دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

پیشگیری از ابتلای كودكان به كرونا با چند روش ساده/ والدین برای فرزندان ماسك رنگی و جذاب تهیه كنند
 
سخنگوی وزارت بهداشت درباره راهكارهای پیشگیری از ابتلای كودكان به كرونا توضیح داد.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره ابتلای كودكان به كرونا اظهار كرد: همانطور كه بارها اعلام كردیم، تمام گروه های سنی، از جمله كودكان و نوجوانان در معرض خطر ابتلا به ویروس كرونا هستند. بنابراین لزوم استفاده از ماسك در این گروه سنی و نظارت مداوم والدین در نحوه استفاده صحیح از آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: بنابراین توصیه ما این است كه برای كودكان از ماسك های متناسب با اندازه صورت و برای تشویق آنها به ماسك زدن از ماسك های رنگی و جذاب استفاده كنید. به كودكان خود آموزش دهید كه تحت هیچ شرایطی ماسك خود را با فرد دیگری تعویض نكنند، هرگز به بخش جلویی ماسك دست نزنند و هنگام برداشتن ماسك از روی صورت از قسمت بندها آن را خارج كنند. همچنین در صورت مرطوب یا آلوده شدن ماسك، حتما آن را تعویض كرده و ماسك آلوده را در سطل های زباله دردار بیندازند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: ضروری است كه در صورتی كه كودك دارای اختلالات شناختی یا تنفسی شدید است و در تحمل استفاده از ماسك مشكل دارد، حتما با پزشك مشورت شود. اگرچه معمولا برای كودكان مبتلا به نقص ایمنی، مبتلا به فیبروز كیستیك یا بیماری هایی مانند سرطان، استفاده از ماسك توصیه می شود، اما این قدام باید با مشورت پزشك اتفاق بیفتد.

وی گفت: توصیه می شود برای كودكانی كه مهارت لازم جهت استفاده از ماسك را ندارند، مانند كودكان دچار اختلالات تكاملی، ناتوانی، كم شنوایی، معلولیت و ... از محافظ صورت یا شیلد استفاده شود. همچنین لازم است، محافظ های صورت چندبار مصرف، بعد از هربار استفاده به درستی با آب و صابون و مواد شست شو، شسته شوند یا با الكل 70 درصد ضدعفونی شوند.

یكی از مهمترین راه های پیشگیری از انتقال كروناویروس، رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست ها به صورت مكرر و هر بار به مدت حداقل 20 ثانیه اعلام شده است.

چند نكته برای ترغیب كودكان به شستن دست ها

- به الگوی موثری برای كودك خود تبدیل شوید. حتماً خودتان نیز به آنچه كودكتان را به آن ترغیب می كنید، عمل كنید. پیش از غذا پختن یا خوردن، دست های خود را بشویید. پس از دستشویی، بازگشت به خانه از بیرون، كار كردن یا بازی كردن نیز حتماً دست های خود را بشویید.

- صبور باشید: مدت زمانی طول می كشد كه كودك به شستن دست های خود عادت پیدا كند و این كار را به درستی انجام دهد. در صورت لزوم حتماً او را راهنمایی كنید.

هر زمان كه شست وشو لازم بود به او یادآوری كنید: كودكان تنها در صورت مشخص بودن خاك، گل و لای یا رنگ روی دست هایشان آن ها را كثیف می دانند و شستشو خواهند داد. لازم است به آن ها یادآوری شود تا میكروب هایی را كه دیده نمی شوند نیز باید از بین ببرند.

نكات مهم درباره آموزش شستن دست ها به كودكان

اما چگونه می توان شست وشوی صحیح دست ها را به كودكان آموزش داد؟ در ادامه چند نكته مهم در این ارتباط به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "استنفورد چیلدرن" آورده شده است:

- برای فرزندان خود با صبر و حوصله توضیح دهید كه شست وشوی دست به جلوگیری از مریض شدن آن ها و نیز بیمار شدن افراد دیگر كمك می كند. هیچ كس دوست ندارد بیمار شود یا شخص دیگری را بیمار كند. شست وشوی دست می تواند به جلوگیری از بروز این موارد كمك كند.

- به فرزندان خود بیاموزید تا پیش از مواردی چون غذا خوردن، لمس چشم، بینی و دهان یا لمس یك زخم با جراحت باید حتماً دست های خود را بشویند.

همچنین یادآوری كنید شست وشوی دست ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی، بازی كردن یا لمس حیوانات، دست زدن به غذا یا داروی حیوانات خانگی، بازگشتن از بیرون، بازی كردن در فضای بیرون از خانه، دست زدن به زباله ها، دست زدن به پوشك كثیف و بودن در اطراف یك فرد بیمار الزامی است.

مراحل اصلی شست وشوی دست ها چیست؟

همچنین مراحل زیر را برای شست وشوی صحیح دست ها به كودكان خود بیاموزید:

- دست های خود را با آب تمیز خیس كرده و با صابون یا مایع دستشویی آن ها را كفی كنید.

- دست های خود را به اندازه ای كه بتوانید آهنگ «تولدت مبارك» را دوبار در ذهن خود تكرار كنید به یكدیگر بمالید. كف دست، پشت دست و بین انگشتان خود را تمیز كنید. فراموش نكنید كه زیر ناخن های خود را نیز تمیز كنید. ناخن ها می توانند خاك و میكروب ها را زیر خود به دام بیندازند.

- دست های خود را زیر آب تمیز و جاری بگیرید و آنقدر آن ها را به یكدیگر بمالید تا به طور كامل كف از روی آن ها شسته شده و تمیز شوند.

- چند بار دست های خود را بتكانید تا قطرات آب از روی آن بچكد. سپس آن ها را با دستمال كاغذی یا حوله تمیز كاملاً خشك كنید.

- اگر فرزند شما كوچك است، او را بالا نگه دارید تا به او كمك كنید كه به سینك ظرفشویی یا روشوییِ داخل سرویس بهداشتی برسد. اگر فرزند شما می تواند به تنهایی بایستد، از یك چهارپایه ایمن برای رسیدن او تا شیر آب استفاده كنید.

اگر برایتان مقدور نیست فرزندتان را بلند كنید و هیچ چهارپایه ای هم در نزدیكی تان وجود ندارد، دست های او را با دستمال كاغذی مرطوب و صابون پاك كنید. سپس از یك دستمال كاغذی مرطوب دیگر استفاده كنید تا كف ها را پاك كنید. در آخر دست های او را با یك دستمال كاغذی تمیز سوم خشك كنید. دست های خود را بعد از كمك به كودك خود برای تمیز كردن دست هایش، بشویید.

- همچنین ضد عفونی كننده دست زمانی كه دست ها كاملاً كثیف یا چرب باشد به خوبی كار نمی كند. صابون و آب بهترین گزینه هستند زیرا خاك، چربی و میكروب ها را كاملاً از بین می برند. اما ضدعفونی كننده دست هنگامی كه صابون و آب در دسترس نیست، جایگزین خوبی است. از یك ضدعفونی كننده بر پایه الكل با حداقل 60 درصد الكل استفاده كنید.

در مورد مواد ضدعفونی كننده حتما به فرزندتان آموزش صحیح دهید و اگر كودكتان خردسال است خودتان حتما در این كار به او كمك كنید تا به خودش آسیبی نزند.
   تاریخ: ۱۶:۲۱ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵