصصی در پشت این مسئله حضور داشته باشد.

مرادی بیان كرد: باید به این نكته توجه داشت كه هر سمعكی برای افراد مناسب نیست، موجه نیست یك سمعك با یك برند و مدل اگر برای سایر افراد مناسب است برای ما هم كاربرد داشته باشد، این مسئله را باید به عهده ی ادیولوژیست قرار داد.

وی ادامه داد: تنظیمات و رفع اشكال در دو تا سه جلسه انجام خواهد شد و قطعا رضایت افراد جلب می شود، با توجه به مشكلاتی كه به دلیل تحریم ها و عدم تخصیص ارز دولتی به وجود آمده در حال حاضر یك سری مدل های سمعك در بازار موجود نیست، و مشكلاتی را برای كاربر هایی كه دچار افت شنوایی و وزوز گوش هستند به وجود آورده است.

مرادی گفت: وارد كنندگان سمعك كه فعالیت بازرگانی دارند، و سمعك ها را از كمپانی های مختلف با ارز دولتی 4200 تومان وارد می كردند، با ارز دولتی قیمت هر سمعك از 1 میلیون و سیصد تا 16 میلیون در بازار موجود بوده كه افراد می توانند بر اساس نظر ادیولوژیست مناسب ترین مدل را بر اساس بودجه، كم شنوایی، شرایط اجتماعی و شغلی خود انتخاب كنند.

وی افزود: در گذشته ارز دولتی تا مقدار زیادی به شركت ها داده نشد، همچنین حدود 80 درصد برند ها در تامین سمعك به مشكل خورده اند، در ایران فقط سمعك دولتی داریم و سمعكی تحت عنوان سمعك آزاد وجود ندارد.

مرادی بیان كرد: با حذف ارز دولتی قیمت سمعك دیگر مناسب نخواهد بود و فاجعه رخ خواهد داد، همچنین مصرف كنندگان با رشد حداقل 6 برابری قیمت ها مواجه خواهند شد، برای مثال سمعك های هوشمندی كه با قیمت 5 میلیون تومان افراد می توانستند آن را تهیه كنند با قیمت 8 برابر قابل دسترسی خواهد بود كه اصلا به صرفه نیست و مددجویان را دچار مشكلات وسیع در این زمینه خواهد كرد.

وی یادآور شد: مسئله سمعك با مشكلات خاص در بازه ی زمانی بین 6 ماه تا 1 سال رو به رو شده است، و در واقع همه ی مدل های سمعك وارد نمی شود و فقط یك سری مدل و برند های محدود به كشور وارد می شود.

وی گفت: این مسئله، تلنبار شدن و صف انتظار طولانی مددجویان را به وجود آورده،است، امیدواریم این معضل با درایت مدیران حل شود تا مددجویان عزیز بتوانند در این زمینه دچار مشكل نشوند و مناسب ترین سمعك ها را ما برای این افراد انتخاب كنیم.

مرادی گفت: قیمت دولتی سمعك از حدود 1 میلیون و دویست تومان تا 16 میلیون تومان برای هر گوش موجود است، و اگر حالت آزاد ارز دولتی قابل دریافت برای شركت های وارد كننده نباشد، این قیمت ها 8 برابر خواهد شد كه با این وضعیت و قیمت ها اصلا خرید به صرفه نیست و قابل تصور است كه قدرت خرید مردم كاهش یابد.

مرادی در خصوص قیمت تعمیرات سمعك افزود: سمعك از قطعات مختلفی از جمله میكروفون كه وظیفه دریافت صدا را دارد تشكیل شده است، همچنین پردازنده، تغییرات را روی صدا اعمال می كند و آن فناوری ها و اصلاحات را انجام می دهد و یك بلندگو كه صدا را به گوش تحویل خواهد داد، در این ما بین قالب و یا پوسته ی سمعك و سیم كشی ها هستند كه جزو اعضای ساده تر سمعك محسوب خواهند شد و بستگی دارد اگر سمعك هرفردی دچار اختلال شود كدامیك از این قطعات دچار مشكل شده است.

وی ادامه داد: در مجموع تعمیر سمعك در ایران قیمت زیادی ندارد و با هزینه ی پایین حدود 200 تا 300 هزار تومان می توان سمعك را تعمیر كرد.

مرادی بیان كرد: شرط اینكه سمعك را با قیمت محدودی تعمیر كرد این است كه اصل پردازنده ی سمعك دچار اختلال شدیدی نشود و یا چند قطعه با هم دچار مشكل نشود، همچنین بستگی دارد كه چه قدر قطعات سمعك درست كار كند و چه قدر از عمر سمعك گذشته باشد.

مرادی گفت: عمر مفید سمعك ها حدودا 3 الی 5 سال است و بعد از گذشت این دوره بهترین كار ممكن تعویض سمعك است، چون حتی در صورت عملكرد ممكن است كیفیت اولیه وجود نداشته باشد و قطعا شنوایی و كارایی لازم را برای فرد فراهم نكند.

مرادی افزود: تقریبا تمام بیمه ها كمك هزینه ای را برای خرید سمعك درنظر گرفته اند، یك سری بیمه های تكمیلی هزینه ی بیشتری را پرداخت می كنند یا به صورت مستقیم به كلینیك و یا به صورت غیر مستقیم كه افراد با ارائه فاكتور از مراكز معتبر و كلینیك ها می توانند تهیه كنند و به سازمان بیمه های خود ارائه دهند و آن كمك هزینه به حساب خود شخص واریز خواهد شد.

وی گفت: سقف خدمات و كمك هزینه بیمه تامین اجتماعی برای هر فرد (هر دو گوش) 1 میلیون و 260 هزار تومان است و بیمه های تكمیلی نیز بسته به نوع قرار داد ها با شخص و یا سازمان بیمه كننده ی مددجو می تواند هزینه ای بین 500 هزار تومان تا 8 میلیون تومان را پرداخت كند.

بیشتر بخوانید:

- میزبانی ما از افغانستانی ها بر اساس كرامت انسانی است
   تاریخ: ۰۵:۵۱ - ۲۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱