دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بیش از 15 هزار نوزاد كردستانی غربالگری شنوایی شدند
 
سنندج - ایرنا - معاون امور پیشگیری بهزیستی كردستان گفت: امسال 15 هزار و 132 نوزاد در سطح استان با هدف تشخیص به موقع كم شنوایی و ناشوایی به موقع زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.
بیش از 15 هزار نوزاد كردستانی غربالگری شنوایی شدند سنندج - ایرنا - معاون امور پیشگیری بهزیستی كردستان گفت: امسال 15 هزار و 132 نوزاد در سطح استان با هدف تشخیص به موقع كم شنوایی و ناشوایی به موقع زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.

ناصر كریمیان عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد تاكنون 55 نفر مشكوك به مرحله تشخیص ارجاع شدند كه 17 نفراز آنان دارای مشكل شنوایی بوده و به مرحله مداخله كه شامل سمعك ترابی وكاشت حلزون است ارجاع داده شده اند.

وی افزود: در سال 97 برای نخستین بار 15 هزار و 687 كودك سه تا پنج ساله شهری و روستایی استان نیز زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند و این آمار در سال گذشته به 19 هزار و 345 نفر رسید.

معاون امور پیشگیری بهزیستی كردستان یادآور شد: امسال بدلیل شیوع بیماری كووید 19 و تعطیلی مهدهای كودك و پیش دبستانی و همچنین عدم تدوین پروتكل بهداشتی در اجرای این برنامه، انجام آن برای كودكان سه تا پنج سال اجرای این برنامه موقتا به تعویق افتاد.

وی اضافه كرد: با برنامه ریزی های انجام شده از سوی سوی معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشكی استان بصورت رسمی از اول دی اجازه ادامه فعالیت در این حوزه صادر شد و تا كنون به طور تقریبی 10 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.

كریمیان افزود: تعرفه دولتی غربالگری شنوایی نوزادان جهت انجام همزمان تست OAE و AABR حدود 300 هزار ریال بوده و در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: تعرفه غربالگری شنوایی كودكان سه تا پنج سال جهت انجام همزمان تمپانومتری، ادیومتری و اتوسكوپی 150 هزار ریال است كه در سه مرحله غربال،تشخیص و مداخله صورت می گیرد.

اختلالات شنوایی یكی از شایع ترین معلولیت های مادرزادی به شمار می رود و ماه های نخست تولد نوزاد (یك تا سه ماهگی) بهترین دوران برای غربالگری شنوایی است.

تست غربالگری، تست ساده ای است كه توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می كشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی كودكان است.

در این طرح نوزادان غربالگری شده به چهار دسته بدون عامل خطر، با عامل خطر، مشكوك با عامل خطر و افت شنوایی تقسیم می شوند.

برچسب ها
- درمان ناشنوایی
- كردستان
- سنندج
- كم شنوایی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۱۴ - ۲۹/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۱