دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

زنان معتاد و چالش ترك اعتیاد
 
تهران - ایرنا - روانشناس بالینی و درمانگر حوزه اعتیاد معتقد است، نگاه جامعه سنتی ایران به اعتیاد زنان متفاوت با مردان است و این مساله گاه سبب كتمان بیماری و مخالفت های خانوادگی و اجتماعی به منظور مراجعه به مراكز درمان می شود.
زنان معتاد و چالش ترك اعتیاد تهران - ایرنا - روانشناس بالینی و درمانگر حوزه اعتیاد معتقد است، نگاه جامعه سنتی ایران به اعتیاد زنان متفاوت با مردان است و این مساله گاه سبب كتمان بیماری و مخالفت های خانوادگی و اجتماعی به منظور مراجعه به مراكز درمان می شود.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر به نقش جنسیت در علل اعتیاد، تبعات روانی و اجتماعی این پدیده و روش های معالجه و درمان بیش از گذشته توجه می شود.

آسیبی اجتماعی كه شاید در دهه های گذشته به عنوان پدیده ای مردانه تلقی می شد و این روزها با افزایش در این جمعیت «زنانه شدن اعتیاد» را به یكی از چالش های مهم جوامع بشری بدل كرده است.

براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر، 10 درصد بیماران اعتیاد در كشور را زنان تشكیل می دهند. بیمارانی كه مطابق با نظر درمانگران این حوزه، به جهت ضعف بیشتر، سرعت وابستگی و تخریب آنان بیش از مردان بوده و به دلیل نقش اثرگذار در خانواده نیز می تواند تبعات تخریبی اجتماعی آن را دو برابر كند.

فریبرز صفی دكتری روانشناسی بالینی و درمانگر حوزه اعتیاد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص تفاوت تبعات اعتیاد در مردان و زنان گفت: یكی از مهمترین آثار تخریبی اعتیاد در زنان، كتمان و انكار بیماری و بالتبع عدم معالجه و درمان است.

وی افزود: نگاه جامعه ایران به اعتیاد زنان متفاوت است و زن معتاد (بیش از مرد معتاد) برای خانواده و نزدیكان با احساس سرشكستگی همراه می شود. بنابراین گاه اعضای یك خانواده همچون والدین، همسر و فرزندان با مراجعه زنان معتاد به مراكز درمان و معالجه مخالفت كرده و این اقدام را سرشكستگی تلقی می كنند.

صفی تصریح كرد: این طرز تفكر گاه در روند معالجه و درمان نیز سبب اختلال می شود؛ به عنوان مثال، این نگاه گاها مانع از برگزاری جلسات گروه درمانی (به عنوان درمان اصلی غیردارویی) برای زنان معتاد شده است.

این درمانگر اعتیاد خاطرنشان كرد: هر یك از این اقدامات به عنوان بازدارنده های خانوادگی و اجتماعی، پروسه درمان را دشوار كرده و می تواند بنیان خانواده را نیز دچار تزلزل كند.

صفی همچنین با اشاره به مادران باردار گفت: اعتیاد در زنان باردار می تواند برای فرزند هم خطرناك باشد، پروسه رشد جنین را با آسیب روبه رو كند و تربیت و پرورش فرزندان را در سال های آینده تحت تاثیر قرار بدهد.

وی افزود: آثار روانی و زیستی اعتیاد اما عمدتا برای مردان و زنان مشابه و استفاده از مواد دخانی برای هر دو جنس سبب وابستگی و تبعات تخریبی خواهد شد. به عنوان مثال، مصرف شیشه موجب توهم و این آسیب برای مردان و زنان یكسان است.

به گزارش ایرنا، براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر دو میلیون و 808 هزار نفر در كشور موادمخدر مصرف می كنند.

برچسب ها
- سلامت زنان
- اعتیاد
- آسیب ها
پروندهٔ خبری
- معضل اعتیاد و ضرورت به روزرسانی قوانین سلبی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۰ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵