دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

رمضان فرصتی برای خودسازی و همدلی
 
بروجرد - ایرنا - رمضان ماه خودسازی و همدلی بندگان خدا است، ماهی كه جنبه های فردی و اجتماعی آن در گستره وسیعی از جامعه جریان دارد و دستاوردهای معنوی آن در توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نمایان است.
رمضان فرصتی برای خودسازی و همدلی بروجرد - ایرنا - رمضان ماه خودسازی و همدلی بندگان خدا است، ماهی كه جنبه های فردی و اجتماعی آن در گستره وسیعی از جامعه جریان دارد و دستاوردهای معنوی آن در توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نمایان است.

به گزارش ایرنا، رمضان ماه بندگان خدا با راز و رمزهای عاشقانه معبود و تجلی گاه خودسازی و خودباوری است، كمك به نیازمندان همراه با روحیه ایثار و بخشندگی یكی از جلوه های اجتماعی ماه رمضان است، كه به نوعی تقویت كننده روحیه همدلی و انسجام اجتماعی جامعه می شود.

رمضان همواره نمادی از برگزاری مناسك دینی و تعاون در برپایی سفره های افطاری ایتام و نیازمندان است، این مسوولیت اجتماعی همه ساله همزمان با ماه رمضان در شمایلی همچون كمك به نیازمندان و كمك های مومنانه تجلی زیبایی از همدلی و انسجام اجتماعی می شود، رمضان ماه ترویج فرهنگ اجتماعی اسلامی است، تمدنی كه كمك به نیازمندان از مولفه های اساسی آن محسوب می شود.

تكالیف فردی مسلمانان در این ماه بر پایه اصولی بنا شده است، كه نه تنها برای سلامتی روح و جسم كارآمدی دارد بلكه در بعد اجتماعی از جنبه های سرمایه اجتماعی، امنیت، كمك به هم نوعان و هویت بخشی به جامعه موثر است، یكی از جنبه های اجتماعی كه در این ماه بیش از ماه های دیگر تجلی می یابد كمك های مومنانه، همدلی و مساوات است.

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به دستاوردهای معنوی ماه مبارك رمضان اشاره كرد و گفت: ماه رمضان جایگاه ویژه ای در دین اسلام و بین مسلمانان دارد كه یك حركت فردی در ابعاد اجتماعی، روحی روانی و سلامت جسمی در آن به اشكال مختلف تبیین شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تیموری افزود: در نگاه قرآن كریم فلسفه اساسی روزه، تقوا و پرهیز از محرمات است، ماه رمضان فضای عمومی جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد به طوری كه فضای معنوی و روحانی حاكم بر جامعه انگیزه و عوامل وحدت بخش را افزایش می دهد.
این پژوهشگر و نویسنده مهمترین دستاورد ماه رمضان را خودسازی انسان ذكر كرد و ادامه داد: رمضان ماه خودشكوفایی و حفظ كرامت انسانی است، انسان در این ماه به بالاترین درجه روحی و سلامت جسم با رعایت اصول و قوانین شرعی می رسد.
استاد حوزه و دانشگاه با تاكید بر مناسك زیبای اسلامی در ماه رمضان بیان كرد: با حلول این ماه روزه داری، اشتیاق به عبادت فردی، تلاوت قرآن، قرائت دعا، استغفار، رعایت مسائل اخلاقی و سلوك رفتاری همچون صدقه دادن، افطاری و اطعام، رعایت حقوق و تكالیف دینی و قانونی بیشتر می شود و از سوی دیگر با شكل گیری اجتماعات مذهبی جلسات قرآن، نذری، سنت افطاری و مشاركت در كمك به نیازمندان و نمازهای جماعت یك حركت اجتماعی دینی در بستر همكاری مواسات و همدلی در جامعه نمایان می شود.

احساس امنیت و كاهش جرایم دستاورد اجتماعی ماه رمضان

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با بیان اینكه یكی از دستاوردهای قابل سنجش در ماه رمضان كاهش جرم و افزایش امنیت است، افزود: از دیدگاه جامعه شناختی احساس امنیت در واقع یك تولید اجتماعی است یعنی همه نهادهای اجتماعی در شكل گیری آن نقش ایفا می كنند اما مهمترین ركن در تولید و ارتقای سطح امنیت در این ماه در رفتار مردم و سبك زندگی دینی آنها در جامعه مشاهده می شود.

فرزانه كردی با اشاره به اینكه همكاری و مشاركت می تواند به عنوان شاخص های امنیت اجتماعی مطرح شود، گفت: در ایام روزه داری شاهد افزایش ضریب مشاركت در امور اجتماعی و فرهنگی، مذهبی و مناسك دینی در نهادهای خانواده، اجتماع، محله و نهاد دولت هستیم كه موجب همبستگی، انسجام و یك دلی می شود.
این كارشناس اجتماعی ادامه داد: شاخص های تعلق خاطر به اجتماع و نهادها، متعهد بودن، همكاری و مشاركت، اعتقاد و ایمان عامل اصلی كنترل و رفتارهای فردی است كه موجب همبستگی اجتماعی می شود.

وی با بیان اینكه ماه رمضان و روزه عامل تربیتی مهمی برای كاهش تخلفات و جرایم است، افزود: پیامدهای برنامه های معنوی این ماه افزایش اعتماد عمومی و همبستگی اجتماعی جهت تقویت هنجارهای جامعه است.
این پژوهشگر اجتماعی یادآور شد: شواهد آماری و مشاهدات نشان داده كه در ماه مبارك رمضان از میزان جرایم و بزهكاری ها كاسته می شود.

وی تاكید كرد: در این ماه جرایم خشن، انحرافات اخلاقی تقلیل می یابد كه بر احساس امنیت عمومی به صورت معناداری تاثیر می گذارد و آرامش و رضایت عموم را در بر می گیرد.
جلوه های همدلی در ماه رمضان از كوچه های محله تا سازمان ها، موسسات و خیریه ها به اشكال مختلف اجرا می شود و به نوعی افراد جامعه در آن احساس هویت اجتماعی و مفید بودن دارند، احساسی كه نتیجه آن هم نوایی بیشتر با ارزش های جامعه است.

رمضان ماه ضیافت الهی با همه آثار اجتماعی روح بخش، فرصت مناسبی برای پالایش و نوسازی جامعه است تا اندكی از سختی ها و درد و رنج هایی كه به هر دلیل متوجه قشر های مختلف است كاسته شود.

برچسب ها
- بروجرد
- ماه رمضان
- لرستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۴۸ - ۲۱/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۹