دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

​توانمند سازی مبتكرین و مخترعین هدف بسیج علمی است/ كمك به چرخه تولید از اقدامات بسیج علمی
 
​عظیمی فرگفت: حمایت مادی و معنوی از مخترعین و مبتكرین، برگزاری و حضور در جشنواره جهادگران علم و فن آوری، فعالیت های مركز رشد و خانه نخبگان همه از اهداف بسیج در طی سال جاری بوده است.
مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) درگفتگوی تفصیلی با خبرگزاری علم و فن آوری از خراسان جنوبی مطرح كرد: ​توانمند سازی مبتكرین و مخترعین هدف بسیج علمی است/ كمك به چرخه تولید از اقدامات بسیج علمی ​عظیمی فرگفت: حمایت مادی و معنوی از مخترعین و مبتكرین، برگزاری و حضور در جشنواره جهادگران علم و فن آوری، فعالیت های مركز رشد و خانه نخبگان همه از اهداف بسیج در طی سال جاری بوده است. مرتضی عظیمی فر در گفتگو تفصیلی با خبرگزاری علم و فن آوری از خراسان جنوبی با اشاره به گزارش كلی از فعالیت های بسیج علمی،پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع)در سال جهش تولید اظهاركرد: سال 99 به شكل جدیدی فعالیت های بسیج برنامه ریزی شد كه در زیل این برنامه ها8 كارگروه فعالیت های مختلفی انجام دادن كه یكی از این كارگروه ها،علم و فن آوری است.

وی ادامه داد: پیگیری كارگروه علم و فن آوری برعهده معاونت بسیج، علمی،پژوهشی و فن آوری استان است كه برنامه هاكیفی تر، كاراتر و اجرایی تربه سرانجام برسد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: بسیج علمی به فراخور برنامه هایی كه در سال جاری پیش بینی شده بود در قسمت هایی كه داشتیم یك سری برنامه ها براساس ظرفیت های بسیج علمی تعریف شد كه بتوانیم آنها رادنبال كنیم.

وی با اشاره به مركز رشد و خلاقیت بسیج علمی افزود: این مركز تجهیز شده تا مبتكرین و مخترعین بتوانند از این ظرفیت استفاده كنند.

عظیمی فرادامه داد: امسال هم در خصوص مبتكرین و مخترین و كرونا فعالیت های خوبی در بسیج علمی صورت گرفت .

ساخت 4دستگاه ضدعفونی كننده در ابعاد مختلف توسط بسیج علمی استان

وی با اشاره به تولید ماسك، دستكش فریزر، مواد ضدعفونی كننده و داروی گیاهی، افزود: از ابتدای شیوع ویروس كرونا تا كنون 4 دستگاه ضدعفونی كننده در ابعاد كوچك و بزرگ توسط مخترعین بسیجی در بسیج علمی ساخته شد كه این دستگاه ها در مراسمات مختلف مورد استفاده نیز قرار می گیرد.

عظیمی فر یادآورشد: پژوهش هایی نیز توسط پژوهشگران بسیجی تحت عنوان مقاله برای مقابله و پیشگیری از ویروس كرونادر بسیج علمی انجام شد كه این ویروس ناشناخته نبوده است.

حمایت از طرح های مخترعین و رسیدن آنها به مرحله تولید و تجاری سازی

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) استان با اشاره به فعالیت های بسیج علمی در عرصه ابتكارات، اختراعات و حمایت های مادی و معنوی از این اختراعات گفت: سال گذشته دستگاه دانكن زرشك اختراع شده بود كه امسال به مرحله تجاری سازی پیش رفت و هم اكنون وارد چرخه تولید قرار گرفته و 12 عدد از این دستگاه به فروش رفته است.

وی با اشاره به آموزش، تبلیغات، معرفی محصول تولیدشده و بازاریابی محصولاتی كه به مرحله تجاری سازی و تولید می رسند، افزود: دستگاه موتور پیشران جت در ابعاد كوچك توسط بسیج علمی مورد حمایت قرار گرفت و جزء طرح های برتر در سال جاری در جشنواره علم و فن آوری استان شناخته و در این جشنواره رونمایی شد.

حمایت از 5طرح توسط بسیج علمی در سال جاری

عظیمی فر با اشاره به طرح های حمایت شده توسط مركزرشد وخلاقیت بسیج علمی بیان كرد: تولید كوكون های زالو،درپوش لوله های آب كشاورزی و حمایت از نخبه كرو لال درمیانی كه ساخت ماشین باگی طراحی و ساخت از جمله طرح های حمایت شده توسط بسیج علمی بود.

فعالیت خانه نخبگان فنی و علوم انسانی در بسیج علمی استان

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) با اشاره به خانه نخبگان بسیج علمی افزود: خانه نخبگان حوزه فنی كه چندكارگروه زیل آن فعالیت می كنند شامل، آب، انرژی های نو،انرژی های خورشیدی و فن آوری اطلاعات است.

وی ادامه داد: در كارگروه فنی اقدامات خوبی در این كارگروه انجام شده است و موارد مختلفی رادر كارگروه ها كار بكنند.

عظیمی فر با بیان اینكه اولین استانی هستیم كه خانه نخبگان در حوزه علوم انسانی را در دانشگاه پیام نور استان تشكیل دادیم، افزود: در كنار رسیدگی به امور فنی چه در مركز رشد و خانه نخبگان فنی در حوزه علوم انسانی نیز فعالیت داشته ایم.

توجه به مسائل اولویت دار استان و احصاء مشكلات هدف خانه نخبگان

عظیمی بیان داشت: با توجه به ظرفیت خوبی كه درخراسان جنوبی و دانشگاه پیام نوراستان وجود دارد سعی شده در خانه نخبگان از اساتید حوزه و دانشگاه استفاده شود كه بتوانیم مسائل اولویت دار استان مسائل را بررسی و احصاء شود.

وی ادامه داد: سندی تحت عنوان سند مسجد محوری در خانه نخبگان علوم انسانی كار و خروجی آن نیز آماده شده است.

عظیمی فر با اشاره به مركز هدایت و حمایت بسیج علمی پژوهشی استان افزود: این مركز براساس مسائل بوم استان فعالیت می كند كه در سنوات گذشته مسائل و قراردادهای پاستریزاسیون شیر شتر در بسیج علمی انجام شده است.

وی بیان كرد: ظرفیت خوبی خراسان جنوبی در بحث گیاهان دارویی دارد كه بسیج علمی با ورود به عرصه گیاهان دارویی اقدامات خوبی درآن انجام گرفته است.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) با اشاره به همكاری و هماهنگی های بسیج علمی با جهاد دانشگاهی استان افزود: ارتباط و فعالیت های خوبی برای گیاهان دارویی استان انجام شده است.

كمك به چرخه تولید از اقدامات بسیج علمی در سال جهش تولید

وی با بیان اینكه گفتمان سازی یكی از مسائلی است كه امروزه نیاز جامعه علمی ما است، گفت: كمك به چرخه علمی و ظهور و بروز این فعالیت لازم است بتوانیم اقدامات انجام شده را به اطلاع اقشار مختلف بخصوص جامعه علمی استان برسانیم لذا خبرگزاری علم و فن آوری استان و ماهنامه سفیر در این عرصه فعالیت می كنند.

وی با اشاره به پژوهشكده مجازی حضرت ولی عصر(عج) عنوان كرد: این پژوهشكده در سال جاری توانسته رتبه اول را در حوزه بسیج كسب نماید.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) استان پردیس شركت های دانش بنیان را از ظرفیت های بزرگ بسیج علمی دانست و بیان داشت: این پردیس فضای اداری خوبی برای شركت های دانش بنیان كه در مرحله پیش رشد و رشد هستندبتوانند با استقرار در این مكان از امكانات موجود استفاده كنند،كه این مركز دارای 27 اتاق اداری،سالن جلسات، كارگاه و... می باشد.

استفاده مخترعین،مبتكرین و دانش آموزان از امكانات بسیج علمی

وی ادامه داد: مخترعین و مبتكرین بسیجی و شركت های دانش بنیان می توانند ازمركز رشد و پردیس شركت های دانش بنیان بسیج استفاده كنند.

عظیمی فر با اشاره به حوزه آموزش و توانمندسازی بسیجیان نخبه علمی، مبتكرین، مخترعین و... گفت: باتوجه با ظرفیتی كه در بسیج علمی استان وجود دارد آموزش های لازم برای توانمندسازی، علاقمندان علمی، دانش آموزان، مبتكرین و مخترعین برگزار می شود.

وی ادامه داد: آموزش ها در حوزه هاتبدیل ایده به محصول، فروش، بازاریابی و براساس نیاز مخاطبین و اقشار دانشور، سربازان وكاركنان است كه با حضوراساتید مجرب و متخصص بسیجی درحوزه های مختلف برگزار می شود.

فعالیت قرارگاه نهضت سراسری جهش تولید

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به اینكه در كارگروه علم و فن آوری مسائلی در سال جاری مضاف برآن شده است، افزود: اقدامات و فعالیت های بسیج علمی پژوهشی قرار گاه نهضت سراسری جهش تولید است.

وی ادامه داد: در زیل این قرار گاه، بسیج علمی پژوهشی كارگروهی دارد كه در دو حوزه كمك و رفع مشكلات و موانعی كه برسر راه مراكز صنعتی و كارگاه ها وجود دارد با همكاری نخبگان، مخترعین و مبتكرین این موانع و مشكلات بررسی و رفع شود.

عظیمی فر بیان داشت: جهش تولید از جمله كارگروهی است كه اگر مخترعی و مبتكری وسیله ای را به مرحله تولید برساند به كمك بسیج علمی بتوانیم به تولید انبوه برسانیم.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) تاكید كرد: جهش تولید از دو منظر قابل تاكید است یعنی اول، تولیداتی راكه داریم بهینه و استفاده كنیم و دوم حمایت از تولیدات جدید كه اگر به این دو برسیم نشانگر جهش تولید است و بسیج علمی اقدامات خوبی را در این عرصه به كمك مبتكرین و مخترعین انجام داده است.

تعامل و تفاهم با مراكز علمی و دانشگاهی استان

وی با اشاره به تفاهمات و تعاملات برای یك ارتباط موثردر جهت هم افزایی با مراكز علمی و پژوهشی مختلف در سطح استان گفت: بسیج علمی پژوهشی در سال 99 به عنوان یك اصل این موضوع را شروع كرده است كه در برخی از مراكز ظرفت هایی وجود دارد واگر تعامل و ارتباط موثری وجود داشته باشد خروجی كار خوبی خواهد داشت.

عظیمی فر با بیان اینكه بسیج علمی با تمامی مركز دانشگاهی در استان تعامل و تفاهم نامه بسته شده است، افزود: اداره كل فنی حرفه ای، جهاد دانشگاهی، پارك علم و فن آوری از جمله تفاهم نامه های خوبی است كه با این سازمانها بسته شد.

ظرفیت خوبی در بسیج علمی خراسان جنوبی وجود دارد

وی ادامه داد: پارك علم و فن آوری خراسان جنوبی و بسیج علمی استان ظرفیت های خوبی دارند و می توان در راستای پیشبرد اهداف علمی از آن استفاده كرد كه اگر این ها در كنار یكدگر قرار بگیرند برای نخبگان و مخترعین استانی مایه خیر و بركت خواهد بود.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: درصدد هستیم تا بتوانیم فعالیت خوبی با پارك علم و فن آوری استان و پردیس شركت های دانش بنیان به عنوان یك مركز نوع آوری داشته باشیم.

برگزاری جشنواره علم و فن آوری و تجلیل از 15 طرح علمی

وی بیان داشت: یكی از برنامه هایی كه همه ساله در جهت تجلیل از مبتكرین و مخترعین انجام میشود، جشنواره جهادگران علم و فن آوری است كه در سال جاری این جشنواره در دهه فجر برگزارشد.

عظیمی فر بیان كرد: در این جشنواره 15 نفر از مبتكرین، مخترعین وپژوهشگران برتر از اقشار مختلف بسیج مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در این جشنواره از طرح برترموتور پیشران جت در ابعاد كوچك ، كه جزء طرح های برتر مركز رشد بسیج بود رونمایی شد.

همكاری با پارك علم و فن آوری

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) بیان داشت: در حاشیه این جشنواره، نمایشگاهی از محصولات مخترعین و مبتكرین برای علاقمندان به نمایش گذاشته شد و این نمایشگاه با همكاری پارك علم و فن آوری خراسان جنوبی برگزارشد.

حضور 4طرح علمی در جشنواره ملی جهادگران علم و فن آوری كشور

وی بیان داشت: جشنواره ملی جهادگران علم و فن آوری در ایام دهه فجر در تهران برگزارشد كه از بسیج علمی استان چهار طرح برگزیده، موتور پیشران در ابعاد كوچك، دستگاه دانكن زرشك تازه،طرح تجهیزات ارگونومی،دستگاه استیصال آب از بخار موجود در هوا شركت داشتند.

عظیمی فر گفت: این چهارطرح به انتخاب كارگروه ارزیابی و ریاست بسیج علمی پژوهشی كشور به جشنواره ملی جهادگران علم و فن آوری راه پیدا كرده بودند.

بازدید سردار سلامی از طرح های علمی خراسان جنوبی در جشنواره علم و فن آوری

وی با بیان اینكه در حاشیه این جشنواره فرمانده كل سپاه، ریاست بسیج مستضعفین كشور، معاونت عطف ستاد كل نیروهای مسلح،جمعی مسئولان دولت، نمایندگان مجلس دراین جلسه حضورو از نمایشگاه بزرگ علم و فن آوری بازدید كردند، گفت: سردار سلامی فرمانده كل سپاه پاسداران نیز در حاشیه این نمایشگاه از طرح های بسیج علمی استان بازدید كرد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) امسال جشنواره در حوزه های مختلف از جمله اختراعات،ابتكارات، خانه نخبگان استانها،مركز رشد، پایگاه علمی و مركز هدایت و حمایت برگزارشد، افزود: خراسان جنوبی نیز در این جشنواره توانست با توجه به زحمات و حمایت های فرماندهی سپاه استان و همكاران نواحی در حوزه های مختلف حائز رتبه برتر شود.

فرماندهی سپاه خراسان جنوبی جزء فرمانده هان حامی برتر در جشنواره علم و فن آوری كشور

وی ادامه داد: فرماندهی سپاه استان جزء فرمانده و حامی برتر جشنواره ملی جهادران علم و فن آوری مشخص شدند.

عظیمی فر بیان داشت: معاونت بسیج علمی پژوهشی خراسان جنوبی، طرح دستگاه دانكن زرشك در حوزه كشاورزی،مركز رشد وخلاقیت باتوجه به حجم كارها و كیفت خوب فعالیت های انجام شده و خانه نخبگان علوم انسانی به عنوان رتبه های برتر در جشنواره را بدست آورده اند.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: به در خواست بسیج علمی كشور، كتاب اقدامات انجام شده در بسیج علمی استان در دست تدوین و آماده سازی است.

انتهای پیام/ كاركن
   تاریخ: ۰۹:۵۰ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۶