دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳

همه عواملی كه باعث بی خوابی می شوند
 
خواب ناكافی در بلندمدت غیر از خستگی مزمن همچنین با بروز طیف گسترده ای از مشكلات جسمی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و اختلالات سلامت روان مرتبط است.
همه عواملی كه باعث بی خوابی می شوند به گزارش ایسنا، مطالعه ای كه به تازگی روی 2000 شركت كننده بزرگسال در انگلیس انجام شده نشان داده است كه عواملی چون اضطراب، نگرانی مالی و ناتوانی در تنظیم دمای مناسب برای اتاق خواب، از مهم ترین دلایل بی خوابی شبانه هستند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این مطالعه همچنین نشان داده است كه 38 درصد از بزرگسالان نیز به دلیل تشك نامناسب دچار بی خوابی می شوند و همچنین 36 درصد دیگر به دلیل خروپف دیگران اغلب برای خوابیدن مشكل دارند.

از سوی دیگر اختلالات محیطی مثل سر و صدای رفت و آمد اتومبیل و آلودگی نوری كه از پنجره اتاق خواب به داخل می آید، نیز ممكن است خواب را مختل كند.

- ویتامین هایی كه كمبودشان عامل بی خوابی است از دلایل دیگری كه برای بدخوابی شبانه می توان برشمرد شامل ناخوشی یا مصرف نوشیدنی های حاوی كافئین در طول روز است.

بنابر اعلام "بنیاد خوابِ" انگلیس، بیشتر بزرگسالان به هفت تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند و این در حالیست كه كودكان و نوجوانان خواب بیشتری لازم دارند. خواب كمتر از حد لازم، به "محرومیت از خواب" (sleep deprivation) منجر می شود. همچنین كمبود مزمن خواب به محرومیت مداوم خواب و نیز كیفیت پایین خواب برمی گردد كه معمولا به دلیل اختلالات جسمی رخ می دهد.

نداشتن خواب كافی در كوتاه مدت به كاهش زمان تفكر و واكنش، كاهش دامنه توجه و تمركز، ضعف حافظه، تحریك پذیری و كمبود انرژی می انجامد. اما اگر فردی نتواند مدت طولانی تر و پایدارتری به خواب كافی دست یابد، ممكن است خطرهای چشمگیری برای سلامت جسمی و روحی اش پدید آید.

كارشناسان در این مطالعه می گویند: راه هایی برای بهبود كیفیت خواب شبانه وجود دارد اما به نظر می رسد كه افراد با شماری از عادت های روزمره و دست وپاگیرشان در طول روز، از انجام این روش های مفید بازمانده اند.

وی افزود: تعجبی ندارد كه داشتن یك تشك یا بالش بی كیفیت و نیز عوامل احساسی و فیزیكی داخل و اطراف خانه، عامل ایجاد الگوی خواب ناخوشایند هستند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۴۰ - ۲۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۹