دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

دوركاری و آموزش مجازی توفیق اجباری شرایط كرونایی است
 
تهران-ایرنا- معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دوركاری و آموزش مجازی توفیق اجباری شرایط كرونایی است كه تبدیل محدودیت و تهدید به فرصت تلقّی می شود.
دوركاری و آموزش مجازی توفیق اجباری شرایط كرونایی است تهران-ایرنا- معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دوركاری و آموزش مجازی توفیق اجباری شرایط كرونایی است كه تبدیل محدودیت و تهدید به فرصت تلقّی می شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدتقی نظرپور روز سه شنبه در هشتمین كنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی در عصر كرونا كه به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: دوركاری و آموزش مجازی توفیق اجباری شرایط كرونایی است كه تبدیل محدودیت و تهدید به فرصت تلقّی می شود و در سطح گسترده ملی و جهانی به اجرا درآمده است؛ این فرصت را مغتنم شمرده و به دنبال دستاوردها و راهبردهای جدید در شرایط «پسا كرونا» هستیم.

وی افزود: منابع انسانی موجود اعم از شاغلان در ادارات، سازمان ها، دانشگاه ها، مركز آموزشی و پژوهشی حتی بازنشستگان در گذشته شاهد بیماری واگیر در سراسر كشور نبوده و این شرایط سخت را تجربه نكرده اند اكنون پس از گذشت یك سال از شروع و شیوع بیماری كووید-19، هنوز شناخت كاملی از نحوه سرایت آن به دست نیامده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: دوركاری از سال های قبل مطرح و بخشنامه آن در سال 1392 ابلاغ شد كه در مقیاس خیلی محدود در بعضی از ادارات به صورت ناقص اجرا شده بود، اما به دلیل نبود زیرساخت های كافی سخت افزاری و نرم افزاری با شكست مواجه شد.

به گفته نظرپور، بر اساس گزارش های دانشگاها و حوزه ستادی وزارت، دوركاری و آموزش مجازی مزایای خوبی از جمله كاهش هزینه های ثابت مكان، هزینه های جانبی و كاهش مصرف انرژی و نگهداری، آزادی عمل در انتخاب محل مناسب و زمان بیشتر برای انجام كار اداری و آموزشی، بهره مندی از سلامت بیشتر در اجرای ماموریت كاری و آموزشی، ایجاد تعادل بیشتر بین زندگی و فعالیت های كاری (هم پوشانی زمانی)، كمك به كاهش آلودگی هوا و كاهش ترافیك، آسایش و آرامش بیشتر ناتوانان جسمی، حركتی و معلولان اعم از كاركنان، اساتید و دانشجویان، بانوان باردار به دنبال دارد.

پیامدهای كرونا در آموزش عالی

وی همچنین درباره این كنفرانس، تاكید كرد: هشتمین كنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی در حالی برگزار می شود كه كشور همچنان درگیر شیوع بیماری كرونا و تحریم ظالمانه آمریكا است؛ به همین دلیل، به صورت حضوری با جمعیت محدود و هم زمان به صورت غیرحضوری (برخط) در مقیاس گسترده و ملی انجام می شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: پدیده مخرب شیوع ویروس كووید-19 كه دارای ضریب انتقال فوق العاده زیادی است، پیامدهای بسیاری به شكل های مختلف خرد و كلان، آشكار و پنهان برای همه نهادها از جمله دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشورمان در پی داشت؛ نظام آموزش عالی كشور كه از جمله نهادهای جمعی متمركز با حضور نخبه ترین افراد جامعه اعم از اساتید و دانشجویان كه از وسیع ترین عرصه های جمعی تعاملات ارتباطاتی در كشور محسوب می شوند، به یك باره و با یك شوك ناگهانی از جنبه حضور فیزیكی در مجامع علمی مواجه شدند.

نظرپور همچنین گفت: نهاد دانشگاه در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فوق برنامه و فعالیت های اجتماعی با شوك تعطیلی و ركود حضور در صحنه روبرو شد و دانشجویان از نظر وضعیت روحی، روانی و اقتصادی در فشار و تنگنا قرار گرفتند.

وی خاطرنشان كرد: این رخداد پیچیده و چند وجهی نیاز به چاره جویی در حوزه های سیاستگذاری آموزش عالی و برون رفت از این تنگنا را ضرورتی انكار ناپذیر قلمداد می كند و نیازمند فكر، اندیشه قوی و تغییر خط مشی در اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی است. تحولی كه با تلاش مضاعف نیروهای متخصص به زودی به بار نشست و ثمره آن، رسیدن به اجرای راهكار آموزش از راه دور و مجازی بود و تاكنون به موفقیت های خوبی نایل شدیم.

راهبرد ها و اقدامات به كار رفته در نظام آموزش عالی كشور

معاون وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور در نیم دوم سال تحصیلی گذشته بلافاصله بعد از توقف كوتاه، به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نشدند؛ همچنین با تعامل و هم افزایی بینِ بخشی و با به اشتراك گذاری تجارب و دستاوردهای علمی، به سرعت با یك بازآرایی به فضای مجازی روی آورده و با به كارگیری شیوه های نوین آموزشی، تعریف برنامه ها و فعالیت ها در فضای مجازی، هدایت و راهبری فعالیت های خود را به عهده گرفتند و كارآمدی نظام آموزش عالی كشور را به اثبات رساندند.

نظرپور اظهار داشت: دانشگاه ها، مراكز پژوهشی و پارك های علم و فناوری نهایت تلاش خود را در نیل به شناسایی و كشف واكسن بیماری كووید-19، طرح اقدامات ابتكاری معطوف به مهار و پیشگیری، تولید و ساخت كیت های مورد نیاز، افزارها و وسایل مورد نیاز و ... به عمل آورده و به نتایج درخشانی دست یافتند. در این زمینه، با توجه به توانمندی های موجود در حوزه علوم پایه، بیولوژی و بیوتكنولوژی در دانشگاه ها و دانشكده های علوم پایه، كشاورزی، دامپزشكی و ضرورت همكاری آنها با وزارت بهداشت در تهیه كیت های تشخیصی، بررسی نمونه ها و سایر عملیات پشتیبانی مقرر شد كه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك مسوولیت هماهنگی های لازم را به عهده داشته باشد.

وی تصریح كرد: دانشگاه ها به تقویت شبكه های فنی اجتماعی مبتنی بر ساز و كارهای ارتباط بینِ بخشی و بینِ سیستمی كه امكان فعالیت شبكه ای را در درون و با بیرون نهاد علم و دانشگاه فراهم می سازد، پرداختند. همچنین با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت افزار و نرم افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاكید كرد: برای دانشجویان در زمینه آموزش اقدامات خوبی مانند فراهم سازی امكان انتقال دانشجویان به دانشگاه ها و مراكز محل زندگی، مساعدت در انجام پروژه های پایان نامه ای در دانشگاه های محل زندگی دانشجو، برگزاری جلسات ارایه گزارش، جلسات دفاع از پایان نامه به صورت مجازی و آنلاین، اختصاص فضای ابری مناسب برای حفظ و نگاهداری دروس ارائه شده در سرور دانشگاه به عمل آمد.

نظرپور به خدمات رفاهی انجام شده برای دانشجویان در دوران كرونا اشاره كرد و گفت: اقدامات در خورِ توجّهی برای دانشجویان در زمینه خدمات رفاهی از جمله محدود كردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تكمیلی در خوابگاه ها، جلوگیری از تجمع مغایر پروتكل های بهداشتی دانشجویان با برنامه ریزی حضور بر اساس اولویت از نظر نوع پژوهش و مدت ماندگاری، سنوات تحصیلی، ضد عفونی و گندزدایی منظم مراكزی كه مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تكمیلی در حال گذراندن مراحل آزمایشگاهی و پایان نامه خود هستند، صورت گرفت.

وی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای كاركنان حوزه های ستادی و صف در سطح آموزش عالی هم اظهار داشت: در زمینه كمك به سلامت جسمی و روانی، اقدامات مؤثری از جمله در اختیار قراردادن وسایل محافظت شخصی اعم از ماسك، دستكش، شیلد، مواد ضد عفونی كننده، برگزاری پویش های دانشجویی سلامت اجتماعی و روانی، برگزاری و معرفی برنامه هایی كه موجب كاهش احساس درماندگی، سرخوردگی و ناامیدی، یأس و اضطراب، بی پناهی، بی اثری و انفعال می شود، در دستور كار قرار گرفت.

برچسب ها
- وزارت علوم تحقیقات و فناوری
- محمدتقی نظرپور
- ویروس كرونا
- آموزش الكترونیكی
پروندهٔ خبری
- آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۰۲ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰