دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

عوارض عجیبی كه پس از چندماه بهبود یافتن از كرونا بروز می كند
 
سازمان بهداشت جهانی ابراز نگرانی كرد كه عوارض پسا كرونا در بهبودیافتگان، ممكن است به دلیل بزرگی اپیدمی بر سلامت جهانی تأثیر بگذارد.


به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، جانت دیاز رئیس بخش آمادگی مراقبت های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی می گوید برخی از افرادی كه از كرونا بهبود می یابند دچار عوارضی طولانی مدت خواهند شد كه باعث ضعف یا عدم توانایی آن ها در بازگشت به كار می شود.

جانت دیاز ابراز نگرانی كرد كه علائم به اصطلاح «post-Covid-19» در میان كسانی كه بهبود می یابند می تواند بر سلامت جهانی به دلیل گستردگی این همه گیری تأثیر بگذارد.

عوارض ناهمگن

این پزشك متخصص و مسئول سازمان بهداشت جهانی توضیح داد كه علائم پس از بهبودی Covid-19، كه یك گروه ناهمگن از علائم است و پس از بهبودی از موارد حاد ابتلا بروز می یابد، شناسایی شده است.

خستگی و مغز مه آلود

دیاز توضیح داد كه گزارش ها نشان می دهد شایع ترین این علائم یا عوارض كه می تواند پس از یك ماه، سه یا حتی 6ماه پس از بهبودی ظاهر شود شامل احساس درماندگی و خستگی مفرط پس از فعالیت های جسمی و اختلال شناختی است كه برخی از بیماران از آن به عنوان مغز مه آلود یاد می كنند.

عوارض عجیبی كه پس از چندماه بهبود یافتن از كرونا بروز می كند

او اظهار كرد كه با گذشت زمان، اطلاعات بیشتری در مورد مدت دوام این علائم شناخته شد كه بیشتر در ارتباط با موارد حاد ابتلا كه تحت درمان در بخش های مراقبت ویژه قرار دارند مشاهده شده است. این عوارض مشكلات نسبتا شایعی هستند كه عموما به عنوان سندرم پس از مراقبت های ویژه شناخته می شوند.

موارد خفیف

این مسئول سازمان بهداشت جهانی افزود: اما آنچه جدید است این كه در برخی موارد خفیف بیماران Covid-19 كه در بیمارستان درمان نشده اند، اما شیوه نامه درمانی برای آن ها در كلینیك های سرپایی بیمارستان ها تجویز شد و در خانه ماندند نیزعلائم طولانی مدت مذكور پس از بهبودی از Covid-19 در آن ها مشاهده شد. از دیگر عوارض طولانی مدت كرونا می توان به تنگی نفس، سرفه و عوارض بهداشتی روانی و عصبی اشاره كرد.

دیاز با اشاره به اینكه هنوز مشخص نیست كه چه عواملی باعث بروز این علائم یا عوارض می شود یا پاتوفیزیولوژی این بیماری چیست گفت: محققان سخت تلاش می كنند تا رمز و راز این علائم را شناسایی كنند.

بیشتر بخوانید

- بروز عارضه چرنوبیلی روی پوست یك زن پس از ابتلا به كرونا
- بیماری لثه، علائم كرونا را تشدید می كند
   تاریخ: ۰۹:۱۱ - ۳۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰