دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نمكی: از آسیب های روانی مردان در زمان كرونا نباید غافل شد
 
تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: امروز با توجه به شیوع كرونا، یكی از مهمترین مواردی كه نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب های روانی است كه آنها و در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی كرونا، تحمل می كنند.
نمكی: از آسیب های روانی مردان در زمان كرونا نباید غافل شد تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: امروز با توجه به شیوع كرونا، یكی از مهمترین مواردی كه نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب های روانی است كه آنها و در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی كرونا، تحمل می كنند.

به گزارش ایرنا، سعید نمكی روز چهارشنبه در پیام ویدیویی به پنجمین كنگره ملی سلامت مردان كه به صورت مجازی برگزار می شود، سالها سازمان جهانی بهداشت در كشورهای در حال توسعه، تامین و ارتقای سلامت گروه آسیب پذیر كه از دید آنها زنان و كودكان بودند را مورد توجه داشت اما دست اندركاران سلامت جهان، متوجه شدند كه از یك جمعیت بسیار مهم و تاثیرگذار و مهم در جهان، یعنی مردان، غافل شده اند.

وی افزود: در همه كشورها به ویژه كشورهای در حال توسعه و كشورهای توسعه نیافته، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه ها هستند.

نمكی ادامه داد: مردان، فعالیت های اصلی اقتصادی خانواده را اداره می كنند، در شرایطی كه زنان در مظلومیت و محرومیت قرار می گیرند باید مدافعان سرسخت اولیه حقوق خانواده باشند و اگر نباشند، شیرازه خانواده و به ویژه كودكان از هم پاشیده می شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: در جوامعی مانند ایران كه از نظر فرهنگی، توجه به سلامت مردان علاوه بر بی توجهی سازمان های بین المللی، مغفول می ماند یكی از مشكلات این است كه مردان معمولا زیاد توجهی به كنترل دوره ای سلامت خود ندارند. اصولا زمانی متوجه می شویم كه یك مرد دچار فشارخون قبلی است كه با نارسایی یا سكته مغزی و قلبی، وارد آی سی یو و سی سی یو می شود.

دكتر نمكی تصریح كرد: در فرهنگ ما متاسفانه اینگونه جا افتاده كه مردان بزرگ، چون درختان ستبر، ایستاده می میرند یا مرد باید كه در كشاكش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد. متاسفانه از دوران كودكی، نوجوانی و جوانی به ما می آموزند كه مردان نباید گریه كنند و باید غم را در خودشان فرو ببرند و مسائل بهداشت روان برای مردان در كشورهایی مانند ما، یكی از اصلی ترین معضلات اجتماعی و نظام سلامت است.

وی یادآور شد: غیر از سرطان های شایع و مشكلات سلامت در مردان كه در این كنگره به آن پرداخته می شود، امروز با توجه به شیوع كرونا، یكی از مهمترین مواردی كه نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب های روانی است كه مردان در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی كرونا، تحمل می كنند. تطویل دوران كرونا، بیشترین آسیب را به بنگاه های اقتصادی و دستگاه های می زند كه از منابع دولتی استفاده نمی كردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیكاری مردان، كمبود درآمد مردان در شغل های آزاد و مواردی از این قبیل باعث شده كه مردان علاوه بر فشار اقتصادی، دچار فشار بسیار سنگین روانی هم شوند. بنابراین توجه به مردان در دوران كرونا چه از دید بهداشت روان و چه از دید مشكلات معیشتی، یكی از رسالت هایی است كه تمام دست اندركاران جمهوری اسلامی ایران دارند.

نمكی گفت: از همه عزیزانی كه به جنبه های مختلف سلامت مردان در كشور توجه دارند، تشكر می كنم و خوشحالم كه اعلام كنم سند ملی سلامت مردان با مشاركت 28 دستگاه دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شد و در نشستی كه با نمایندگان دستگاه های مختلف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی داشتیم، تصویب شد و مراحل آن در این شورا مصوب و اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: امروز ما نیازمندیم كه مردان را در همه عرصه ها به شكل ویژه ببینیم. علاوه بر عرصه سلامت، توجه به تاثیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت كه مردان در این بین ممكن است بیشترین آسیب را ببینند و آسیب دیدگی مردان در این عرصه می تواند در دو گروه آسیب پذیر دیگر جامعه یعنی زنان و كودكان هم تاثیر بسیار مهمی داشته باشد، می طلبد كه رسیدگی به سلامت مردان را فراتر از وزارت بهداشت یعنی در دستگاه های دیگری كه در معیشت و رفاه اجتماعی مردان مداخله دارند، پیگیری كنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: یكی از بحث هایی كه امروز باید مورد توجه همه ما باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند به عنوان گروهی كه با طی كردن دوران جوانی كه در آن دوران هم خیلی از آنها به عنوان مردان مولد مطرح نبود و در زمان جوانی و قدرت كار، به علت نبود زیرساخت های كار در كشور، خودشان را به گونه ای سربار می دانستند، امروز همان افراد با همان احساس پا به مرحله سالمندی می گذارند.

نمكی یادآور شد: یكی از معضلات آینده ما، جمعیت مرد سالمندی است كه علاوه بر آشفتگی روان و روح، مشكلات جسمی عدیده ای خواهد داشت و باید از امروز تلاش كنیم تا نظام های حمایتی كشور مانند بیمه و به ویژه بیمه های تكمیلی را برای دوران سالمندی مردان كشور آماده تر كنیم كه هنوز این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی كشور، نمی بینم.

پنجمین كنگره ملی سلامت مردان همزمان با هفته سلامت از امروز(چهارشنبه) تا دوم اسفند ماه برگزار می شود.

برچسب ها
- سلامتی
- سعید نمكی
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۳۷ - ۲۹/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴