دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

چگونگی آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس استثنایی
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چگونگی آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس استثنایی را تشریح كرد.
چگونگی آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس استثنایی به گزارش ایسنا، حمید طریفی حسینی یكی از شاخص های توسعه عدالت آموزشی را پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی دانست و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانش آموزان استثنایی شامل دانش آموزان كم توان ذهنی، با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، جسمی حركتی، مشكلات رفتاری و اتیسم، چند معلولیتی و مشكلات ویژه یادگیری را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است.

وی با بیان اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به حدود 138 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می دهد، گفت: از این تعداد حدود 38 هزار دانش آموز با مشكلات ویژه یادگیری و حدود 20 هزار دانش آموز استثنایی با هوش بهر عادی به صورت تلفیقی فراگیر در مدارس عادی و در كنار سایر همسالان خود در حال تحصیل هستند و این خدمات را دریافت می كنند.

وی افزود: همچنین حدود 60 هزار دانش آموز تحت پوشش این سازمان، دانش آموزان كم توان ذهنی هستند، كه به عنوان بزرگ ترین گروه استثنایی تحت پوشش یك نظام خاص آموزشی برای این گروه از دانش آموزان از پیش از دبستان تا دیپلم طراحی و اجرا می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به چگونگی آموزش های حضوری در مدارس استثنایی پرداخت و گفت: میانگین تعداد دانش آموزان در مدارس استثنایی حدود 48 نفر و در كلاس های درس حدود 6 نفر است؛ لذا مدارس استثنایی استانداردهای فیزیكی لازم را برای آموزش های حضوری دارند.

وی افزود: با توجه به ماهیت عملی و كاربردی آموزش ها و ضرورت استفاده از روش های تدریس عینی و مجسم و همچنین دریافت خدمات توان بخشی، آموزش های حضوری برای دانش آموزان استثنایی ضرورت و اهمیت بیشتری دارد.

طریفی حسینی با تاكید بر اجرای دستورالعمل حضوری شدن مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش و اجرای آن در مدارس استثنایی گفت: با توجه به شرایط خاص دانش آموزان استثنایی، دستورالعمل جداگانه ای نیز برای آموزش های حضوری دانش آموزان استثنایی تدوین و به استان ابلاغ شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص واكسیناسیون معلمان و دانش آموزان استثنایی گفت: حدود 90 درصد معلمان و دانش آموزان بالای 12 سال دو دوز واكسن خود را دریافت كرده اند.

وی با اشاره به ضرورت سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان استثنایی، گفت: تمهیدات لازم برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان صورت گرفته است و با كمك اعتبارات دولتی، خیرین و همكاری های والدین این هزینه ها تامین خواهد شد.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان در خصوص فعالیت خوابگاه های مدارس شبانه روزی استثنایی گفت: تعداد دانش آموزان استثنایی استفاده كننده از خوابگاه ها در سطح كشور زیاد نیستند، با این حال با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و همچنین معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی در این خصوص تدوین و ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۶:۱۱ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۷