دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

احتمال شكستن استخوان در زنان چاق بیشتر است
 
بررسی جدید پژوهشگران كانادایی نشان می دهد كه زنان مبتلا به چاقی، بیشتر در معرض خطر شكستگی استخوان قرار دارند.
احتمال شكستن استخوان در زنان چاق بیشتر است به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی "انجمن مطالعه چاقی اروپا"(EASO)، پژوهش جدیدی نشان می دهد كه زنان مبتلا به چاقی و اضافه وزن، به ویژه زنانی كه اندازه دور كمر آنها بالاتر است، بیشتر از زنان دارای وزن عادی مستعد شكستگی استخوان هستند. در مردان، كمبود وزن و نه اضافه وزن، با افزایش خطر شكستگی استخوان همراه است.

مدت ها تصور می شد كه چاقی به محافظت در برابر شكستگی كمك می كند؛ به این دلیل كه بارگذاری مكانیكی روی استخوان ها كه با بالا رفتن وزن بدن افزایش می یابد، به افزایش تراكم مواد معدنی استخوان كمك می كند كه یك عامل تعیین كننده مهم در استحكام استخوان است. با وجود این، بررسی های اخیر نشان داده اند كه رابطه بین چاقی و خطر شكستگی با توجه به جنسیت، محل اسكلتی مورد بررسی و تعریف چاقی كه شاخص توده بدنی در مقابل دور كمر در نظر گرفته می شود، متفاوت است.

دكتر "آن فردریك توركوت"(Anne-Frederique Turcotte)، پژوهشگر واحد درون ریزشناسی و نفرولوژی "مركز پژوهشی كبك"(Quebec Research Centre) كانادا و همكارانش برای درك بیشتر این موضوع، داده های مربوط به حدود 20 هزار شخص بین 40 تا 70 سال اهل كبك را تجزیه و تحلیل كردند.

این شركت كنندگان به صورت تصادفی بین سال های 2009 تا 2010 انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. شاخص توده بدنی و اندازه دور كمر آنها طی این پژوهش ارزیابی شد.

شكستگی ها با استفاده از یك الگوریتم كه پیشتر تایید شده بود، شناسایی شدند. طی یك پیگیری كه به طور میانگین 5.8 سال به طول انجامید، مشخص شد كه 497 زن و 323 مرد دچار شكستگی شده اند.

415 مورد شكستگی ناشی از پوكی استخوان گزارش شد كه 260 مورد در زنان و 155 مورد در مردان بود. 353 مورد شكستگی اندام تحتانی گزارش شد كه 219 مورد در زنان و 134 مورد در مردان بود. 203 مورد شكستگی اندام فوقانی نیز گزارش شد كه 141 مورد در زنان و 62 مورد در مردان بود.

افزایش اندازه دور كمر در زنان، بیشتر با افزایش خطر شكستگی همراه بود. به ازای هر پنج سانتی متر افزایش در اندازه دور كمر، خطر شكستگی در همه نقاط بدن تا سه درصد و خطر شكستگی اندام تحتانی تا هفت درصد بیشتر بود. به ویژه، ارتباط بین اندازه دور كمر و شكستگی مچ پا قوی بود.

مشخص نیست كه چرا چاقی با افزایش خطر شكستگی در زنان مرتبط است. با وجود این، می توان گفت كه بیشتر شكستگی ها در اثر زمین خوردن رخ می دهند و زمین خوردن در افراد چاق شایع تر است. مچ پا بر خلاف لگن و استخوان ران، توسط بافت نرم محافظت نمی شود و همین موضوع می تواند آن را هنگام زمین خوردن، مستعد شكستن كند.

توركوت گفت: اندازه دور كمر بیشتر از شاخص توده بدنی، با بروز شكستگی در زنان مرتبط بود. این امر ممكن است به دلیل وجود چربی احشایی باشد كه از نظر متابولیك بسیار فعال است و در اعماق شكم ذخیره می شود. این چربی به ترشح تركیباتی می انجامد كه بر استحكام استخوان تأثیر منفی می گذارند.

وی افزود: همچنین، ما می دانیم كه تثبیت بدن برای افراد چاق، به زمان بیشتری نیاز دارد. این امر به ویژه هنگامی مشخص می شود كه وزن در قسمت جلوی بدن متمركز شود. این امر نشان می دهد افرادی كه چربی بدن آنها در ناحیه شكم پخش شده است، ممكن است بیشتر در معرض خطر زمین خوردن باشند.

پژوهشگران می گویند برای تعیین اینكه آیا این یك نتیجه واقعی است یا اینكه الگوی شكستگی در مردان مشابه الگوی زنان است، تعداد بیشتری از شكستگی های رخ داده در مردان باید بررسی شود.

تعدادی از عوامل بالقوه موثر نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ از جمله سن، وضعیت یائسگی، قومیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، درآمد، محل سكونت، سیگار كشیدن، مصرف الكل، سطح فعالیت بدنی، مصرف مكمل كلسیم و ویتامین D، سابقه شكستگی و سایر بیماری ها و داروهایی كه بر خطر شكستگی تأثیر می گذارند.

پژوهشگران گفتند: یافته های ما نشان می دهند كه رابطه بین چاقی و شكستگی پیچیده است و می تواند براساس جنسیت متفاوت باشد. در زنان، یك رابطه خطی بین اندازه دور كمر و بروز شكستگی در هر ناحیه از بدن، به ویژه در مچ پا وجود داشت.

توركوت گفت: یافته های ما مبنی بر این كه چاقی و به ویژه چاقی شكمی، با افزایش خطر شكستگی در زنان مرتبط است، پیامدهای قابل توجهی برای سلامتی عمومی دارد. ما می دانیم افراد چاقی كه دچار شكستگی می شوند، ممكن است مشكلات سلامتی دیگری نیز داشته باشند كه به كندتر شدن توانبخشی می انجامد، خطر عوارض پس از عمل و جوش خوردگی بد را افزایش می دهد و هزینه قابل توجهی را برای مراقبت های بهداشتی به همراه دارد.

وی افزود: پیری جمعیت و افزایش چاقی ممكن است میزان شكستگی را در سال های آینده افزایش دهد. اگر بخواهیم راهبردهای پیشگیری موثری را توسعه دهیم، درك مكانیسم هایی كه زنان چاق و به ویژه زنان مبتلا به چاقی شكمی به واسطه آن بیشتر در معرض شكستگی قرار می گیرند، حیاتی است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۱۲ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۴