دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ازدواج آسان از اقتصاد تا فرهنگ
 
ازدواج آسان از اقتصاد تا فرهنگ
"رسالت" راهكارهای ترویج فرهنگ ازدواج آسان را بررسی می كند
ازدواج آسان از اقتصاد تا فرهنگ

گروه فرهنگی
همزمان با شروع ماه رجب، بسیاری از خانواده ها كوشیدند تا بستر پیوند آسان زوج ها را در دنیای پرزرق وبرق امروز فراهم سازند. فراهم سازی بستری كه می تواند شروع آرامش انگاری و به جا آوردن سنت پیامبر اسلام باشد. در این خصوص هستند نهادها و ارگان هایی كه آستین همت را بالا زده و برای تحقق این امر خداپسندانه پیشگام شده اند. در این راستا رئیس سازمان بسیج سازندگی عنوان كرد: «فراهم كردن بسترهای ازدواج آسان مقدمه حل مشكل جمعیت است و بسیج نیز در این موضوع حساس و مهم نقش آفرینی خواهد كرد.» اما سؤال این است كه چقدر به این امر آسان توجه می شود؟ درحالی كه زنگ خطر تجرد كشور به صدا درآمده و تشكیل خانواده، گذر از هفت خوان رستم شده است.
در قرآن كریم كلمه زوج با مشتقاتش هشتاد و یك مرتبه و لفظ نكح بیست وسه بار تكرار شده است و حتی پیامبر اكرم(ص) فرمود: «هركس ازدواج كند نیمی از دینش را حفظ كرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد.» از دیدگاه اسلام ترك ازدواج و مجرد زیستن نه تنها فضیلتی محسوب نمی شود بلكه به عنوان از دست دادن خیر و بركات و آثار فراوان معنوی نیز شناخته شده است.
دراین باره معاون وزارت ورزش و جوانان كشور نیز اخیرا در برنامه محرمانه مطرح كرد بالا رفتن سن ازدواج بر فرزندآوری جامعه آسیب می زند و جمعیت ایران از سن جوان فاصله گرفته و به سمت پیری می رود. باوجوداین نوع آسیب اجتماعی باید اقدامات اساسی در امر ایجاد انگیزه و تمایل جوانان به ازدواج را انجام داد و علت هایی چون نیافتن همسر مناسب، ترس از ازدواج ناموفق، بی اعتمادی به طرف مقابل، مردد بودن جوان، بالا بردن هزینه ازدواج، اشتغال توسط روانشناسان و جامعه شناسان انجام تا به ارائه راهكارهای مناسب پرداخته شود. در بررسی بیشتر این موضوع «رسالت» به گفت وگو با غلامرضا افروز، روانشناس و پژوهشگر مسائل خانواده پرداخت.
ازدواج،مهم ترین انتخاب انسان
در گستره حیات
غلامرضا افروز، روانشناس و پژوهشگر مسائل خانواده در تشریح ازدواج آسان و ماندگار به خبرنگار فرهنگی «رسالت» گفت: «ازدواج، مهم ترین انتخاب انسان در گستره حیات است و امری والا تر از این در زندگی او وجود ندارد. به طور حتم ازدواج نیاز فطری و اجتماعی انسان است كه مسیر ادامه زندگی او را رقم می زند. بنابراین كسی كه از ازدواج امتناع كند، در درازمدت دچار مشكلات جسمی، روحی و روانی خواهد شد.»
وی افزود: «برای هر كشوری جمعیت هوشمند و سالم یك سرمایه اجتماعی است و رهبران اجتماع نیاز به رشد قابل توجه جمعیت خوددارند. بهترین شیوه گسترش جمعیت، ازدواج ماندگار است. گفتنی است چنانچه ازدواجی ماندگار نباشد، بچه ای هم به دنیا نخواهد آمد.»
افروز تصریح كرد: «نگرش مثبت در فرزند آوری و فرزند پروری حاصل ازدواج ماندگار است. بنابراین ضرورت دارد دولت با ارائه تسهیلات لازم، مردم را به این امر تشویق كند. به طور مثال به هر خانم كه تازه ازدواج كرده، هدیه مالی ارائه دهد یا پس از فرزند آوری، ماهیانه مبلغی به حساب او واریز شود. همچنین برای مرد متأهل و بچه دار تسهیلاتی برای استخدام، میزان حقوق و ساعت كار در نظر گرفته شود.»
این پژوهشگر مسائل خانواده همچنین خاطرنشان كرد: «غایت ازدواج، رسیدن به آرامش است و همسر خوب كسی است كه در این راه شریك زندگی خود را یاری كند . انتخاب فردی كه بتواند در كل ادوار زندگی آرامش باشد، كار آسانی نیست بنابراین انتخاب درست ضرورت بسیاری دارد. یك پسر یا یك دختر می توانند فرزند، دوست، كارمند یا خواهر و برادر خوبی باشند اما این هیچ گاه به معنی همسر خوبی بودن، نیست.»
وی گفت: «به استناد آمار رسمی، طی دو سال گذشته از هر پنج ازدواج، دو ازدواج به طلاق كشیده، یك ازدواج در آستانه طلاق، یك ازدواج در مرز سردی و بی تفاوتی و تنها یك ازدواج به قوت قبل خود باقی مانده است. بنابراین فراوانی طلاق گسترش یافته و این درحالی است كه هیچ كس بافكر جدایی ازدواج نمی كند و تماما فكر به خوشبختی و روزهای باهم بودن، می كنند.»
او یادآور شد:«ریشه طلاق، حاكمیت رفتارهای بد روانی و جنسی ا ست و غایت ازدواج آرامش است . چنانچه آرامش كمرنگ شود، ریشه های طلاق شكل می گیرند و زوج به عدم امكان زندگی مشترك می رسند .»
ازدواج آسان به ماندگاری آن كمك می كند
افروز اظهار كرد: «ازدواج دو گام دارد؛ نخست انتخاب درست و ازدواج آسان است . در تمام دنیا ازدواج و پیمان عقد یك باور قلبی و یك پیمان معنوی و اخلاقی است كه معنا دارد. بنابراین توصیه می شود پیش از تصمیم نهایی ازدواج، جوانان حداقل در
10 جلسه یكدیگر را ملاقات كنند تا تصمیم بر پایه منطق گرفته شود. تعجیل در ازدواج، توجه به ثروت و تحصیلات ازجمله تفكرات و معیارهای اشتباهی است كه مانع از شناخت درست می شوند.»
این روانشناس عنوان كرد:«لازم است بگویم ازدواج مدرن و سنتی مهم نیست. هر ازدواجی كه تأكید بر انتخاب دقیق داشته باشد موفق است. همچنین ازدواج ماندگار نیز دو مرحله دارد؛ انتخاب دقیق و برگزاری مراسم آسان. تفكر این كه جهیزیه بر عهده خانواده دختر است و سایر هزینه ها بر عهده پسر، نادرست است . خانواده هر دو طرف باید بكوشند تا شرایط زندگی و الزامات آن را برای فرزندشان تهیه كنند.بنابراین پدران و مادران همچون چتر آرامش بخشی بر روی سر جوانان هستند و تا یكدیگر را بشناسند، تأكید بر این است كه فرآیند شناخت باهدف خاصی صورت گیرد. هدف غایی ازدواج رسیدن به آرامش و خوشبختی است. ازدواج یك مسیر است مقصد نیست، برای همین باید ببینیم فردی كه انتخاب كردیم می تواند به من آرامش بدهد، باید بدانیم كه مؤلفه های آرامش گری چیست و ما به دنبال چه صفات و خصایصی هستیم؟»
افروز در پایان این گفت وگو متذكر شد: «تشریفات آسان ازجمله عوامل مهمی ا ست كه به ازدواج ماندگار كمك می كند. مهریه، جهیزیه یا سایر موارد، نباید به گونه ای وضع شود كه موجب نگرانی دو طرف شود. اسلام بر عقلانیت استوار است بنابراین مهریه ای كه بالقوه فرد نتواند پرداخت كند، نادرست است.»

منبع خبر:
روزنامه رسالت
   تاریخ: ۲۱:۰۵ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۹