دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

چرا دچار سرگیجه می شویم؟
 
یكی از مشكلات رایج در جهان این است كه بسیاری از مردم به سرگیجه دچار هستند.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، میلیون ها نفر در سراسر جهان هنگامی كه از خواب برمی خیزند و یا اینكه ناگهان از جای خود برمی خیزند دچار سرگیجه های خفیف تا شدید می شوند. آنها حتی نمی توانند كارهای خود را به درستی انجام بدهند. مثلا گاهی اوقات سرگیجه آنها چنان شدید می شود كه نمی توانند پشت فرما بنشینند.

سرگیجه احساسی چیزی مثل داشتن احساس ناپایدار روی پاها است.

یك پزشك در یادداشت های شخصی خود نوشته كه در وبلاگ خود از مراجعانم پرسیدم كه آیا سرگیجه دارند؟ و آیا برای درمان آن كاری انجام داده اند؟

یكی از مراجعان گفت كه هفت سال است به این عارضه دچار شده و با وجود مراجعه به متخصصان مختلف از فیزیوتراپ گرفته تا متخصص مغز و اعصاب هنوز نتیجه ای نگرفته است.

تشخیص ها برای سرگیجه نزد پزشكان مختلف متفاوت است. یكی از میگرن خبر می دهد و دیگری از مشكل در گوش. در این مواقع حتی اسكن MRI هم تجویز می شود و در نهایت هیچ نتیجه ای وجود ندارد.

اما مشكلات سرگیجه در بسیاری از مردمان جهان بدون هیچ دلیل مشخصی ادامه دارد. افرادی كه با سرگیجه های شدید روبرو هستند خوب می دانند احساس اینكه در یك چرخ و فلك نشسته اند چگونه است. فرد تنها زمانی می تواند كمی بهتر شود كه در رختخواب دراز بكشد و یا اینكه اصلا حركت نكند.

شدت سرگیجه برای برخی دیگر اینگونه است كه انگار روی عرشه یك كشتی گرفتار در طوفان دریا هستند.

اما چرا؛ واقعا چرا ما دچار سرگیجه می شویم؟

بیشتر افراد دچار طلسم گیجی عجیب و غریبی هستند. معمولاً یك دلیل واضح وجود دارد: وقتی خیلی سریع از حمام گرم بلند می شوید (می تواند باعث نوسان ناگهانی فشار خون شود و بر گردش خون در سر تأثیر بگذارد) ، یا اگر از ارتفاع می ترسید و خیلی به لبه بالكن نزدیك می شوید. اینها می تواند دلایل معمول سرگیجه باشد.

سرگیجه می تواند خود را به اشكال گوناگونی نشان بدهد. مثلا بسیاری از افراد می گویند وقتی از قایق یا حتی اتومبیل پیاده می شوند احساس می كنند مثل اینكه جهان هنوز در حال حركت است. این به دلیل مكانیسم های تعادل ما در گوش داخلی است كه كمی طول می كشد تا دوباره تنظیم شود.

تعادل توسط مجموعه ای از كانالها و لوله های كوچك در گوش داخلی اداره می شود. در داخل برخی از این ساختارهای توخالی و لوله مانند ، كریستال های مایع و میكروسكوپی كلسیم وجود دارد. كل سیستم پیچیده به ما كمك می كند تا به مغز بگوییم كه در كدام مسیر قرار داریم.

برای اكثر ما مشكلات تعادل گذرا هستند. اما اگر آنها تمام نشوند چه؟ اولین كاری كه پزشكان می توانند انجام دهند بررسی احتمال اندك زمینه اصلی ، مانند مشكلات ریتم قلب یا به ندرت سكته مغزی است.

به طور معمول این به دلیل عفونت یا التهاب آن ساختارها و اعصاب گوش داخلی است كه به لابیرنتیت و نوریت دهلیز معروف است.

هر دو عارضه می توانند در اثر عفونت های ویروسی ایجاد شوند؛ مانند سرماخوردگی شدید و یا ابتلا به كرونا. برای اكثر افراد مشكلات پس از حدود شش هفته خود به خود فروكش می كنند. اما برای كاهش سرگیجه و حالت تهوع كه این مشكلات ایجاد می كنند آنتی هیستامین ها و داروی ضد بیماری به نام پروكلرپرازین تجویز می شود.

اگر خوب نشد قضیه بعد از این پیچیده تر می شود. معمولا در این مواقع پزشك فرد را به یك «متخصص تعادل» ارجاع می دهند. جالب است بدانید در بسیاری از كشورها هنوز چیزی به نام «متخصص تعادل» وجود ندارد.

اگر چنین كسی وجود نداشته باشد فرد باید به مشاوران گوش ، حلق و بینی ، متخصص مغز و اعصاب یا متخصص سالمندان مراجعه كند.. این می تواند یك روند ناامید كننده و طولانی مدت باشد ، اما ارزش آن را دارد كه با آن ادامه دهید.

یكی دیگر از دلایل شایع سرگیجه مداوم كه اغلب نادیده گرفته می شود ، چیزی به نام سرگیجه موضعی پاروكسیسمال خوش خیم یا BPPV است. در این موارد بلورهای كلسیم می توانند در جای اشتباه داخل لوله های گوش داخلی گیر كنند. نتیجه آن عصبی است كه گوش داخلی و مغز را به هم متصل می كند و دچار اشتباه می شود و باعث می شود تعادل خود را از دست بدهیم یا دچار سرگیجه شویم.

BPPV می تواند ناشی از خوابیدن طولانی مدت در یك موقعیت باشد و به میگرن مرتبط است. اما اغلب مشخص نمی شود كه دلیل اصلی چیست. در صورت مشكوك بودن به BPPV ، بیماران برای آنچه فیزیوتراپی دهلیزی نامیده می شود ارجاع می شوند كه در طی آن یك معاینه كننده سر را به موقعیت های مختلفی كه باعث حركت بلورها هستند منتقل می كند.

اگر تصور شود كه BPPV دلیل این امر است ، تمریناتی نیز وجود دارد كه تقریباً در 80 درصد بیماران موثر هستند.

اگر تمام این درمان ها باز هم فایده ای نداشت باز هم باید به معالجات خود ادامه بدهید.

همچنین لازم به ذكر است كه طیف گسترده ای از داروها باعث احساس سرگیجه می شوند؛ از قرص های فشار خون گرفته تا داروهای ضد افسردگی. پزشك عمومی یا داروساز باید بتواند به شما بگوید كه داروی تجویز شده شما می تواند مقصر باشد یا خیر. نوشیدن كافئین یكی دیگر از دلایل عمده سرگیجه است كه افراد بندرت آن را در نظر می گیرند.

مهمتر از همه وانمود نكنید كه مشكلی وجود ندارد. اگر سرگیجه دارید بیشتر مراقب باشید، رانندگی نكنید و از پیاده روی طولانی خودداری كنید.

مورد بعدی یك تصادف ناخوشایند است كه در گذشته منجر به بستری شدن در بیمارستان شده است.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه
   تاریخ: ۰۸:۳۶ - ۳۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۳