دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

آموزش آنلاین به كودكان سندرم داون در دوران كرونا
 
تهران - ایرنا - از زمان شیوع كرونا تا كنون مردم تحت تاثیر این ویروس مرگبار، شیوه فعالیت های خود را تغییر داده اند، در این میان كانون خیریه سندرم داون ایران نیز، شیوه های نوین و آنلاین را برای آموزش فرزندان دارای سندرم داون برگزیده است.
آموزش آنلاین به كودكان سندرم داون در دوران كرونا تهران - ایرنا - از زمان شیوع كرونا تا كنون مردم تحت تاثیر این ویروس مرگبار، شیوه فعالیت های خود را تغییر داده اند، در این میان كانون خیریه سندرم داون ایران نیز، شیوه های نوین و آنلاین را برای آموزش فرزندان دارای سندرم داون برگزیده است.

از اسفند سال گذشته كه كرونا همچون سونامی جوامع مختلف را در بر می گرفت، كانون سندرم داون ایران نیز به اجبار و برای مدتی مجبور به تعطیلی شد از این نظر كه بیماری ناشناخته بود و هنوز اطلاعات كافی درباره آن وجود نداشت، فعالیت مجموعه می توانست با خطراتی همراه باشد.

به مرور اما اعضای كانون اطلاعات را از منابع موثق جمع آوری كرده و در گروه های مجازی كه در آن عضو بودند به اشتراك گذاشته و از مشكلات خود به خاطر همه گیری كرونا صحبت كردند.

مهم ترین مسئله آنها، بحث سلامت بچه ها بود. به همین دلیل اعضای كانون سندرم داون هر روز اطلاعات جدیدی را در ارتباط با رعایت پروتكل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و ضدعفونی كردن مكرر دست ها و ... در اختیار خانواده و بچه های سندرم داون قرار می دادند تا هیچ كسی درگیر این بیماری نشود.

با این حال اما طی این یكسال، پنج كودك سندرم داون عضو كانون درگیر این بیماری شدند. با همكاری كانون این بچه ها به مراكز درمانی معرفی و با حمایت های صورت گرفته، چهار نفر از این بیماری جان سالم به در برده و فقط یك نفر از بچه ها به خاطر مراجعه دیرهنگام به بیمارستان فوت شد.

این اتفاق باعث شد كانون سندرم داون بیش از پیش اطلاعات موجه و موثق درخصوص این بیماری را به صورت مرتب و روزمره در اختیار خانواده ها قرار دهد و خوشبختانه با اطلاع رسانی و مراقبت های صورت گرفته، بچه های سندرم داون رعایت كرده و مورد مبتلای دیگری گزارش نشده است.

آموزش آنلاین به بچه های سندرم داون

چند ماه از شیوع كرونا گذشته بود و بچه های دارای سندرم حسابی در خانه هایشان كلافه شده بودند. تا پیش از این می توانستند در كلاس های مورد علاقه خود در كانون شركت كرده و با دوستانشان معاشرت داشته باشند اما قرنطینه حال و هوای این بچه را نیز دگرگون كرده بود.

پوراندخت بنیادی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل كانون خیریه سندرم داون ایران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا می گوید: به همین دلیل تصمیم گرفتیم كلاس هایی كه امكان داشت را آنلاین برگزار كنیم. كلاس هایی از جمله زبان، موسیق كوبه ای، نواختن ساز و... .

در ابتدا انجام این كار با نواقصی همراه بود زیرا بچه ها به ارتباط حضوری با اساتید و مربیان خود عادت كرده بودند اما حالا باید از پشت صفحه گوشی، تبلت یا كامپیوتر خود آموزه های مربیانشان را فرا می گرفتند.

بنیادی ادامه می دهد: اول كار سخت بود اما به مرور هم بچه ها و هم مربیان به این روش و آموزش آنلاین عادت كردند.

مربی ها سر ساعت مشخصی با هنرجویان خود تماس گرفته و كلاس مجازی برگزار می شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل كانون خیریه سندرم داون ایران ادامه می دهد: اساتید به خوبی به این بچه ها آشنایی دارند تاجایی كه یكی از مربیان ما توانسته به صورت آنلاین یكی از بچه ها را كه در زمینه نواختن پیانو صفركیلومتر بود آموزش بدهد. این بچه امروز پیشرفت بسیاری و شروع به نواختن كرده است.

اما یكسری از كلاس ها حضوری بود و به هیچ عنوان امكان برگزاری كلاس به صورت آنلاین وجود نداشت. مثل كلاس تنیس روی میز. در ادامه مجموعه امكاناتی را مهیا كرد تا بچه ها در نوبت های مشخص و با حفظ پروتكل ها سر كلاس های ورزشی خود آماده و از تمرین و ورزش جا نمانند.

بنیادی در این باره می گوید: آموزش و تكرار این فرایند بر روی بچه های دارای سندرم داون بسیار اهمیت دارد و باعث شكوفایی استعدادهای آنها می شود اما در مدتی كه بچه ها در خانه بودند، بعضی از والدین با نگرانی ابراز می كردند كه فرزندشان كه تازه در حال پیشرفت بود حالا دچار پسرفت شده است. به همین دلیل سعی كردیم بعضی از كلاس ها را با رعایت پروتكل های بهداشتی دوران كرونا به صورت حضوری برگزار كنیم.

به گفته رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل كانون خیریه سندرم داون ایران، بچه های كوچك كه نیاز به سپری كردن كلاس های توانبخشی داشتند حتما باد در مجموعه حاضر می شدند.

وی می افزاید: اما برای اینكه مشكلی پیش نیاید، طوری برنامه ریزی كردیم كه با رفتن یك كودك، كودك دیگر در مجموعه حاضر شود یا در كلاس های مجزا پروسه توانبخشی بچه ها و آمادگی شان برای شركت در مدرسه انجام شود.

تشویق از راه دور

كانون سندرم داون ایران بیش از دو هزار عضو در سراسر ایران دارد كه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مجموعه یا رابطان آنها در شهرهای مختلف در ارتباط هستند.

آموزش این كودكان و آماده كردن آنها برای مدرسه و فراگیری هنر یا ورزش نیاز به صبر و حوصله بسیاری دارد. مربیان و اساتید داوطلب مجموعه اما با وجود همه سختی هایی كه پیش روی آنها قرار دارد دست از تلاش برنداشته و برای آموزش این بچه ها همیشه حاضر و آماده هستند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل كانون خیریه سندرم داون ایران می گوید: از آنجایی كه آموزش در سراسر كشور به صورت آنلاین درآمده برای این موضوع برای مربیان ما كار سختی نیست. آنها به دلیل داشتن مشخصه صبر و شكیبایی شان، هر زمانی كه لازم باشد برای بچه های سندرم داون وقت می گذارند. از طرفی بچه ها آن طرف به كمك والدین خود آموزش را فرا می گیرند.

به گفته بنیادی، آنها برای اینكه بچه ها را برای تمرین و تكرار تشویق كنند، از بچه ها می خواهند كه پس از آموزش برای مثال نقاشی یا موسیقی فیلمی تهیه كرده و آن را برای مربی خود ارسال كنند.

وی می افزاید: ما این فیلم ها را در كانال هایی كه عضو هستیم می فرستیم تا بچه ها با دیدن فیلم هایشان در جمع هایی كه خیلی ها عضو هستند سر ذوق بیایند. از طرفی جوایزی را نیز برای تشویق بیشترشان در نظر می گیریم تا دست از تمرین برندارند.

در این دوران كرونایی، اعضای كانون از بچه ها خواستند كه در مسابقه توپ انداختن داخل سبد، بدمینتون شركت كنند و فیلم خود را برای كانون بفرستند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل كانون خیریه سندرم داون ایران ادامه می دهد: در حال حاضر نیز جشنواره موسیقی و نقاشی برای بچه ها برگزار شده كه می توانند در آن شركت كنند و در صورت برنده شدن جوایزی برای آنها تعلق می گیرد. در واقع همه اینها به این خاطر است كه مهارت های تمركز، آموزش و یادگیری بچه ها با انجام این كارها تقویت شود و دچار پسرفت نشوند و به خاطر كرونا زمان طلایی برای آموزش و یادگیری شان را از دست ندهند.

خیرینی كه تنهایمان نگذاشتند

كانون خیریه سندرم داون ایران اما غیر از حمایت بچه ها، هوای خانواده های آنها را نیز در این مدت داشت.

بنیادی می افزاید: در این روزهای سخت در چند نوبت بسته غذایی به دست خانواده های تحت پوششمان ارسال كردیم. در این میان یكی از خیرین پك كاملی از لوازم التحریر را تهیه و ما برای بچه ها ارسال كردیم. این بسته ها شامل خمیربازی، مدادرنگی و وسایل سرگرمی و... بود. بازتاب این حركت بسیار عالی بود چراكه خانواده ها با ما تماس گرفته و اعلام كردند كه فرزندانشان بسیار تشویق و سرگرم شده اند.

در این فرصت دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران نیز در دو نوبت پك های ضدعفونی كننده و بهداشتی را در اختیار كانون قرار داد تا بچه ها به صورت مداوم از این مواد برای ضدعفونی كردن دست ها استفاده كنند.

وی ادامه می دهد: آنها یكسری مواد ضدعفونی كننده محیط نیز برای ما ارسال كردند و همچنین از مواد مخصوص ضدعفونی كردن دست ها بیرون هر كلاس قرار دادیم تا در هنگام حضور بچه ها در مجموعه از آن استفاده كنند».

با حمایت كانون سندرم داون یكسری از بچه های دارای سندرم در كلاس های خیاطی مثل دوختن ملحفه، كیف یا حتی كلاس های سفال، شیرینی پزی و آشپزی شركت كرده و آموزش های لازم را برای شكوفایی استعدادهایشان دیده بودند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل كانون خیریه سندرم داون ایران می گوید: از این گروه نیز درخواست كردیم فیلم كارهای خود را مثل دوخت و دوز، پخت و پز و قنادی خود را برای ما ارسال كنند تا با جوایزی از آنها حمایت كنیم. اما اخیرا گروهی برای ساخت پاكت لوح و تقدیرنامه از ما دعوت كردند تا با آنها همكاری كنیم. به همین دلیل یك روز چند نفر از بچه ها ساخت این پاكت ها را با همكاری همان گروه آموزش دیدند و بعد كار خود را شروع كردند. آنها به زیبایی موفق به ساخت این پاكت ها شدند و هر نفر در قبال ساخت تعداد 120 پاكت مبلغی را به عنوان دستمزد یا همان حقوق دریافت كردند. این كار نه تنها باعث تشویق بچه های دارای سندرم داون شد بلكه به هماهنگی چشم و دست آنها و بالا رفتن دقت عمل شان نیز كمك بسیاری كرد.

به گفته بنیادی، در این مدت خیرین آنها را تنها نگذاشته و در مواقع بحرانی ورود و بچه های سندرم را حمایت كرده اند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل كانون خیریه سندرم داون ایران می افزاید: یكسری خانواده تحت پوشش داریم كه در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارند و در این مدت از حمایت خیرین برخوردار بوده اند. به همین دلیل دوست دارم از همه خیرینی كه در این مدت كانون سندرم داون را تنها نگذاشته و حمایت آنها همیشه شامل حال این بچه ها بوده، تشكر كنم.

از: فاطمه شیری

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- سندرم داون
- آموزش آنلاین
- فضای مجازی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۰ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸