دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

علائم آرتروز و راه های پیشگیری و درمان
 
یك متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز با یادآوری اینكه آرتروز زانو می توانند افراد را زمین گیر كند، در مورد علائم، راه های پیشگیری و درمان توضیح داد.
علائم آرتروز و راه های پیشگیری و درمان دكتر سید محمد طحامی با بیان این مطلب كه آرتروز زانو یكی از شایع ترین علت های درد و ناتوانی حركتی در افراد میانسال و مسن است، به ایسنا گفت: درد و تورم، احساس خشكی، محدودیت حركتی و كاهش انعطاف پذیری مفصل زانو و التهاب از علائم شایع آرتروز زانو است كه می تواند باعث لنگیدن فرد حین راه رفتن و همچنین لاغر و ضعیف شدن عضلات ران و ساق پا شود.

دكتر «سید محمد طحامی» با عنوان این مطلب كه آرتروز زانو می تواند منجر به ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره زندگی شود، ادامه داد: فیزیوتراپی یكی از درمان های اصلی برای پیشگیری و درمان آرتروز زانو است.

او تقویت عضلات اطراف زانو و ران زیر نظر متخصص فیزیوتراپی را در تقویت ماهیچه ها و كاهش التهاب كه سبب كاهش فشار بر مفصل زانو و افزایش دامنه حركتی مفصل می شود موثر دانست و افزود: كاهش فشار به مفصل زانو، سبب كاهش درد، انجام بهتر فعالیت های روزمره و بهبود كیفیت زندگی می شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، تمرین های تخصصی زانو كه از سوی فیزیوتراپیست برای بیمار انجام می شود سبب كاهش سفتی و خشكی مفصل زانو و افزایش دامنه حركتی در راستای خم و صاف كردن زانو می شود.

دكتر طحامی با بیان اینكه به طور كلی فیزیوتراپی می تواند علاوه بر بهبود فعالیت افراد و كاهش درد و تورم، سبب كاهش مصرف داروهای مسكن و ضدالتهابی شود، تاكید كرد: استفاده از داروهای مسكن و ضدالتهابی برای كاهش درد و التهاب مفصل زانو، در فاز حاد بیماری كمك كننده است؛ هر چند به دلیل عوارض جانبی مصرف طولانی مدت آنها می تواند مشكلاتی را برای بیمار ایجاد كند.

تقویت ماهیچه ها؛ الگوی صحیح كاهش عوارض آرتروز زانو

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: الگوی صحیح این است كه با انجام تمرین ها و ورزش های مناسب، ماهیچه ها تقویت شود و افراد می توانند با مراجعه به مراكز فیزیوتراپی، تمرین، ورزش های مناسب و مشاوره لازم را برای پیشگیری دریافت كنند. هرچه درمان در مراحل ابتدایی آرتروز و یا حتی قبل از شروع آن آغاز شود، تأثیرگذاری بیشتر و بهتری دارد.

دكتر طحامی عنوان كرد: در موارد شدید آرتروز زانو، هنگامی كه درمان های فیزیوتراپی در كاهش درد و ناتوانی موفق نباشد، درمان جراحی تعویض مفصل زانو انجام می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد بازتوانی و آموزش تمرین ها قبل از عمل جراحی می تواند به بازگشت سریع فرد به زندگی روزمره و كاهش دوره استفاده از وسایل كمكی همانند واكر و عصا بعد از عمل جراحی كمك كند. همچنین به دنبال عمل جراحی تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی می تواند نقش به سزایی در بهبود وضعیت بیمار داشته باشد.

او با تاكید بر اینكه فیزیوتراپی از همان روز یا فردای روز عمل در بیمارستان آغاز می شود و به صورت فیزیوتراپی در منزل یا در مراكز فیزیوتراپی ادامه می یابد، یادآور شد: كاهش درد، كاهش التهاب، افزایش قدرت عضلات، افزایش حركات خم و راست كردن زانو از مهمترین اهداف بعد از تعویض مفصل زانو است كه با انجام فیزیوتراپی تخصصی، به سادگی به دست می آید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۰۹ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲