دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

وب دا - وزارت بهداشت عاملی برای رشد جمعیت خواهد بود
 
وزیر بهداشت گفت: جمعیت كشور در اوایل انقلاب رشد خوبی داشت اما امروز رشد كمی دارد و جوانی جمعیت دچار مخاطره شده كه باید با همكاری نهادهای مختلف برای این امر، كاری كنیم.
وزیر بهداشت در آیین گرامیداشت هفته سلامت: وزارت بهداشت عاملی برای رشد جمعیت خواهد بود
وزیر بهداشت گفت: جمعیت كشور در اوایل انقلاب رشد خوبی داشت اما امروز رشد كمی دارد و جوانی جمعیت دچار مخاطره شده كه باید با همكاری نهادهای مختلف برای این امر، كاری كنیم.



به گزارش وبدا، دكتر بهرام عین اللهی در آیین گرامیداشت هفته سلامت و رونمایی از كتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت كه در مركز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در وزارت بهداشت، قرارگاه جوانی جمعیت و فرزندآوری را تشكیل داده ایم. همانگونه كه وزارت بهداشت یكی از عوامل كاهش جمعیت بوده باید به عنوان عاملی برای افزایش جمعیت، اقدام كنیم.

وی افزود: یكی از مشكلات ما در حوزه سلامت، حوادث شغلی است. در كارخانه ها و سازمان ها، سلامت كارگران برای كارفرما باید مهم باشد. در پیشگیری و بهداشت شغلی با هزینه كم می توان مانع از مخاطرات بزرگ شد. به عنوان نمونه عینك محافظ می تواند از آسیب به چشم جلوگیری كند. امیدواریم مجلس برای تامین سلامت كارگران به ما كمك كند تا با قوانین سخت، حامی سلامت كارگر و پیگیر عدم وقوع حوادث شغلی باشیم كه هزینه كمتر و تاثیر بهتری نسبت به درمان دارد.

وزیر بهداشت گفت: امسال بیمه همگانی با تصویب مجلس بعد از 43 سال از انقلاب تحقق یافت و از روز شنبه با اطلاعاتی كه از وزارت رفاه دریافت كردیم، پوشش بیمه همگانی آغاز شده است و سه دهك پایین درآمدی شامل 5 میلیون و 400 هزارنفر، تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند و در دی ماه سال گذشته نیز 400 هزارنفر از حاشیه نشینان را بیمه كردیم كه طرح موفقی بود.

دكتر عین اللهی تاكید كرد: بخش كمی از افراد فاقد پوشش بیمه می مانند كه پس از خوداظهاری، مورد آزمون وسع قرار می گیرند. در شرایط فعلی كشور قابل قبول نیست كه فردی بخاطر مشكلات مالی، خدمات درمانی را دریافت نكند و امیدواریم مراكز دولتی و دانشگاهی با آغوش باز به سمت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با كیفیت به محرومان بروند.

وی ادامه داد: یكی از اولویت های وزارت بهداشت، توزیع نیروی متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم است. حدود 60 درصد از نیروهای متخصص در مناطق محروم توزیع شده اند و از امسال نیز سهمیه خاصی را برای بومی گزینی مناطق محروم در نظر گرفته ایم و بعد از آزمون دستیاری، به دانشگاه های علوم پزشكی مناطق محروم اختیار داده ایم تا دستیاران را از بین افراد بومی جذب كنند.

وزیر بهداشت گفت: تعرفه پرستاری به عنوان یكی از مطالبات اصلی و چندین ساله پرستاران كه مورد تاكید مقام معظم رهبری و رییس جمهور، هفته گذشته در جلسه هیات دولت تصویب شد و اجرایی می شود. همچنین خدمات پرستاری در منزل نیز به صورت آزمایشی در برخی استانها در حال اجرا است و امیدواریم كه این خدمات نیز به صورت علمی، ساماندهی شود.

دكتر عین اللهی یادآور شد: حدود 340 مركز بهداشت در این مدت، تكمیل و افتتاح شده و امسال حدود سه هزار پروژه بهداشت در سراسر كشور به سرانجام می شود. متاسفانه سال گذشته از محل اعتبارات یك درصد مالیات بر ارزش افزوده، منابع خوبی به ما داده نشد. بخش بهداشت عمدتا وابسته به منابع مالی پایدار است اما امسال با تصویب مجلس قرار شد یك درصد ارزش افزوده به صورت ماهانه پرداخت شود كه اگر محقق شود مراكز روستایی را تقویت می كنیم.

وی ادامه داد: در این مدت 7 پروژه بیمارستانی كه عمدتا بیش از 10 سال نیمه تمام مانده بود را تكمیل كردیم و 45 پروژه بازسازی و 220 پروژه نیمه تمام درمانی داریم و اولویت ما اتمام پروژه های نیمه تمام است. از طرفی وام 90 میلیون دلاری هم از بانك جهانی برای تامین تجهیزات پزشكی دریافت كرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: پیشرفت های پزشكی در تاریخ كشور به ویژه در دوران بعد از انقلاب، بی نظیر بوده و امروزه دانش پزشكی كشور در قله و اوج قرار دارد. پیش از انقلاب، وابستگی زیادی در حوزه سلامت داشتیم و در مناطق مختلف، پزشكان بی كیفیت خارجی، خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می دادند اما رشد علمی پزشكی بعد از انقلاب با استقلال كشور، خودباوری و بازگشت به هویت خودمان به وجود آمد.

دكتر عین اللهی یادآور شد: رشد گروه پزشكی بسیار عظیمی داشته و خدمات به همه مردم ارائه می شود و مردم كشورهای دیگر و همسایه برای درمان به ایران مراجعه می كنند. تاریخ پر افتخار خدمات گروه پزشكی در بعد از انقلاب از جمله در دوران دفاع مقدس، ارائه خدمات به جانبازان شیمیایی و پاندمی كرونا، نمایانگر ایثارگری آنها است. در دانش های جدید از جمله سلول های بنیادی ایران یكی از كشورهای برتر دنیا است.

وی خاطرنشان كرد: كرونا یك تهاجم ویروس در كل جهان بود و شرایط برای همه یكسان و سنجشی از قدرت كشورها بود. قدرت كشورها فقط به تسلیحات و منابع مالی نیست بلكه بزرگ ترین قدرت كشورها، سرمایه انسانی و مردم هستند. در كرونا علیرغم تحریم ها و فشارهای شدید اقتصادی اما كادر سلامت با قدرت و ایثار عمل كرد و تا امروز نزدیك 300 شهید مدافع سلامت داشتیم درحالیكه در برخی كشورها كادر درمان شان از بیمار فرار می كردند اما نیروهای بهداشتی و درمانی كشور ما خوش درخشیدند و قدرت ایران را نشان دادند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آیت الله رئیسی، مبارزه با كرونا را اولین اولویت خود قرار داد و تامین واكسن در صدر كارهای دولت قرار گرفت و با مشاركت مردم و نیروهای مسلح، واكسن در حجم گسترده در مدت كوتاهی تزریق و ركورد روزانه یك میلیون و 600 هزار دُز و هفتگی 8 میلیون و 600 هزار دُز در ایران ثبت شد.

دكتر عین اللهی یادآور شد: تزریق گسترده و در مدت كوتاه واكسن كرونا به گونه كه تا امروز حدود 149 میلیون دُز واكسن تزریق شده و در كنار آن، نوع واكسن های با كیفیت استفاده شده، از عوامل موفقیت ایران در مدیریت كرونا و كاهش آمار فوتی های روزانه بود.

وی تاكید كرد: كرونا نشان داد سلامت كار پایه ای در تمام امور است. وقتی سلامت دچار مخاطره شود، فعالیت های اقتصادی، اجتماع و فرهنگی با مشكل روبرو می شود. در حوزه سلامت، مهمترین عامل خود فرد است و باید آموزش های مورد نیاز بهداشتی و پیشگیرانه و نیز سبك زندگی، ورزش منظم و ارتقای سلامت روان از طریق دانشگاه های علوم پزشكی به افراد ارائه شود.

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت فقط در حوزه درمان، رسالت ندارد بلكه مهمترین وظیفه ما پیشگیری از بیماری ها و ارائه آموزش به جامعه است. سلامت، موضوعی بین بخشی است. آلودگی هواِ كیفیت راه ها و خودروها ممكن است باعث اختلال سلامت شود بنابراین هماهنگی بین سازمانها برای تامین سلامت مردم نقش مهمی دارد. رییس جمهور نیز تاكید كرده كه جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای افزایش هماهنگی دستگاه ها تشكیل شود.

عین اللهی تصریح كرد: سلامت معنوی امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته و اثرات آن در درمان و پیشگیری از بیماری ها، اثبات شده است. مراسمات دینی و مذهبی و مناسبتی زیادی داریم كه در ارتقای سلامت معنوی موثر است. مهم ترین فعالیت ما، پیشگیری از بیماری ها است.

وی خاطرنشان كرد: یكی از نقاط ضعف ما در حوزه خدمات توانبخشی برای بیماران نیازمند این خدمات است كه امیدواریم با تلاش و همكاری متخصصان و دانشمندان این حوزه بتوانیم وضعیت خدمات توانبخشی را توسعه دهیم.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۵:۳۲ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۲