دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

روشی برای شاد كردن سالمندان
 
نتایج یك مطالعه نشان داد كه استفاده از فناوری واقعیت مجازی (خلق رویا) می تواند باعث افزایش شادكامی در سالمندان شود.
روشی برای شاد كردن سالمندان به گزارش ایسنا، جمعیت سالمندان در دنیا به سرعت در حال افزایش است و به همین دلیل تامین خدمات مورد نیاز آن ها یكی از چالش های جدی نظام سلامت است.

سلامت روان، جزئی جداناپذیر از سلامت افراد است و بهبود سلامت روانی و وضعیت عاطفی سالمندان از مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد. شادكامی یكی از موضوعات بسیار مهم در حوزه سلامت روان سالمندان است كه به ارزیابی فرد نسبت به خود و زندگی و به میزانی كه فرد احساس می كند، آرزوها و رویاهایش برآورده شده، اطلاق می شود.

شادكامی مولد شور و نشاط و پویایی است و انسان را در برابر استرس ها محافظت می كند. سالمند شادتر از توانایی بالاتری جهت حل مشكلات خود و خانواده اش برخوردار است.

فناوری واقعیت مجازی، یكی از فناوری هایی است كه می تواند باعث احساس لذت و تعلق در زندگی سالمندان و افزایش كیفیت زندگی آن ها شود. این فناوری با استفاده از فیلم و تصاویر سه بعدی، از طریق عینك واقعیت مجازی، دسته و دستكش واقعیت مجازی، چنان حسی در فرد ایجاد می كند كه خود را در فضای فیلم و تصاویر سه بعدی احساس می كند.

با توجه به تاثیری كه این فناوری می تواند برای سالمندان داشته باشد، پژوهشگران روان شناسی با انجام یك مطالعه، تصاویر سه بعدی از موقعیت دلخواهی و رویایی سالمندان تهیه كرده و از طریق عینك واقعیت مجازی تاثیر آن ها را بر میزان شادكامی آن ها بررسی كردند.

این مطالعه از اواسط آذرماه تا اواخر بهمن ماه 1398 انجام شد. با استفاده از یك فراخوان، افراد داوطلبانه برای شركت درمطالعه اعلام آمادگی كردند و در نهایت 30 زن سالمند بالاتر از 65 سال كه اختلالات شدید قلبی و اعصاب و روان نداشتند، برای شركت در مطالعه انتخاب شدند.

این افراد به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند و با استفاده از پرسش نامه، میزان شادكامی آن ها مورد سنجش قرار گرفت. سپس برای افراد یك گروه، در چهار جلسه 20 تا 30 دقیقه ای، با استفاده از عینك دید سه بعدی واقعیت مجازی تصاویر و فیلم هایی بر اساس رویای درخواستی آن ها (پرواز، حیات وحش، اماكن مذهبی و ...) نمایش داده شد. این افراد با تحریك حواس پنج گانه مرتبط با آن موقعیت، شامل رایحه فضا، صدای محیط، جریان عوا و ... در تعامل فعال با فیلم های سه بعدی قرار می گرفتند.

یك ماه پس از پایان این جلسات مجددا افراد هر دو گروه با استفاده از پرسش نامه شادكامی، ارزیابی شدند.

یافته های این مطالعه نشان داد كه فناوری واقعیت مجازی و خلق رویا باعث افزایش میزان شادكامی شركت كنندگان در این پژوهش شده است و پس از گذشت یك ماه، تاثیر این روش بر میزان شادكامی افراد، پایدار مانده است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ این فناوری با برانگیختگی، انگیزه، حس توانمندی و هیجان مثبت در آزمودنی، باعث افزایش شادكامی فرد می شود. هنگامی كه فرد می تواند با استفاده از این فناوری و درگیر شدن تمامی حواس پنج گانه بدون هیچ محدودیتی، لذت موقعیت هایی كه همواره رویای آن را در سر داشته، تجربه كند و می تواند با آزادی عمل رویای درخواستی اش را انتخاب كند، همین موضوع زمینه ساز افزایش سطح لذت و شادكامی او خواهد شد.

این پژوهشگران متعقدند كاربرد روش واقعیت مجازی (خلق رویا) با هدف غلبه بر محدودیت های فیزیكی، اجتماعی و اقتصادی زندگی سالمند، از قابلیت مناسبی برای انجام مداخلات مرتبط با ارتقا سلامت سالمندان، برخوردار است.

محققان این مطالعه می گویند: از نتایج به دست آمده می توان در سراهای سالمندان، مراكز نگهداری، زندان ها، مراكز اصلاح و تربیت و ... استفاده كرد. همچنین می توان از این مداخله در قالب كارگاه های آموزشی برای روان شناسان مراكز درمانی یا نگهداری سالمند بهره گرفت.

در انجام این مطالعه، سوسن دادخواه، مجتبی انصاری شهیدی و حسن رضایی جمالویی؛ پژوهشگران گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و امیرمحسن راه نجات؛ استادیار دانشگاه علوم پزشكی آجا، مشاركت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تاثیر واقعیت مجازی (خلق رویا) بر میزان شادكامی سالمندان زن» در فصل نامه علمی پژوهشی ابن سینا زیر نظر اداره بهداشت ، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۱:۴۵ - ۳۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲