دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

توان بخشی شناختی وسعت می گیرد
 


برآوردها نشان می دهد كه بیش از 50 میلیون نفر مبتلا به بیماری آلزایمر و بیماری های مرتبط با زوال عقل در تمام دنیا وجود دارند. پیش بینی ها نشان از افزایش این بیماری به 130 میلیون نفر تا سال 2050 دارد.

زوال عقل و آلزایمر یكی از پرهزینه ترین بیماری ها در دنیا هستند به طوری كه در سال 2019 بیش از 290 میلیارد دلار به سیستم سلامت آمریكا تحمیل كرده اند و پیش بینی شده است این هزینه به بیش از یك تریلیون
دلار در سال 2050 برسد.

جزو اولویت های سیستم سلامت

با توجه به وسعت بیماری به لحاظ میزان بالای شیوع و هزینه هایی كه در بردارد، سازمان بهداشت جهانی پیشگیری و درمان این بیماری را جزء اولویت های سیستم سلامت تعریف كرده است.

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درك این مهم و آگاهی از رشد روزافزون این بیماری، زمینه های مختلف آن را در كارگروه ارتقاء و توانبخشی كاركردهای شناختی دنبال می كند.

حمایت از طرح های مطالعاتی

این كارگروه در سال گذشته، فعالیت های بسیاری در این حوزه به انجام رساند كه یكی از این موارد، حمایت از طرح های مطالعاتی در حوزه توانبخشی شناختی بوده است.

این حمایت در دو مقوله كاربرد علوم و فناوری های شناختی در مدیریت افسردگی و بررسی فناوری ها و وسایل كمكی توانبخشی شناختی در ایران و جهان به انجام رسیده است.

حمایت از تهیه گایدلاین دمانس

این كارگروه همچنین ضمن حمایت از هفدهمین فراخوان در حوزه توانبخشی شناختی، از تهیه گایدلاین زوال عقل نیز حمایت به عمل آورده است.

از دیگر اقدامات مفید این كارگروه در این زمینه، می توان به حمایت از مدرسه بین المللی توانبخشی شناختی اشاره كرد كه در سال گذشته صورت گرفت.

كارگروه تخصصی ارتقاء و توانبخشی كاركردهای شناختی به عنوان یكی از زیرمجموعه های ستاد شناختی، مشغول به فعالیت است.

مركز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17
   تاریخ: ۱۰:۴۱ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳