دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تولید نرم افزار كمك ناشنوا در مازندران/ تبدیل متن و گفتار به زبان اشاره
 
محقق مازندرانی موفق به تولید نرم افزار تبدیل متن و گفتار به زبان اشاره ویژه نابینایان شد.
تولید نرم افزار كمك ناشنوا در مازندران/ تبدیل متن و گفتار به زبان اشاره محقق مازندرانی موفق به تولید نرم افزار تبدیل متن و گفتار به زبان اشاره ویژه نابینایان شد. محمد امیری در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری استان مازندران، اظهار كرد: با استفاده از این نرم افزار و اپلیكیشن امكان تبدیل متن و تصویر به زبان اشاره فراهم شده است.

وی تصریح كرد: اپلیكیشینی طراحی كردیم كه ناشنوا می تواند متن را بنویسید و تبدیل به زبان اشاره كرده و هم می تواند طرف مقابل كه حرف بزند صدا را تبدیل به زبان اشاره كند.

این نخبه مازندرانی با اعلام اینكه استفاده از این نرم افزار به صورت اپلیكیشن روی گوشی نصب می شود، افزود: ناشنوا مانند میكروفون گوشی را سمت مخاطب خویش قرار می دهد و مطالب مطرح شده به صورت زبان اشاره در اختیار ناشنوا قرار می گیرد.

وی درپاسخ به این سئوال كه آیا در این نرم افزار امكان انتقال اطلاعات به صورت تلفنی وجود دارد، گفت: هنوز این قابلیت را طراحی نكردم اما در برنامه كاری بنده قرار دارد.



امیری با اعلام اینكه این اپلیكشین در حال حاضر در مرحله تولید قرار دارد، گفت: به زودی در فروشگاه های اینترنتی قابل دریافت است و هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیدیم.

وی اضافه كرد: سه نفر در مدت یك سال و نیم برای تولید این نرم افزار كار كردیم و در حال حاضر حدود 60 میلیون تومان هزینه كردیم.

این نخبه مازندرانی درباره قیمت تمام شده برای افراد نیازمند به این اپلیكیشن، افزود: برای مصرف كننده قیمت زیر 50 هزار تومان در نظر گرفتیم.

وی درباره میزان استقبال از این نرم افزار در كشور، بیان كرد: حدود 500 هزار نفر ناشنوا در كشور داریم كه اگر 20 درصد افراد استقبال كنند بخش عمده از تولیدات ما به فروش می رسد و با توجه به اینكه امكان استفاده از این نرم افزار در مدارس استتثنایی نیز وجود دارد.



امیری ادامه داد: با توجه به قابلیت و كاركردی مناسبی كه این نرم افزار دارد پیش بینی می شود كه مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال كه آیا این نرم افزار مشابه خارجی دارد، گفت: مشابه خارجی وجود دارد اما به صورت فارسی وجود ندارد، از طرفی زبان اشاره در زبان های رسمی دنیا متفاوت است.

این نخبه مازندرانی با اعلام اینكه این نرم افزار توسط مدرسان برجسته كشور به تایید رسیده است،گفت: گوینده خبر صدا و سیما به عنوان مشاور در كنار طرح ما همكاری لازم با ما داشته است.

امیری درباره حمایت های كه لازم دارند، گفت: سازمان های مرتبط مانند بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی برای معرفی این نرم افزار در كنار ما قرار بگیرند.

وی یادآور شد: رایزنی ها با این ارگان ها انجام دادیم تا دو سال پیش آموزش و پرورش كه مخالف با زبان اشاره بود نسبت به این موضوع واكنش مناسبی نشان نداده بود، بعدها به این نتیجه رسیدند كه این نرم افزار مناسب است و بهزیستی قول حمایت مالی نداده اما برای معرفی قول همكاری دادند.

این نخبه مازندرانی با اشاره به حمایت های مادی و معنوی بسیج علمی مازندران، گفت: كمك های این مجموعه پشتوانه مناسبی برای ما بوده است.

امیری ادامه داد: در فاز توسعه برنامه داریم همه صفحات وب را برای آنها ترجمه كند و برنامه داریم كه به صورت افزونه در رسانه ملی هم این نرم افزار قرار گیرد كه نیاز به حمایت های مالی 400 میلیون تومانی دارد.

وی با اعلام اینكه برای تولید این نرم افزار با وجود نیازمندی های 60 میلیون تومانی موفق به دریافت هفت میلیون تومان تسهیلات شدیم، افزود: یكی از دلائل تاخیر در اجرای این پروژه نداشتن منابع مالی مناسب بوده است.

این نخبه مازندران خاطر نشان كرد: دو سال درگیر اجرای این پروژه هستیم به صورت عادی این طرح باید طی 6 ماه جمع می شد اما به دلیل نداشتن منابع مالی حدود دو سال زمان صرف شده است.

انتهای پیام/
   تاریخ: ۲۱:۱۷ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۹