دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

حوادث ترافیكی دومین علت مرگ در ایران است
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد اسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ابتدای این نشست، اظهار كرد: حوادث ترافیكی سالانه منجر به مرگ بیش از 1 میلیون 350 نفر و آسیب دیدگی بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان می شود و اولین علت مرگ در گروه سنی 5 تا 29 سال است. ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد اسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ابتدای این نشست، اظهار كرد: حوادث ترافیكی سالانه منجر به مرگ بیش از 1 میلیون 350 نفر و آسیب دیدگی بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان می شود و اولین علت مرگ در گروه سنی 5 تا 29 سال است.

حوادث ترافیكی در ایران، دومین علت مرگ است

وی ضمن اشاره به اینكه حوادث ترافیكی در ایران، دومین علت مرگ است، خاطر نشان كرد: سالانه حدود 16 هزار نفر در ایران جان خود را در اثر حوادث ترافیكی از دست می دهند. علاوه بر آن، حدود 350 تا 450 هزار نفر از مصدومیت های ناشی از این حوادث رنج می برند كه شامل مشكلات جسمی، روانی، اجتماعی و خانوادگی می شود.

مطلق عنوان كرد: سالانه هزاران خانوار به دلیل مرگ نان آور خانوار در اثر حوادث ترافیك جاده ای متحمل شرایط سخت اقتصادی شده و بسیاری از این خانوار ها در اثر هزینه های اقتصادی كمرشكن به شرایط فقر كشانده می شوند. در واقع حوادث ترافیكی یكی از علل ریشه دار شدن فقر در جامعه است.

در ادامه، همایون صادقی، رییس مركز تحقیقات و قطب پژوهشی حوادث ترافیك تبریز ضمن معرفی سند ملی ایمنی و ترافیك كشور، تاكید كرد: حوادث ترافیكی و پیامد های آن بار سنگینی به كشور به ویژه سیستم سلامت تحمیل می كند.

وی عنوان كرد: در تدوین سند ملی ایمنی و ترافیك كشور، بیش از 120 نفر از جامعه علمی كشور و ذی نقشان حضور داشته اند و تدوین آن بر مبنای مدل های علمی بین المللی به ویژه مدل سیستم ایمن صورت گرفته است.

وی خاطرنشان كرد: در پایلوت صورت گرفته، قابلیت اجرایی برخی اقدامات مهم در راستای اهداف راهبردی سند مورد ارزیابی قرار گرفته و در تدوین سند سعی شد با مشاركت متخصصان داخلی و بین المللی، بهره مندی از مدل های علمی و مشاركت سازمان های كلیدی حداقل تضاد منافع، پاسخگویی و مدیریت نتیجه گرا با تمركز بر عامل انسانی و سلامت وجود داشته باشد. از جمله نكات مدنظر در تدوین سند، استفاده از ساختار شبكه و سیستم سلامت در ارتقای ایمنی ترافیك و هماهنگی با برنامه های موجود بوده است.

سرتیپ سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور نیز ابراز امیدواری كرد كه نتایج حاصل از این نشست باعث كمتر شدن حوادث ترافیكی در سطح كشور شود.

به گفته وی، مسئله ترافیك از جمله موضوعات خاصی است كه مخاطب آن تمامی آحاد مردم جامعه شامل زن، مرد، جوان، پیر، كارمند، كارگر، شهری روستایی و ... هستند. همه این موارد می توانند بر روی ترافیك تاثیرگذار بوده و از آن تاثیر بگیرند و چنانچه در این حوزه به نقطه مطلوب و متعادل دست پیدا كنیم می توان بر تمام اركان زندگی افراد تاثیر گذاشت.

وی تاكید كرد: مدیریت در این بخش یك امر سهل و ممتنع است، به این معنا كه روش ساماندهی این حوزه كاملا شناخته شده است و كار هایی كه در كشور های توسعه یافته و موفق در این زمینه انجام شده در دسترس است و راه توفیق در این مسئله نمایان است.

سرتیپ حسینی اظهار كرد: قسمت دشوار انجام این كار پرداخت هزینه های سازماندهی این امر است.

به گفته وی، متاسفانه در كشور سالانه حدود 16 هزار نفر جان خود را در حوادث ترافیكی از دست می دهند و بالغ بر 300 هراز نفر نیز مصدوم می شوند كه در خوش بینانه ترین حالت، در صورت معلول شدن 5 درصد از این جمعیت، سالانه 15 الی 16 هزار نفر در كشور بر اثر این حوادث معلول می شوند. بنا بر آمار، 52 درصد از جان باختگان در زمان وقوع حادثه و در همان محل جان خود را از دست می دهند، 6 درصد از آن ها در حین انتقال به بیمارستان و 42 درصد نیز در بیمارستان فوت می كنند. در این بین نقش حوزه بهداشت بسیار موثر است و در بعد آموزش سازمان هایی مثل صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سایردستگاه ها می توانند نقش اساسی داشته باشند.

در ادامه، حمیدرضا خانكه، رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كشور نیز خاطرنشان كرد: در كشور اسناد زیادی وجود دارد كه می توانند مكمل یكدیگر باشند. نكته قابل اهمیت این است كه با وجود آنكه حدود 10 درصد از تولید ناخالص ملی در حوادث ترافیكی هزینه می شود، حدود 44 هزار نفر سالانه بخاطر این حوادث دچار معلولیت می شوند كه 25 تا 30 درصد این افراد در تمام عمر نیاز به خدمات توانبخشی تا اخر عمر دارند و 25 درصد كل افراد حادثه دیده نیاز به وسایل كمك توانبخشی دارند. بنابراین، در صورت هم صدا شدن تمام جامعه علمی كشور باز نمی توان به تنهایی در این زمینه كاری كرد و تدبیر اصلی ایجاد گفتمان، انتقال مفهوم به مسئولین و سیاستگذاران و در كنار هم بودن است.

وی تأكید كرد: برای حصول نتیجه باید كمیته علمی با مسئولیت صادقی تشكیل و سند مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت نیاز در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه شود.

جعفر میعادفر، رییس سازمان اورژانس كشور نیز عنوان كرد: وجود یك قانون ضعیف بهتر از نبود قانون است و علت عدم توفیق در بعضی كار ها تعارض منافع است كه لازم است در صورت انجام كار مشترك توسط سازمان هایی كه هم سطح یكدیگر هستند، هدایتی یك سو و از سطح بالاتر وجود داشته باشد. ضمن اینكه باید در كشور سیستمی وجود داشته باشد كه بتواند آمار صحیح و یكپارچه ای از تعداد حوادث، مصدومین و جان باختگان در دسترس قرار بدهد. در ادامه جلسه حاضرین جلسه و نمایندگان دستگاه ها و ارگان های ذی نقش به تبادل نظر در مورد موضوع پرداختند.

در پایان نشست، مطلق آمادگی وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را برای بررسی و حل مشكل حوادث ترافیكی اعلام كرد.

گفتنی است، در این نشست، محمداسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی كشور، مدیران و كارشناسان دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی كشور، جعفر میعادفر، رییس سازمان اورژانس كشور، حمیدرضا خانكه، رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سرتیپ سیدتیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی كشور، همایون صادقی، رییس مركز تحقیقات و قطب پژوهشی حوادث ترافیك تبریز و مدیران و نمایندگان سازمان پزشكی قانونی كشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیما، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، انجمن جامعه ایمن ایران، دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حضور داشتند.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۵:۳۶ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۴