دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

استفاده از داروهای نوتركیب برای درمان بیماران هموفیلی در جهرم
 
شیراز-ایرنا- مدیر امور بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشكی جهرم گفت: تمامی فاكتورهای انعقادی بیماران هموفیلی در جهرم موجود است و بیماران با كمبود فاكتور 8 از جدیدترین داروهای نوتركیب استفاده می كنند.
استفاده از داروهای نوتركیب برای درمان بیماران هموفیلی در جهرم شیراز-ایرنا- مدیر امور بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشكی جهرم گفت: تمامی فاكتورهای انعقادی بیماران هموفیلی در جهرم موجود است و بیماران با كمبود فاكتور 8 از جدیدترین داروهای نوتركیب استفاده می كنند.

دكتر مهدی احمدنیا، روز یكشنبه در نشستی به مناسبت روز جهانی هموفیلی افزود:30 بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم هستند كه كلیه خدمات درمانی این بیماران به صورت رایگان انجام می شود.

وی با اشاره به بیماری هموفیلی كه نوعی بیماری ارثی خون ریزی كننده است، گفت: از مشخصه های این بیماری ارثی بودن و خونریزی های خودبه خودی است. در بدن فاكتورهای انعقادی 13 گانه وجود دارد كه در گردش خون در جریان بوده و هر زمان قسمتی از بدن دچار خونریزی شود لخته ایجاد كرده و از ادامه خونریزی جلوگیری می كنند.

به گفته وی افراد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پایین یا عدم وجود پروتئین هایی به نام فاكتورهای انعقادی قادر به متوقف كردن فرایند خونریزی نیستند.

احمدنیا گفت: هموفیلی به سه نوع B ،A و C تقسیم می شود، علت بیماری هموفیلی نوع A، كمبود یك پروتئین خاص در خون به نام فاكتور 8 یا فاكتور بندآورنده خون است كه هرچه این پروتئین در خون كمتر باشد، علائم و شدت بیماری هم بیشتر می شود.

وی ادامه داد: هموفیلی نوع، این نوع بیماری به دلیل كمبود فاكتور 9 پدید می آید و به 3 گروه خفیف، متوسط و حاد تقسیم می شود در این مورد نیز هر چه كمبود فاكتور 9 بیشتر باشد، شدت بیماری نیز بیشتر است و هموفیلی نوع C هم یك نوع اختلال ژنتیكی اتوزومال است كه دلیل آن كمبود فاكتور 11 خونی است.

مدیر امور بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشكی جهرم با اشاره به اینكه در شهرستان جهرم حدود 30 نفر بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم هستند، گفت: تهیه دارو، ویزیت های تخصصی دوره ای، خدمات تشخیصی تصویربرداری مانند تراكم استخوان، انجام آزمایش های دوره ای از نظر تعیین سطح فاكتورهای انعقادی و بررسی هپاتیت cاز جمله اقداماتی است كه برای این بیماران به صورت رایگان در جهرم انجام می شود.

به گفته وی همچنین ارائه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی و كار درمانی، ارائه خدمات دندان پزشكی، تزریق فاكتور، تزریق خون و پلاكت و داروهای دیگر در صورت نیاز همه از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم است كه برای این بیماران به صورت رایگان انجام می شود.

وی بیان كرد: بر اساس تشخیص نوع كمبود فاكتور انعقادی و میزان مورد نیاز فاكتور، درخواست دارو توسط اداره بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه از طریق سامانه های الكترونیكی مربوط به این بیماران داده و ثبت می شود. با انجام هماهنگی با معاونت غذا و دارو، دارو در اختیار بیماران قرار می گیرد و خوشبختانه در تهیه فاكتورهای انعقادی مشكلی وجود ندارد حتی در مورد بیماران با كمبود فاكتور 8 از جدیدترین داروهای نوتركیب موجود استفاده می شود.

وی با اشاره به انجام آزمایش های ژنتیك در تشخیص این بیماری گفت: آزمایشات ژنتیك بارداری برای بیمارانی كه كمبود فاكتور آنها به اثبات رسیده یا به عبارتی بیمار هموفیلی هستند، به صورت رایگان از طرف سازمان های بیمه گر انجام می شود.

دكتر احمدنیا بیان می كرد: در حال حاضر شیوه نامه ای برای انجام آزمایش های ژنتیك به صورت رایگان برای ناقلین بدون علامت وجود ندارد، اما در این زمینه انجمن های هموفیلی به صورت خیریه و خودجوش اقداماتی را انجام می دهند.

17 آوریل برابر با 28 فروردین روز جهانی هموفیلی است. حدود 12 هزار بیمار هموفیلی در كشور زندگی می كنند. پرهیز از ازدواج های فامیلی نزدیك یكی از راه های مهم پیشگیری از این بیماری است.

شهرستان جهرم در فاصله 193 كیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها
- روز جهانی هموفیلی
- دانشگاه علوم پزشكی
- هموفیلی
- جهرم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۴۳ - ۲۸/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶