دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

فناوری جدید برای درمان كم شنوایی
 
پژوهشگران آمریكایی یك روش درمانی احیاكننده بر اساس تحریك رشد سلول های مویی در گوش داخلی با استفاده از سلول های بنیادی روده ابداع كردند.
زمانی كه فردی به دنیا می آید، هر حلزون گوش او حاوی حدود 15000 سلول مویی است، اما به مرور زمان این سلول ها می میرند و هرگز بازسازی نمی شوند. از دست دادن شنوایی منجر به مشكلات بسیاری مانند گوشه گیری، ناامیدی می شود، این عارضه همچنین ارتباط نزدیكی با زوال عقل دارد.

محققان شركت بیوتكنولوژی آمریكایی «FriquancyTherapeutics» با همكاری مؤسسه فناوری ماساچوست كشف كردند كه مولكول هایی كه سلول های بنیادی روده را كنترل می كنند، توسط نسل نزدیك سلول های بنیادی به نام «سلول های پیش ساز» نیز استفاده می شوند.

این شركت از مولكول های ریز برای برنامه ریزی مجدد سلول های پیش ساز، سلول های بنیادی گوش داخلی و تزریق آن ها به گوش برای ایجاد سلول های مویی ریز شنوایی استفاده كرد.

پس از آزمایش های بالینی روی بیش از 200 بیمار، محققان شاهد بهبودی در شنوایی بودند، به طوری كه برخی از بیماران پس از یك بار تزریق، شاهد بهبودی در درك گفتارشان بودند.

دكتر كریس لوز، یكی از نویسندگان این مطالعه و مدیر ارشد علمی آن گفت: گفتار؛ هدف شماره یك بهبود شنوایی و نیاز شماره یك بیماران است.

محققان تأكید كردند كه روش تزریق ذرات كوچك به گوش داخلی برای تبدیل سلول های پیش ساز به سلول های تخصصی تر، مزایای بهتری نسبت به ژن درمانی های مبتنی بر استخراج سلول های بیمار، برنامه ریزی مجدد آن ها در آزمایشگاه و سپس رساندن آن ها به ناحیه صحیح دارد.

آنها امیدوارند با توجه به منابع موجود در این زمینه، درمان كم شنوایی نیز طی 10 تا 15 سال آینده مشابه جراحی لیزیك باشد.

منبع: ارم نیوز
   تاریخ: ۰۵:۰۲ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۴