دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

روستاها؛ كانون پدیده كودك همسری در بجستان/ قانون های منع كودك همسری، بازدارندگی ندارند
 
رئیس اداره بهزیستی بجستان با بیان اینكه قانون های منع كودك همسری به دلیل عدم بسترسازی فرهنگی، بازدارندگی لازم را ندارند، گفت: پدیده كودك همسری در بعضی از مناطق و به خصوص روستاهای شهرستان مشهود است.
روستاها؛ كانون پدیده كودك همسری در بجستان/ قانون های منع كودك همسری، بازدارندگی ندارند مجید ازقندی در گفت وگو با ایسنا عنوان كرد: یكی از معضلات اجتماعی حال حاضر جامعه، كودك همسری است و معمولا كودك همسری به مواردی اطلاق می شود كه یكی از زوجین و یا هر دو نفر آن ها سن زیر 18 سال داشته باشند.

ازقندی اظهار كرد: در شهرستان بجستان نیز با توجه به پیچیدگی های فرهنگی و اجتماعی، پدیده كودك همسری در بعضی از مناطق و به خصوص روستاهای شهرستان مشهود است.

وی افزود: بنا بر جدیدترین قوانین، ازدواج كودكان زیر 14 سال ممنوع است ولی به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب در سطح جامعه، خانواده و افراد دخیل در امر ازدواج، این قوانین به خوبی اجرا نشده و در واقع دور زده می شوند به عنوان مثال زوجین با هم محرم می شوند اما ازدواج آن ها در شناسنامه ثبت نمی شود و كارهای ثبت محضری آن را بعد از اینكه به سن قانونی رسیدند انجام می دهند.

ازقندی در رابطه با مهمترین علل پدیده كودك همسری خاطرنشان كرد: : یكی از دلایل رواج پدیده كودك همسری، باورهای اجتماعی و فرهنگی مربوط به یك منطقه جغرافیای است، مثلا در بعضی از مناطق اگر دختر تا سن 20 سالگی ازدواج نكند این تأخیر در ازدواج را بد می بینند و بسیاری از خانواده ها سعی می كنند قبل از اینكه دخترشان به سن 20 سالگی برسد، ازدواج كند.

وی علاوه بر فقر فرهنگی، فقر اقتصادی را یكی از مهمترین دلایل دیگر پدیده كودك همسری برشمرد و در این زمینه گفت: متأسفانه بسیاری از خانواده ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، فرزندانشان را در سنین پایین وادار به ازدواج می كنند.

ازقندی همچنین نبود قوانین لازم و كافی برای منع كودك همسری را یكی از خلاء های مربوط به این حوزه یاد كرد و گفت: پیش از این سن ممنوعیت ازدواج 12 سال بود كه به تازگی این سن، به 14 سال افزایش یافته است، اما برای حمایت از كودكان و در راستای آمادگی فرد به لحاظ بیولوژیك و جسمی، همچنین آمادگی های روحی و روانی، امیدواریم كه ممنوعیت ازدواج به زیر 18 سال برسد تا افراد با آمادگی و آگاهی بیشتری پذیرش زوج در كنار خود را داشته باشند.

آموزش در روستاها و مناطقی كه كانون پدیده كودك همسری هستند

وی در پاسخ به این سوال كه آیا برای آگاهی خانواده ها در این زمینه در شهرستان اقداماتی انجام شده است، گفت: به منظور آگاه سازی مردم، آموزش های لازم توسط بهزیستی آغاز شده است و تا كنون نیز در شهرستان بجستان و در روستاها و مناطقی كه كانون پدیده كودك همسری هستند، حدود 2000 نفر ساعت آموزش شامل، آموزش های پیش از ازدواج، زندگی سالم و مهارت های زندگی از طرف اداره بهزیستی برگزار شده است.

رئیس اداره بهزیستی بجستان گفت: این آموزش ها به تنهایی در این زمینه كارساز نیستند و برای اینكه یك چهارچوب ذهنی و فرهنگی در منطقه جا بیفتد امری زمان بر است و لازم است كه آموزش و پرورش هم در این زمینه وارد شود و آموزش ها از كلاس درس شروع شوند تا دانش آموزان از همان سنین پایین در این زمینه آگاهی های لازم را كسب كنند.

وی اظهار كرد: پیش نیاز ریشه یابی علت هر پدیده ای، از جمله پدیده كودك همسری، دسترسی به یك جامعه آماری درست و دقیق است تا بتوان موضوع را بررسی كرده و به منظور حل معضل، مداخلات و اقدامات لازم را انجام داد، در حال حاضر نیز اداره كل بهزیستی استان در این زمینه و در سال 1400 پژوهش هایی را آغاز كرده است تا علت این پدیده در مناطق مختلف استان ریشه یابی شده و اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۲۸ - ۲۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳