دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تنها مرجع تشخیص معلولیت كجاست؟
 
مدیركل بهزیستی استان یزد گفت: بهزیستی تنها مرجع تشخیص معلولیت است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی محمد عطابخش، مدیركل بهزیستی استان یزد گفت: قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، بهزیستی را تنها مرجع تشخیص معلولیت گذاشته و این وظیفه مهمی است كه ما در كمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت (ICF) باید معلولین را درجه بندی و نوع و شدت معلولیت آن ها را تعیین كنیم.

او با بیان این مطلب در دوره آموزشی طبقه بندی عملكرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت ICF بیان داشت: قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت یكسری امتیازات از جمله معافیت از مالیات، معافیت از سربازی، هزینه دانشجویی و غیره برای معلولین در نظر گرفته كه اهمیّت كار كمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت (ICF) را دوچندان می كند.

او مسئولیت كارشناسان این كمیسیون استان را یادآور شد و اظهار داشت: مستنداتی كه كارشناسان به دست فرد دارای معلولیت می دهند بسیار با اهمیت و مسئولیت آور است و كارشناس امر در آینده باید پاسخگو باشد.

مدیركل بهزیستی استان یزد با بیان اینكه مستندات كمیته تشخیص معلولیت در مراجع قانونی مورد ارزیابی قرار می گیرد خاطر نشان كرد: فرد دارای معلولیت حتماً می بایست مورد معاینه پزشكی و مصاحبه قرار گیرد و گواهی صادر شده طبق مستندات و مواد قانونی باشد.

این مسئول یادآور شد: دوره آموزشی طبقه بندی عملكرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت ICF به مدت 2 روز به منظور آشنایی كارشناسان توانبخشی بهزیستی استان یزد با استاندارد های بین المللی و نوین تشخیص نوع معلولیت و شدت آن برگزار شده است.

كمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت (ICF) با توجه به عملكرد فرد و نه بیمار یا بیماری به طبقه بندی عملكرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت در ابعاد جسمی، روحی و اجتماعی می پردازد.
   تاریخ: ۱۷:۰۴ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸