دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

شناسایی 3 هزار و 100 كودك با اختلال شنوایی در سال 1400
 
صفاری فرد گفت: سالانه بین 3 هزار تا 3 هزار و چهارصد كودك دارای اختلال شنوایی توسط سازمان بهزیستی شناسایی می شود كه برای انجام مداخلات درمانی ارجاع داده می شوند.


افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی گفت: نیرو های غربالگری شنوایی كه با سازمان بهزیستی همكاری دارند و تحت حمایت این سازمان قرار گرفته اند عمدتا در زایشگاه ها و بیمارستان فعالیت می كنند و غربالگری شنوایی نوزدان توسط این افراد صورت می گیرد.

به گفته صفاری فرد دو آزمون غربالگری به نام های TEOAE و AABR وجود دارد كه این دو آزمون برای نوزدان انجام می شود و در صورتی كه موارد مشكوكی شناسایی شود برای ارزیابی تشخیصی ارجاع می شوند كه در نهایت می توانند نظر متخصص را داشته باشند و بعد از آن مداخلات طبی و توانبخشی را دریافت خواهند كرد همچنین برای مداخلات طبی و توانبخشی هم سازمان بهزیستی حمایت های لازم را دارد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر 630 واحد غربالگری برای شنوایی سنجی در سراسر كشور وجود دارد كه مشغول ارائه خدمت هستند، این برنامه از سال 84 شروع شد و تا كنون حدود 13 میلیون كودك غربال شده اند كه درصد پوشش این طرح بالا بوده و جزو عملكرد های بسیار خوب كشور در منطقه شناسایی شده است.

صفاری فرد گفت: هر ساله متاسفانه بین 3 هزار تا 3 هزار و چهارصد كودك دارای اختلال شنوایی توسط سازمان بهزیستی شناسایی می شود كه برای انجام مداخلات درمانی ارجاع داده می شوند.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت ها در سال 1400 بالغ بر 1 میلیون نوزاد را غربال شده اند كه دارای پوشش 92 درصدی بوده اند همچنین 3 هزار و 100 كودك دارای اختلال شنوایی در سال گذشته شناسایی شدند.

صفاری فرد گفت: در خصوص اقدامات تازه سازمان بهزیستی برای تجهیز امكانات غربالگری شنوایی در سال گذشته بسیاری از دستگاه های غربالگری كه در اختیار غربالگران گذاشته شده بود كه به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض داشت این اقدام انجام شد و حمایت های لازم برای خرید دستگاه های جدید صورت گرفت.

معاون پیشگیری از معلولیت هاگفت: راه اندازی یك سامانه ی غربالگری شنوایی را پیگیری كرده ایم كه درصد بسیار زیادی از آن انجام شده در صورت فعال شدن این سامانه در ماه های آینده شاهد ورود اطلاعات و گزارش دهی به روز باشیم.

ارزیابی شنوایی به موقع در دوره نوزادی و حداكثر تا یك ماهگی و همچنین در سنین 3 تا 5 سالگی كودكان را در شناسایی به موقع اختلالات شنوایی باید مؤثر دانست و آن را پیگیری كرد ، همچنین از هر سه نوزاد یك مورد با آسیب شنوایی متولد می شود.

مطالعات نشان داده كه 5,2 درصد كودكان در بدو ورود به مدرسه و 11 تا 15 درصد از كودكانی كه به مدرسه می روند دارای نشانه هایی از آسیب شنوایی هستند.
   تاریخ: ۰۲:۳۶ - ۳۰/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۴