دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

راه رفتن دوباره پس از 18 ماه با كمك ایمپلنت نخاعی
 
طبق مطالعه ای جدید، یك ایمپلنت الكترونیكی، توانایی راه رفتن را پس از 18 ماه به زنی فلج مبتلا به بیماری عصبی ام اس ای بازگرداند.
راه رفتن دوباره پس از 18 ماه با كمك ایمپلنت نخاعی به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، زنی 48 ساله به نام "نیرینا" مبتلا به بیماری آتروفی سیستم چندگانه یا به اختصار "ام اس ای" (MSA) بود. این بیماری نادر سیستم عصبی باعث آسیب تدریجی به سلول های عصبی در مغز می شود.

از نشانه های اولیه این بیماری كاهش فشار خون هنگامی است كه بیمار از حالت نشسته به حالت ایستاده در می آید. این موضوع باعث احساس سرگیجه یا از حال رفتن فرد می شود.

دانشمندان سوئیسی یك محرك الكترونیكی را به طور مستقیم در ستون فقرات "نیرینا" قرار دادند تا اعصاب خاصی را كه در تنظیم فشار خون نقش دارند، فعال كنند. پس از 18 ماه در بستر بیماری بودن، او توانست راه برود و هرچه بیشتر می گذشت مسافت های بیشتری را با كمك این ایمپلنت طی می كرد. با گذشت سه ماه از كاشت این ایمپلنت، او توانست مسافتی 250 متری را بپیماید.

این ایمپلنت توسط دانشمندان مركز تحقیقاتی "NeuroRestore" در لوزان سوئیس ساخته شده است.

"جوسلین بلوخ" (Jocelyne Bloch) از مركز تحقیقاتی "NeuroRestore" می گوید: ام اس ای بیماری است كه در آن اعصاب به خصوص اعصاب مسئول كنترل فشار خون، در حال مرگ هستند. این بدان معناست كه زمانی كه بیمار در حالت ایستاده قرار دارد، فشار خون وی افت می كند و به دنبال آن دچار ضعف شده و حتی از حال می رود.

ما این فناوری را بر روی یك بیمار آزمایش كردیم و جواب داد. بنابراین اكنون هدف بعدی ما آزمایش آن بر روی بیماران بیشتری است.

ایمپلنت ساخته شده توسط دانشمندان متشكل از الكترودهایی است كه به یك مولد امواج الكتریكی كه به طور معمول برای درمان دردهای مزمن به كار می رود، متصل شده است.

این ایمپلنت پیش از این برای درمان فشار خون پایین در افراد مبتلا به فلج چهاراندام (tetraplegic) كه قادر به حركت دادن اندام فوقانی و تحتانی خود نیستند، مورد استفاده قرار گرفته بود.

اما این اولین باری است كه برای درمان یك بیماری زوال عصبی مورد استفاده قرار گرفته است.

طی هفت روز اول او تحت آزمایش هایی قرار گرفت كه در آن ها بر روی یك میز دراز می كشید كه او را به آرامی از حالت افقی به حالت عمودی در می آورد. این كار باعث كاهش آهسته تر فشار خون وی می شد.

او همچنین برای مدت 6 هفته و هر هفته سه روز در بیمارستان تحت توانبخشی قرار گرفت و سپس استفاده از این سیستم را در خانه ادامه داد.

پس از گذشت سه ماه، او دیگر دچار ضعف و از حال رفتن نمی شد و می توانست با استفاده از واكر 250 متر را بپیماید.

"نیرینا" این تغییرات را مانند یك معجزه توصیف می كند و می گوید: طی دو ماه اخیر من دوباره قادر به راه رفتن شدم.

او از سال 2017 تا كنون با بیماری آتروفی سیستم چندگانه نوع پاركینسون كه رایج ترین نوع ام اس ای است، درگیر بوده و تا به امروز هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

بیماری های زوال عصبی (Neurodegeneration) بر چندین بخش از سیستم عصبی از جمله سیستم عصبی سمپاتیك اثر می گذارد.

ام اس ای منجر به از دست رفتن اعصاب سمپاتیكی می شود كه فشار خون را تنظیم می كند و بنابراین به محض اینكه بیمار به حالت ایستاده قرار گیرد، فشار خونش به شدت افت می كند. این موضوع ممكن است منجر به از حال رفتن فرد شود و توانایی آن ها برای ایستادن و راه رفتن را مختل كند. كیفیت زندگی این بیماران به شدت كاهش می یابد.

این مطالعه در مجله پزشكی نیوانگلند منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۲۵ - ۲۰/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۶