دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جراحی، تنها درمان قطعی انحراف مادرزادی بینی
 
بینی یكی از شاخص ترین اعضای صورت است و حتی یك تغییر كوچك در اندازه و شكل آن، می تواند روی ظاهر فرد تأثیر زیادی داشته باشد. هدف جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)، بهبود زیبایی بینی و برقراری توازن بین بینی و سایر قسمت های صورت است. همچنین با جراحی بینی (رینوپلاستی)، می توان داخل بینی را نیز تغییر ...
جراحی، تنها درمان قطعی انحراف مادرزادی بینی رینوپلاستی اصطلاح تخصصی عملی است كه برخی افراد آن را عمل بینی، تغییر شكل بینی و یا جراحی بینی می نامند. این عمل، بازسازی بینی با جراحی و شكل دادن به استخوان ها و غضروف ها برای بهبود ظاهر و عملكرد بینی است.

مشاوره با جراح پلاستیك برای جراحی بینی (رینوپلاستی) افراد برای جراحی بینی (رینوپلاستی) دلایل مختلفی دارند. برخی از آن ها در نفس كشیدن با بینی مشكل دارند؛ برخی دیگر آسیب شدیدی به صورتشان وارد شده و می خواهند عدم تقارن ناشی از آن را اصلاح كنند. بسیاری از افرادی كه جراحی بینی انجام می دهند، فقط می خواهند با تغییر اندازه یا شكل بینی و هماهنگ تر كردن آن با اجزای صورت، ظاهر بهتری پیدا كنند.

حتماً باید با یك جراح پلاستیك صورت كه متخصص جراحی بینی است، صحبت كنید. در این جلسه ی مشاوره، جراح عكس می گیرد و درباره ی موارد زیر از فرد سؤال می كند:

- نوع پوست
- سن (به جز مواردی كه مشكلات تنفسی شدید وجود داشته باشد، فرد باید 15سال به بالا سن داشته باشد)
- سابقه ی عمل های قبلی، آسیب شدید یا شكستگی بینی
- سابقه ی گرفتگی بینی یا مشكلات تنفسی و بررسی بینی كج علاوه بر این موارد، جراح موارد زیر را توضیح خواهدداد:

- چگونه می توان استخوان ها و غضروف های بینی را شكل داد تا بینی تغییر شكل پیدا كند.
- فرد چه انتظاری می تواند از عمل داشته باشد.
- جراحی در كجا انجام خواهدشد.
- گزینه های بیهوشی
- عوارض احتمالی عمل های پیشنهادی دیگر، مانند پروتز چانه نیز برای متوازن ساختن اجزای صورت، مورد بحث قرار خواهندگرفت.

جراحی بینی (رینوپلاستی): عمل و مراقبت ها جراحی، تنها درمان قطعی انحراف مادرزادی بینی

جراحی بینی (رینوپلاستی) می تواند در مطب مجهز به تجهیزات جراحی پزشك، مركز جراحی سرپایی یا در بیمارستان، انجام شود.

قبل از عمل، جراح سوابق شما را كامل می پرسد، معاینه ی كاملی را انجام می دهد و بررسی می كند كه آیا این بازسازی به پیوند بافت هایی از خود فرد، مانند پوست یا غضروف برای بازسازی بینی نیازی دارد یا خیر.

بدون در نظرگرفتن نوع جراحی، جراح مطمئن خواهدشد كه فرد برای بیهوشی راضی باشد. بیهوشی عمومی باعث خواب عمیق در طول جراحی خواهدشد، اما تركیبی از آرام بخش و بی حسی موضعی، باعث می شود فرد در طول عمل بیدار اما آرام باشد و دردی احساس نكند.

به محض بیهوش شدن فرد، جراح برش ابتدایی را در زیر بینی انجام می دهد و سپس پوست بینی را بالا می برد تا به استخوان ها و غضروف های زیرین دسترسی داشته باشد. جراح با استفاده از چاقوی جراحی (اسكالپل)، غضروف اضافی را خارج كرده و با كمك ابزار ظریفی به نام استئوتوم، بادقت استخوان را تراش می دهد.

جراح در زمان انجام جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر بینی، مشكلات مسیر هوایی بینی را نیز با جراحی برطرف می كند تا تنفس با بینی راحت تر شود. مثال هایی از این عمل عبارتند از:

- سپتوپلاستی بینی باعث صاف شدن كجی تیغه ی بینی (كجی سپتوم بینی)، یعنی دیواره ای كه دو حفره ی بینی را از هم جدا می كند، می شود.
- كاهش حجم توربینت تحتانی كه ساختارهای استخوانی پوشیده شده با مخاط را در درون بینی هدف قرار می دهد كه ممكن است در اثر آلرژی یا مشكلات سینوسی بزرگ شده باشند.
- ترمیم حفره ی بینی برای تقویت یا بازكردن جاهایی از درون بینی كه به صورت غیر طبیعی تنگ هستند.
- پیوند غضروف برای تقویت و حمایت از بینی در طول جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) یا جراحی مسیر هوایی بینی. اكثر این گرافت ها، از تیغه ی بینی (سپتوم) در درون بینی و یا در جراحی های پیچیده تر، از پشت گوش یا قفسه ی سینه (غضروف های دنده)، گرفته می شود. بعد از جراحی جراحی، تنها درمان قطعی انحراف مادرزادی بینی

معمولاً جراح بلافاصله بعد از جراحی، اسپلینت كوچكی را روی بینی فرد قرارمی دهد تا از آن محافظت كند و ساختار بینی را مستحكم نگه دارد. اسپلینت باید حداقل پنج روز روی بینی بماند. اگر جراح بعد از جراحی، پانسمان جاذب (تامپون) درون بینی فرد گذاشته باشد، این پانسمان بعد از 1-2روز، خارج می شود.

احتمالاً جراح از بخیه ی جذبی درون بینی استفاده خواهدكرد كه به مرور زمان جذب می شود و نیازی به كشیدن بخیه ها نیست. اگر بیرون بینی هم بخیه داشته باشد، این بخیه ها بعد از حدود یك هفته، كشیده خواهدشد.

آنچه اكثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند.
- تورم بینی ممكن است چندین هفته ادامه داشته باشد. حدود یك سال یا بیشتر طول می كشد تا تورم بینی به طور كامل از بین برود، اما اكثر افراد با گذشت چند هفته، شاهد بهبودهای ظاهری خود خواهند بود.
- درد یا ناراحتی را می توان با كمپرس سرد تسكین داد؛ همچنین ممكن است جراح داروی مسكن تجویز كند.
- تورم و پف صورت، در روز بعد از عمل به بیشترین حد خود می رسد.
- كبودی و تورم جزئی در اطراف چشم ها رایج است.
- اكثر افراد می توانند بعد از یك هفته به مدرسه یا كار بازگردند. توجه: این موارد، راهنمای عمل جراحی زیبایی بینی هستند. جراح انتظارات منطقی هر فرد برای بعد از جراحی را توضیح خواهدداد.

حتماً باید از دستورات بعد از عمل جراح بادقت پیروی كنید؛ مخصوصاً:

- دو الی سه هفته بعد از جراحی فین نكنید.
- در سه روز اول بعد از جراحی، برای خوابیدن سر را بالا بگذارید.
- از نور خورشید اجتناب كنید.
- از فشارآوردن خودداری كنید و خطر هرگونه صدمه را به حداقل برسانید.
- درصورت هرگونه مشكل یا تغییر ناخواسته ازجمله موارد زیر، به تیم جراحی اطلاع دهید:
- تب بالای 38درجه سانتیگراد (101درجه فارنهایت)
- خونریزی شدید
- درد غیرقابل كنترل
- دانه های پوستی
- اختلال آشكار
- هرگونه علامت غیرعادی
- برای تمام جلسات معاینه ی بعد از جراحی، مراجعه كنید. آیا می توان «عمل بینی بدون نیاز به جراحی» انجام داد؟ در موارد خاصی می توان بینی را بدون جراحی و با تزریق ژل، تغییر شكل داد و بینی را برای حدود یك سال، بهبود بخشید. جراح زیبایی ماهر می تواند با تزریق ژل به نواحی خاصی از بینی، قوز بینی را مخفی كند، نوك بینی را تغییر شكل دهد و بینی را متوازن تر كند. اگرچه نتایج موقت است اما این روش غیرجراحی ارزان تر از جراحی بینی است؛ ولی به هرحال این روش موقت است و نتایج ماندگارتر عمل بینی بدون نیاز به جراحی بسیار گران تر بوده و تأثیر آن مانند جراحی بینی نخواهدبود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۵:۲۷ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۲۱۱