دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

برخی اقشار جامعه با فقر و نابرابری روبرو هستند/ با كمك خیرین امكان رفع آسیب های اجتماعی و ساماندهی حاشیه نشینی میسر است
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه ایران از خیلی از بحران ها سربلند بیرون آمده است گفت: برخی طراحی ها و توطئه ها كه علیه ایران انجام شد اگر علیه هر كشور دیگری بود، می توانست آن كشور را از پای در آورد و علت اینكه ایران توانست از این بحران ها عبور كند، انسجام و همبستگی ملی در میان مردم است كه در ...
برخی اقشار جامعه با فقر و نابرابری روبرو هستند/ با كمك خیرین امكان رفع آسیب های اجتماعی و ساماندهی حاشیه نشینی میسر است
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه ایران از خیلی از بحران ها سربلند بیرون آمده است گفت: برخی طراحی ها و توطئه ها كه علیه ایران انجام شد اگر علیه هر كشور دیگری بود، می توانست آن كشور را از پای در آورد و علت اینكه ایران توانست از این بحران ها عبور كند، انسجام و همبستگی ملی در میان مردم است كه در مواقع لازم به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در همایش تجلیل از خیرین عرصه روستا با اشاره به اینكه بر اساس نظرسنجی ها، بررسی ها و ارزیابی ها، سرمایه اجتماعی، امید به آینده و مشاركت عمومی در كشور طی سال های اخیر دچار ضعف شده است، اظهار داشت: بخشی از این ضعف به القائات دشمنان و بخشی دیگر به دلیل مشكلاتی است كه در جامعه وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید همواره تلاش كنیم تا اعتماد و امید مردم به آینده به عنوان بزرگترین سرمایه كشور تقویت شود و با كمك نخبگان برای آینده كشور افق گشایی شود.

جهانگیری با اشاره به اینكه تلاش دشمنان این است كه آینده كشور را تیره و تار نشان دهند، تصریح كرد: رسالت ما این است كه آینده خوبی برای كشور ترسیم كنیم. ایران از ظرفیت های گسترده ای برای توسعه برخوردار است و مهمتر از همه نیروی انسانی تحصیلكرده جوان و پرانرژی كشور می تواند این ظرفیت ها را در مسیر توسعه قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه برخی اقشار جامعه با فقر و نابرابری روبرو هستند، گفت: وظیفه ملی همه آحاد كشور و وظیفه قانونی دولت است كه برای رفع این مشكلات و دغدغه ها اقدام مضاعف كنیم.

جهانگیری افزود: علاوه بر دولت، سایر قوای سه گانه و نهادهای حاكمیتی نیز این وظیفه را برای خود قائل هستند كه با شتاب و همت بیشتری برای حل مسایل كشور تلاش كنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در كنار تلاش و اقدامات دستگاه های دولتی و حاكمیتی، گروهی تحت عنوان خیرین به صورت فردی و یا شبكه ای پا پیش گذاشته اند تا بتوانند بخشی از دغدغه های اقشار ضعیف جامعه را برطرف كنند. این اقدامات آنها منجر به تقویت همبستگی ملی و نیز افزایش قوام و دوام جامعه می شود چرا كه وقتی مردم مشاهده می كنند كه گروه هایی از همنوعان خودشان از اقصی نقاط كشور برای حل مشكلات آنها تلاش می كنند، حس نوع دوستی و همبستگی در جامعه تقویت می شود.

جهانگیری با یادآوری حادثه زلزله كرمانشاه و مشاركت جدی مردم برای كمك به زلزله زدگان افزود: میزان كمك ها تا حدی بود كه مكرر از طریق رسانه ها از مردم خواسته می شد كه به دلیل بسته شدن راه ها و مسیرها، از حضور در منطقه زلزله زده خودداری كنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به حادثه سیل عید سال 98 كه تقریباً 25 استان كشور را درگیر كرد گفت: این سیل خانه های مردم در برخی از استان ها را ویران كرد و در جریان این حادثه گروه هایی از مردم و خیرین به صورت داوطلبانه حضور پیدا كردند و نمایشی از همبستگی و نوع دوستی ارائه دادند. این همبستگی سرمایه ای بزرگ برای ایران است كه می توانیم با اتكا به آن بسیاری از مشكلات را پشت سر بگذاریم.

جهانگیری در ادامه با بیان اینكه روستاییان و عشایر افرادی مولد و تولیدكننده هستند و با حداقل امكانات زندگی می كنند، گفت: بسیاری از شخصیت های ملی، فرهنگی و مذهبی كشور از دل روستاها و عشایر آمده اند و توانسته اند كارهای بزرگ و ماندگار در تاریخ انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه حدود 26-27 میلیون نفر از جمعیت كشور عشایر و روستاییان هستند و تعداد آنها از جمعیت برخی كشورها بیشتر است، افزود: یكی از بركات انقلاب اسلامی این بود كه امام خمینی(ره) از همان روزهای نخست انقلاب یك خط مشی برای رسیدگی به روستاها ترسیم كرد كه در این راستا جهاد سازندگی تأسیس شد و بسیاری از زیربناها و زیرساخت های لازم در روستاهای كشور شكل گرفت.

جهانگیری با تأكید بر اینكه ایران تنها كشوری است كه از شبكه سراسری گاز برخوردار است، گفت: مردم روستاها مشابه مردم پایتخت از امكان مساوی از نعمت گاز برخوردار هستند البته در برخی روستاها هنوز آنطور كه باید گازرسانی نشده كه امیدوارم تا پایان دولت شاهد باشیم كه همه روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه برقراری عدالت یكی از مهمترین آرمان ها و آرزوهای هر انسانی است، افزود: یكی از بزرگترین افتخارات ما این است كه امام اول شیعیان امام علی (ع) كه به او عشق می ورزیم شهید راه عدالت است.

جهانگیری با تأكید بر اینكه در راستای عدالت آموزشی باید روستاهای كشور از مدارس و امكانات آموزشی همانند شهرها برخوردار باشند و این موضوع در سایر خدمات نظیر امكانات بهداشتی و درمانی نیز صادق است.

معاون اول رییس جمهور توجه به روستاها را از مهمترین نمادهای عدالت برشمرد و گفت: توجه به روستاها از آرمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است و باید تلاش كنیم تمامی شئون عدالت در مناطق روستایی كشور اجرایی شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه امروز با تحریم های ظالمانه آمریكا روبرو هستیم، گفت: هنوز زمان آن نرسیده كه بتوانیم درباره فشارهایی كه در دوره تحریم علیه ملت ایران وارد كردند، صحبت كنیم زیرا در شرایط جنگ هیچكس خود را در مقابل دشمن ضعیف نشان نمی دهد اما به اذعان مقامات دولت فعلی و دولت سابق آمریكا و كشورهای اروپایی فشار حداكثری علیه ملت ایران با شكست مواجه شده است و مهمترین علت این شكست، راهبرد مقاومت بود كه مقام معظم رهبری آن را ترسیم كردند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به بیماری كرونا و پیامدهای اقتصادی آن كه همه كشورها با آن درگیر هستند، تصریح كرد: تفاوتی كه ملت ایران در مقابله با كرونا با سایر كشورها دارد این است كه مردم ایران علاوه بر شرایط كرونایی با تحریم های ظالمانه نیز روبرو هستند و فشارهای سنگینی بر همه مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه وارد شده است.

جهانگیری از همه افراد، نهادها و خیرینی كه در شرایط كرونا و تحریم به موقع برای كمك به اقشار ضعیف اقدام كردند، قدردانی كرد و گفت: خوشبختانه خیرین به موقع وارد عمل شدند و تلاش كردند با كمك های معیشتی اجازه ندهند كه اقشار ضعیف جامعه با بحران روبرو شوند.

معاون اول رییس جمهور افزود: خیرین كشور طی سالیان گذشته در زمینه های مختلف از جمله مدرسه سازی گام های بزرگی برداشته اند به گونه ای كه امسال دو هزار و 500 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه از سوی خیرین هزینه شده است.

جهانگیری با بیان اینكه خیرین در زمینه ارائه كمك های معیشتی نیز گام های موثر و تعیین كننده ای برداشته اند، افزود: امروز كه دولت منابع مالی خوبی را برای توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تخصیص داده است، خیرین علاوه بر اقدامات جاری خود نظیر ساخت مدرسه و بیمارستان و تجهیز مراكز درمانی، گام های بلندی برداشته اند تا بتوانند چهره روستاها و وضعیت زندگی عشایر را متحول كنند.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری كرد: با فعالیت شورای عالی توسعه روستا و عشایر شاهد سیاست گذاری های مناسب و اصلاح برخی سیاست های غلط باشیم به گونه ای كه مهاجرت معكوس از شهرها به روستاها اتفاق بیفتد و حاشیه نشینی كه یكی از دغدغه ها در حوزه آسیب های اجتماعی است، ساماندهی شود.

جهانگیری افزود: با كمك خیرین امكان رفع آسیب های اجتماعی و ساماندهی حاشیه نشینی میسر است و نام نیك خیرین در تاریخ كشور ماندگار خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با تأكید بر اینكه دولت نیز از خیرین حمایت می كند، از استانداران سراسر كشور كه از طریق ویدئوكنفرانس این مراسم را دنبال می كردند، خواست نسبت به طرح حمایت از ایتام كه كمیته امداد امام خمینی(ره) طراحی كرده است، اهتمامی جدی داشته باشند و با كمك خیرین هیچ یتیمی بی پناه نباشد.

در این مراسم محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نیز گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی خیرین، نهادهای حاكمیتی و دولت ارائه كرد و گفت: مجمع خیرین روستایی با هدف هماهنگی خدمات و فعالیت های خیرین برای كمك به روستاها ایجاد شده و امیدواریم با برنامه های در دست اجرا شاهد مهاجرت معكوس از شهرها به روستاها باشیم.

در این مراسم روسای كمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان نوسازی مدارس، سازمان بهزیستی كشور، امور عشایر ایران، مدیرعامل صندوق كارآفرینی امید و رییس مجمع خیرین سلامت نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص توسعه روستاها پرداختند و استانداران فارس، گلستان، كرمانشاه، مازندران و قم نیز گزارشی از فعالیت خیرین در استان های خود ارائه كردند.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از تعدادی از خیرین عرصه روستا قدردانی شد.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۲۱:۲۶ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۱