دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

گفتاردرمانی؛ شغلی پر از تنوع و حس خوب
 
گفتاردرمانی؛ شغلی پر از تنوع و حس خوب
الهه توانا | روزنامه نگار

من كی ام؟
امیر ملایی هستم، 29ساله، اهل بیرجند و آسیب شناس گفتار و زبان (speech and language pathologist)؛ شما شغل من را با عنوان «گفتار درمانگر» می شناسید كه اسم كوتاه تر و آسان تری است اما واژه دقیقی نیست چون همه كارهایی را كه در تخصص من هست، توضیح نمی دهد.

یك گفتار درمانگر دقیقا چه كار می كند؟
كار من توان بخشی است و خلاف آن چه از كلمه «گفتاردرمانی» برمی آید، خبری از درمان و پیشگیری در آن نیست؛ به علاوه فقط به «گفتار» هم محدود نمی شود. شاید ندانید كه گفتاردرمانی تنها مرتبط با بچه ها نیست و ما از هر سن وسالی مراجع داریم. حیطه كاری مان هم خیلی وسیع است؛ عقب ماندگی ذهنی، كم شنوایی یا ناشنوایی، سندروم داون، اوتیسم، بیش فعالی، لكنت، اختلالات یادگیری (اختلال خواندن، نوشتن، ریاضیات)، اختلالات تولید زبان مثل اختلال تلفظی، اختلالات بلع (در نوزادها و در بزرگ سالانی كه به دلایلی مثل سكته عملكرد دهانی-حلقی شان دچار مشكل شده است) و مشكلات صوت و حنجره كه این مورد آخر از حوزه های مورد علاقه من است؛ یعنی كار با كسانی كه كاربر حرفه ای صوت هستند مثل خواننده ها، معلم ها، گویندگان رادیو، مداح ها و... كه به هر دلیلی حنجره شان دچار مشكل می شود و من به آن ها كمك می كنم به شرایط عادی برگردند. روال كار ما معمولا این طور است كه ابتدا یك پزشك متخصص، بیمار را معاینه می كند؛ بعد او را به ما ارجاع می دهد و ما با یك سری تمرین و توصیه غذایی، كار توان بخشی را انجام می دهیم.

شما چطور می توانید همكار من شوید؟
خب شما در دبیرستان، رشته تجربی می خوانید و در كنكور، گفتاردرمانی را انتخاب می كنید كه در رده دوم رشته های پرطرفدار قرار دارد. رده اول متعلق به گروه پزشكی،
دندان پزشكی و داروسازی است كه بالاترین رتبه را برای قبولی می خواهند و بیشترین طرفدار را دارند. بعد از آن دام پزشكی و رشته های گروه توان بخشی مثل فیزیوتراپی، كاردرمانی، بینایی سنجی و گفتاردرمانی قرار دارد كه با رتبه های چهاررقمی خوب می شود در این رشته ها وارد دانشگاه دولتی شد. در رشته گفتاردرمانی، بعد از دوره كارشناسی می توانید مستقیما وارد بازار كار شوید و پروانه كلینیك و شماره نظام پزشكی بگیرید و اگر دوست داشته باشید می توانید تحصیلات تان را تا مقطع دكتری ادامه بدهید. بعد از
دانش آموختگی می توانید در بهزیستی، ادارات مرتبط با وزارت بهداشت ودرمان و هلال احمر مشغول كار شوید و همچنین كلینیك خصوصی خودتان را داشته باشید. بعضی از درمانگرها در قالب هوم ویزیت (ویزیت خانگی) هم كار می كنند و به كسانی كه نمی توانند یا نمی خواهند از خانه بیرون بیایند، خدمات می دهند.

این رشته برای چه كسانی مناسب تر است؟
اگر از كمك كردن به دیگران لذت می برید و نسبت به معلولیت، حساسیت و رقت قلب زیادی ندارید، كار در رشته گفتاردرمانی می تواند برای تان جالب باشد.زمان كاری در شغل ما خلاف رشته هایی مثل پرستاری، هوشبری، علوم آزمایشگاهی و... ثابت و منظم است. خب از خون و صحنه های ناراحت كننده هم كه خبری نیست. شما باید مدت زمان مشخصی در ماه كار كنید اما روز و ساعتش دست خودتان است. در تعطیلات رسمی هم تعطیل هستید اما خب وقتی كار نكنید، حقوقی هم در كار نخواهد بود مگر آن كه در استخدام جایی باشید كه احتمالش كم است. درواقع گفتاردرمانی به نوعی كار آزاد محسوب می شود یعنی شما باید به بازار كار مسلط باشید و بتوانید با دیگران وارد رقابت شوید.

سختی ها و شیرینی های شغل من چیست؟
تعداد دانشجویان دانش آموخته گفتاردرمانی از تعداد جایگاه های شغلی این رشته در كشور ما بیشتر است و می شود گفت سخت ترین بخش كار ما، وجه اقتصادی است اما تجربه خوشایند كمك كردن به دیگران، شیرینی دلچسبی است كه زحمت و سختی را از یادمان می برد.
از آن جایی كه ما با دارو سروكار نداریم، به نتیجه رسیدن تلاش های مان، زمان زیادی می برد اما وقتی به ثمر می رسد، بسیار لذت بخش است. مدتی پیش والدین كودك پنج ساله ای به من مراجعه كردند كه تأخیر در رشد گفتار داشت و نمی توانست صحبت كند. آن كودك حالا كامل صحبت می كند و این تجربه برای من با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.
منبع خبر:
روزنامه خراسان
   تاریخ: ۰۰:۱۱ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۴