دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

اوتیسم و ضرورت پذیرش اجتماعی
 
بروجرد - ایرنا - اهمیت آگاه سازی جامعه در مورد اوتیسم تا آنجا است كه یك ماه در سال را به آن اختصاص داده اند تا با تولید محتواهای دقیق و تاثیرگذار، بخشی از خواسته های خانواده های دارای كودك مبتلا به اوتیسم محقق شود.
اوتیسم و ضرورت پذیرش اجتماعی بروجرد - ایرنا - اهمیت آگاه سازی جامعه در مورد اوتیسم تا آنجا است كه یك ماه در سال را به آن اختصاص داده اند تا با تولید محتواهای دقیق و تاثیرگذار، بخشی از خواسته های خانواده های دارای كودك مبتلا به اوتیسم محقق شود.

به گزارش ایرنا، اوتیسم در اولین گام آگاهی و پذیرش اجتماعی می خواهد، آنچه كه خانواده های كودكان مبتلا به اوتیسم برآن تاكید دارند پذیرش این كودكان به عنوان شهروندی متفاوت است كه باید بنا بر همان تفاوت هایی كه دارند با آنها رفتار شود تا بتوانند آینده ای روشن داشته باشد.

اوتیسم اختلالی است كه در عبارتی واقعی تر می توان گفت تمام خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و مراودات اجتماعی آنها را متاثر از خود می كند ذكر تجربیاتی كه خانواده های كودكان مبتلا به اوتیسم در جامعه دارند به درك بیشتر این مسئله كمك می كند، بیان خواسته های آنها از مردم گاه آنقدر ضروری می شود كه بود یا نبود میزان آگاهی جامعه مهمترین عامل در ایجاد یا اختلال آرامش خانواده های كودكان مبتلا به اوتیسم است.

بیشتر خانواده هایی كه دارای فرزند مبتلا به اوتیسم هستند در پویش های اجتماعی مرتبط با اوتیسم به صورت كنشگرانی فعال وارد می شوند تا با شناخت كافی كه خود نسبت به اوتیسم دارند، محتواهای دقیقی را تولید و به جامعه ارائه دهند، به امید اینكه با این اقدامات فرهنگی بتوانند بخشی از مشكلات خود و كودكان مبتلا به اوتیسم را كاهش دهند.

خانواده های دارای فرزند اوتیسم آرزو دارند كه مردم جامعه بدانند كه وقتی اطراف فرزند من هستید، نیازی نیست احساس عجیبی داشته باشید، فقط لازم است اندكی صبر و حوصله داشته باشید و بپذیرید با كودكان دیگر متفاوت است، حتی كودكان مبتلا به اوتیسم هم شبیه به همدیگر نیستند.

موضوع دیگری كه در این خصوص توسط خانواده های دارای كودك مبتلا به اوتیسم مطرح می شود این است كه اگر كودك مبتلا به اوتیسم صداهای عجیب و غریب در می آورد راحت باشید به او نگاه كنید او این صداها را صرفا به این علت كه هیجان زده است نشان می دهد.

موضوع دیگری كه در ارتباط با اگاه سازی جامعه در مورد اوتیسم توسط خانواده های این كودكان مطرح می شود این است كه می گویند: بعضی از این كودكان با هوش، خلاق و متفكر هستند ممكن است این مسئله در همه زمان ها آشكار نباشد چون مغز آنها متفاوت كار می كند.

اما موضوعی كه تقریبا تمام خانواده های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم بر آن تاكید دارند این است كه اوتیسم بیماری نیست پس نمی توان به درمان آن هم امید داشت یك اختلال رفتاری و یك تفاوت است كه با توجه به طیف و شدت این اختلال، رفتار كودك مبتلا به اوتیسم می تواند آزار دهنده باشد كه این مساله منافاتی با پاكی و معصومیت آنها ندارد، همواره به عشق و محبت احتیاج دارند با لبخند و خنده شان می توانند به خانواده آرامش بدهند.

خواسته دیگر خانواده های دارای فرزند اوتیسم این است كه می گویند؛ اگر شما كودك مبتلا به اوتیسم را در مغازه یا سایر اماكن عمومی مشاهده كنید او ممكن است سرش را به جایی بكشد، گوشه لباسش را با دهانش بگیرد یا دور خودش بچرخد این كارها را انجام می دهد چون مضطرب است او را سرزنش نكنید، آن كودك در آن لحظه نمی تواند بدنش را كنترل كند و دارد تلاش می كند تا حدی بر آنچه از محیط دریافت كرده غلبه كند.

مادر یك كودك مبتلا به اوتیسم می گوید: برای افرادی كه قضاوت و فكر می كنند من رفتارهای عجیب كودكم را نمی بینم باید بگویم من به دنبال اندكی همدلی هستم، قضاوت نكنید درك كنید كه محیط اطراف بر آن كودك تاثیر زیادی می گذارد.

مادری دیگر می گوید: لطفا كودكان ما را همان گونه كه ما كودكان شما را می پذیریم، قبول كنید این كاملا عادی است كه كودكان ما متفاوت از آنچه شما انتظار دارید باشند، اما سرشار از احساسات و آرزو هستند اگر بیقراری می كنند در اختیار خودشان نیست و آن بیقراری تلاشی برای هماهنگی با محیط است.

پای صحبت خانواده های دارای كودك اوتیسم و به خصوص مادران این كودكان كه می نشینی اولین ویژگی مشترك آنها صبر و بردباری آنها در رفتار با این كودكان است و گاه به مواردی اشاره می كنند كه جز بدیهی ترین اصول رفتاری با این كودكان است، اصولی كه بیشتر افراد نسبت به آن آگاهی ندارند و محیط خارج از خانه را برای آنها نا امن می كند تا جایی كه گاه چاره ای جز در خانه ماندن را سراغ ندارند.

برپایی پایگاه های شهری آگاه سازی اوتیسم در بروجرد

مركز توانبخشی اوتیسم حكمت بروجرد به مناسبت ماه آگاه سازی اوتیسم برپایی پایگاه های شهری مرتبط با این موضوع را برنامه ریزی كرده است كه طی آن پایگاه های سیار در معابر شهری برپا می شود.

مدیر مركز توانبخشی اوتیسم حكمت بروجرد در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: در پایگاه های سیار آگاه سازی اوتیسم كه امروز هجدهم فروردین ماه برگزار می شود، بروشور و پمفلت های آموزشی، مشاوره های لازم، ارائه تست هیوا برای غربالگری موارد مشكوك به اوتیسم و معرفی موارد موفق در كنترل اوتیسم در شهرستان بروجرد ارائه می شود.

سمیه كریمی افزود: اوتیسم به زبان ساده یك اختلال عصبی - رشدی است، یعنی بخش های مختلف مغز نمی توانند به درستی با هم ارتباط برقرار كنند، دنیا را به شكل دیگری می بینند، می شنوند و حس می كنند و نمی توانند با ما كه در دنیای دیگری هستیم ارتباط برقرار كنند به همین دلیل دچار در خودماندگی می شوند.

نقش شهروندان یك جامعه در برابر اوتیسم

درك، همراهی و پذیرش كودكان مبتلا به اوتیسم دقیقا همه آن چیزی است كه هر كدام از ما بعنوان عضوی از یك جامعه در شیوه رفتار با كودكان مبتلا به اوتیسم باید بدانیم.

مدیر مركز توانبخشی اوتیسم بروجرد در این خصوص می گوید: در گام نخست باید آنها را درك كنیم، ممكن است بیقرار باشند، رفتارهای تكراری انجام دهند یا با فریاد زدن نا آرامی خود را نشان دهند كه در هر حال باید آنها را درك كنیم.

كریمی بیان كرد: در گام بعدی باید همراهی كنیم به این صورت كه بدانیم افراد دارای اوتیسم با سرعت كمتری كلمات و جملات را پردازش می كنند در تعامل با آنها صبور باشیم، جملات و سوالات پشت سر هم مطرح نكنیم زیرا آنها جملات پیچیده و غیر مستقیم را متوجه نمی شوند از جملات ساده استفاده كنیم.

مدیر مركز توانبخشی اوتیسم حكمت بروجرد با تاكید براینكه باید حضورشان را در جامعه بپذیریم، اضافه كرد: حضور در جامعه یكی از روش های موثر در بهبود شرایط افراد دارای اوتیسم است بنابراین در هر نقشی اعم از پدر، مادر، همسایه یا شهروند باید با صبوری بیشتر و مهربانی عمیق تر كمك كنیم تا در جامعه حضور داشته باشند.

وی گفت: از سال 97 تا به حال حدود 60 پرونده اوتیسم در بازه سنی سه تا 18 سال در مركز پذیرش شده و خدمات توانبخشی و آموزشی و مراقبتی به آنها ارائه شده است، متاسفانه موارد اوتیسم در شهرستان بروجرد بسیار بیشتر از این موارد هستند اما به دلایل متعدد مانند فقر فرهنگی، بی اطلاعی یا اطلاعات ناقص و یا استفاده از خدمات مراكز غیر تخصصی باعث شده تا برای درمان تخصصی و موثر مراجعه نكنند.

كریمی با تاكید بر اینكه این اختلال با تشخیص به موقع قابل كنترل است، ادامه داد: خوشبختانه با ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی و مداخلات بهنگام، تا امروز در مركز توانبخشی اوتیسم حكمت بروجرد، بیش از هشت مورد ترخیص موفق به مدارس عادی و استثنایی صورت گرفته است.

وی افزود: این مركز با دریافت مجوز پایگاه دایمی تشخیص و غربال اختلالات طیف اوتیسم از سازمان بهزیستی كشور در سال 98 و اجرای طرح رایگان غربالگری در آبان ماه سال 98 در سطح شهرستان و روستاهای اطراف بیش از 40 مورد مشكوك شناسایی كرده است.

دوم آوریل برابر با 13 فروردین بعنوان روز جهانی آگاه سازی اوتیسم نام گذاری شده از آنجایی كه طیف اطلاعات و آگاهی افراد در مورد این اختلال رفتاری محدود است، چنین نام گذاری با هدف آگاه سازی آن هم در یك بازه زمانی یك ماهه بیانگر ضرورت آگاهی جامعه در شیوه رفتار با كودكان مبتلا به اوتیسم و خانواده های آنها است.

برچسب ها
- بروجرد
- اوتیسم
- لرستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۷ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳