دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اندر حكایت تلخ آموزش اوتیسمی ها در كنار عقب مانده های ذهنی
 
سازمان ملل متحد هر سال روز دوم اوریل (13 فروردین ) به مناسبت روز جهانی اوتیسم شعاری را برای این روز درنظر می گیرد. این روز برای اولین بار در سال 2008توسط مجمع عمومی سازمان ملل و به اتفاق آرا با هدف افزایش آگاهی در مورد این بیماری شكل گرفت.
اندر حكایت تلخ آموزش اوتیسمی ها در كنار عقب مانده های ذهنی به گزارش ایسنا؛ هر كشور، به گونه ای خاص این روز را یادآوری می كند، برای مثال در آنتاریو در كانادا، به مناسبت این روز پرچمی برافراشته می شود و در انگلیس و ایرلند برای حمایت از این بیماران، لباس راحتی (لباس مناسب منزل) به تن می كنند.

مسئول انجمن حمایت از اوتیسم همدان از تحت پوشش بودن 250 كودك در این انجمن خبر داد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده نسبت دختر به پسر یك به چهار است و به این معنا كه به ازای هر چهار پسر یك دختر به اوتیسم مبتلاست.

داوود پناهی به ایسنا گفت: 250 كودك عضو انجمن اوتیسم از شهرستان های مختلف استان هستند كه بیشتر این افراد را پسران تشكیل می دهند و از این تعداد 50 كودك دختر و 200 نفر نیز پسر هستند.

وی به زمان طلایی تشخیص اوتیسم اشاره كرد و افزود: دو تا هفت سالگی بهترین زمان تشخیص اوتیسم است چرا كه مغز این كودكان در این سن آمادگی بهتری برای دریافت امور توانبخشی دارد و امیدواریم خانواده ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند چرا كه با مداخلات درمانی زود هنگام می توان علائم كودك را بهبود بخشید و آنها را بهتر وارد جامعه كرد چرا كه اوتیسم درمان قطعی ندارد و تنها با امور توانبخشی می توان علائم آنها را تلطیف كرد.

پناهی اظهار كرد: ممكن است تعداد مبتلایان به اوتیسم بیش از افراد تحت پوشش انجمن باشد بنابراین با توضیحاتی در مورد بیماری اوتیسم خانواده ها را آگاه می سازیم تا در صورت وجود علائم به پزشك مراجعه كرده و آنها را در انجمن عضو كنند.

وی افزود: تمامی گروه های سنی در انجمن حضور دارند، اما بهترین زمان تشخیص اوتیسم از دو سالگی به بعد است.

پناهی ادامه داد: در انجمن كار غربالگری كودكان انجام می شود و رفتار درمان، گفتار درمان، كار درمان و روانپزشك داریم كه در صورت مراجعه خانواده ها غربالگری های لازم انجام می شود و برای ارزیابی زمان مشخص در نظر گرفته می شود و خانواده ها با عنوان كردن علائم و غربالگری كودك نیز اوتیسم وی تشخیص داده می شود.

وی با بیان اینكه برخی خانواده ها هنگام مطلع شدن وضعیت كودكشان از اوتیسم بسیار متعجب می شوند، تصریح كرد: ابتدا به خانواده ها برای پذیرش بیماری كودكشان مشاوره داده می شود تا كودكشان بتواند با امور گفتار درمانی، رفتار درمانی و كار درمانی و سایر امور نیز با جامعه وفق داده شود.

مسئول انجمن اوتیسم همدان با تاكید بر اینكه كودك توسط روانپزشك مورد بررسی و معاینه قرار می گیرد، افزود: به طور معمول به كودكان قبل از سن پنج سالگی دارو تجویز نمی شود، بسته به طیف درگیری وی با اوتیسم دارو تجویز می شود و تحت درمان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: طیف ابتلای كودكان اوتیسم متفاوت است و برخی مشكلات رفتاری دارند در حالیكه برخی نیز در گفتار و تكلم با اختلال مواجه هستند و امور درمانی مبتلایان به اوتیسم بستگی به تشخیص پزشك متخصص دارد.

پناهی با بیان اینكه اوتیسم نوعی بیماری درخود ماندگی است و به نوعی اختلال عصبی، رشدی و تكاملی بوده كه كودك مبتلا به اوتیسم با نقص در پردازش حواس، ادراك و حركات و در رفتار اختلال دارد، تصریح كرد: از نشانه های بارز اوتیسم عدم ایجاد ارتباط چشمی و ضعف در كلام است كه این كودكان حركات كلیشه ای انجام می دهند و یا هنگام بازی با اسباب بازی هایشان درست بازی نمی كنند و این كودكان علایق عجیبی به اشیاء منزل دارند و ممكن است كلام این كودكان هدفمند نباشد و با محدودیت كلامی مواجه هستند كه خانواده ها در صورت مشاهده این علائم می توانند به انجمن مراجعه كنند.

وی در ادامه یاد آور شد: كودكان اوتیسم علاقه عجیبی به وسایل چرخان از جمله ماشین لباسشویی دارند همچنین این كودكان در ایجاد روابط اجتماعی با نقص مواجه هستند كه باید امور توانبخشی به این كودكان ارائه شود.

پناهی به وضعیت تحصیل كودكان اوتیسم اشاره كرد و افزود: طیف ابتلای كودكان اوتیسم متفاوت است و در صورتیكه كودكی به علائم شدید مبتلا باشد، این كودكان نمی توانند خدمات آموزشی دریافت كنند اما طیف متوسط و خفیف می توانند آموزش های هدفمند ببینند اما این كودكان نیازمند توانبخشی داشته و باید در كنار آموزش خدمات توانبخشی دریافت كنند.

وی گفت: مدارس مورد نظر برای كودكان اوتیسم مناسب نیست چرا كه این كودكان باید در كنار كودكان عقب مانده ذهنی آموزش ببینند در حالیكه این كودكان بیشتر نیازمند خدمات توانبخشی داشته و این كودكان به شدت تقلید كننده رفتار دیگران هستند و از رفتارهای كودكان عقب مانده ذهنی نیز تقلید می كنند و به این ترتیب این نوع آموزش برای خانواده های كودكان دردسر ساز شده و این نوع آموزش ها به آنها آسیب می رساند و این موضوع موجب نارضایتی خانواده های دارای كودكان اوتیسم شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۵۵ - ۱۵/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۳