دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

ساخت دست مصنوعی با بطری آب معدنی!
 
یك مهندس كه تنها با یك دست متولد شده است، با بطری های پلاستیكی یك پروتز به قیمت 800 دلار ساخته است.
به گزارش ایران اكونومیست و به نقل از آی ای، یكی از فعالیت های مورد علاقه "انزو رومرو" نواختن گیتار است كه به دلیل متولد شدن با یك دست، قادر به انجام آن نبود، اما اكنون به لطف دست پروتزی كه با بطری های پلاستیكی ساخته بدون زحمت این كار را انجام می دهد. وی حالا با انگشتان این دست مصنوعی می تواند بدون درد موسیقی بنوازد.

همه چیز در ذهن "انزو" با یك فیلم علمی-تخیلی ساخته 1980 آغاز شد. در اواخر آن فیلم، یكی از شخصیت های آن در نبرد با دشمن، دست راست خود را از دست می دهد. اما به یك پروتز مجهز می شود كه نه تنها می تواند حركت كند، بلكه احساس هم می كند.

"انزو" كه عمرش را تا به حال با دوچرخه سواری یا بسكتبال بازی كردن فقط با استفاده از دست چپش گذرانده بود، با دیدن این فیلم ایده ای به ذهنش خطور كرد. اما او سوالات متعددی داشت كه فقط با مهندسی می توانست به آنها پاسخ دهد.

"انزو" كه در شهر "كوسكو" در كشور پرو به دنیا آمده است، برای تحصیل در رشته مكاترونیك به شهر "لیما" پایتخت این كشور نقل مكان كرد و بر خلاف زندگی در شهر "كوسكو" كه در آن فقدان دست و پا موجب خیره شدن به او نمی شد، مردم در "لیما" به دلیل معلولیت وی به او خیره می شدند. بنابراین او همیشه سعی در پنهان كردن معلولیت خود داشت.

اكنون پس از گذشت سال ها، "انزو" دست چپی برای خود تهیه كرده كه از یك بطری پلاستیكی آبی رنگ ساخته شده است. امروز او بنیانگذار شركت "LAT Bionics" است و به دلیل تلاش هایش برای ساخت اندام های مصنوعی در دسترس و مقرون به صرفه برای هموطنان خود شناخته شده است.

"انزو رومرو" هنوز ترفند ساخت اندام هایی را كه احساس داشته باشند را نیافته است، اما امیدوار است كه با استفاده از فناوری های جدید بتواند بازخورد لمسی را به پروتزهای تولیدی خود بیافزاید.

وی اوایل این هفته در یك سخنرانی TED در ونكوور كانادا گفت: ما ظرفیت توسعه فناوری خود را با در نظر گرفتن نیازهای مردم خود در اختیار داریم.

سه میلیون نفر در سراسر جهان دچار قطع عضو از ناحیه دست هستند كه 30 درصد از كل افراد قطع عضو را تشكیل می دهند و 2.4 میلیون نفر از آنها نیز در كشورهای در حال توسعه زندگی می كنند. اندام های بیونیك بدون شك گران قیمت هستند و پروتزهای مكانیكی حدود 40 هزار دلار یا بیشتر هزینه دارند.

این همان چیزی است كه "رومرو" می خواهد در آن تفاوت ایجاد كند. شركت او با استفاده از فناوری های كم هزینه و مؤثر، بیش از 20 نفر را در پرو به اندام های جدید مجهز كرده است.

قیمت دست بیونیك تولیدی این شركت از 800 دلار برای یك مدل مكانیكی ساده تا 2500 دلار برای یك مدل مجهز به حسگر عصب و عضله(EMG) است كه دست مصنوعی را از طریق حركات ماهیچه های شخصی كه آن را پوشیده است، كنترل می كند.

نوار عصب و عضله، الكترومیوگرافی یا برق ماهیچه نگاری (EMG) تكنیكی است برای محاسبه و ضبط حالات ماهیچه بدن در مواقع انقباض و انبساط كه از دستگاهی به نام برق ماهیچه نگار استفاده می كند كه به نتایج آن برق ماهیچه نگاشت گفته می شود. ماهیچه نگاشت پالس های تولید شده از سلول های ماهیچه ای را در حالات انبساط و انقباض دریافت می كند.

دست های بیونیك "LAT Bionic" دارای یك موتور درون خود هستند كه می توانند چندین كار مانند گرفتن، حمل و فشار دادن را انجام دهند. این اندام ها از رشته های ساخته شده با بطری پلاستیكی ذوب شده آب و نوشابه ساخته شده اند كه یك ماده اولیه ارزان قیمت است.

البته این دست های مصنوعی ارزان قیمت هنوز نمی توانند روی موس كلیك كنند یا تایپ كنند.

بسیاری از مشتریان این شركت، كسانی هستند كه دست خود را بر اثر حوادث در هنگام كار از دست داده اند و می خواهند به كارهای فیزیكی بازگردند. به گفته "رومرو"، برخی از این افراد به پروتزهایی نیاز دارند كه به آنها اجازه دهد كارهای كم خطرتر نظیر كار با رایانه انجام دهند.

راه حل های جدید شامل استفاده از دو موتور است كه ممكن است این دست های مصنوعی را گران قیمت كند، اما "رومرو" معیار دیگری برای صرفه جویی در هزینه ها در آستین دارد. وی در نظر دارد این دست های مصنوعی را به یك سوئیچ تجهیز كند تا مشكلاتی نظیر تایپ كردن را حل كند.
   تاریخ: ۰۳:۳۷ - ۲۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۳