دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

تراكم تهران در كرونا مشكل زا بود | منطقه 4 داغ ترین نقطه از نظر كرونا
 
رئیس ستاد مقابله با كرونای شهر تهران با بیان اینكه یك تناسب همیشگی بین تراكم جمعیت و ابتلا به كرونا وجود دارد، گفت: منطقه 4 با یك میلیون و 100 هزار نفر جمعیت همواره داغ ترین نقطه از لحاظ ابتلا به كرونا و مرگ و میر بوده است.
زالی به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زالی در شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه خوشبختانه تكانه های كرونا در تهران در شرایط فرود است و فرازهای نگران كننده بیماری به طور قابل توجهی كاهش پیدا كرده است، اظهار كرد: امروز را نباید پایان سناریوی كرونا دانست، این تفكر یك اشتباه راهبردی خواهد بود.

رئیس ستاد مقابله با كرونای شهر تهران ادامه داد: بحران هایی همچون كرونا كه در تهران اتفاق می افتد به دلیل خصوصیت بیولوژیك تهران و تراكم جمعیت تهران مشكلاتی را ایجاد می كند و تهران در این زمینه یكی از متراكم ترین نقطه ها در كل كشور است.

بخشی از صحبت های زالی را به نقل از خبرگزاری شهر در ادامه بخوانید:

منطقه 4 با یك میلیون و 100 هزار نفر جمعیت همواره داغ ترین نقطه از لحاظ ابتلا به كرونا و مرگ و میر بوده است. یك تناسب همیشگی بین تراكم جمعیت و ابتلا به كرونا وجود دارد. علاوه بر جمعیت تهران روزانه یك میلیون نفر به صورت شناور در طول ساعت های اداری در شهر حضور دارند كه مقتضیات درمانی و بهداشتی آنها به شهر اضافه می شود. سیستم درمان پایتخت باید پاسخگوی آنها باشد.

حاشیه شهر نشینی یكی دیگر از مسائل مهم در این زمینه است. بخش زیادی از تهران درگیر با پدیده حاشیه شهرنشینی است و مسائل و مراكز بهداشتی و درمانی در این مناطق با چالش جدی روبه رو است. افزایش حاشیه نشینی در سالهای اخیر یكی از دغدغه هایی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد.

سكونتگاه های غیررسمی نیز یكی دیگر از مسائل است و پیك جمعیت فعلی شهر تهران 10 تا 13 درصد است. رعایت پروتكل های بهداشتی در این منطقه وضعیت مناسبی ندارد.

رشد تعداد تخت ها نسبت به دیگر شهرها بسیار كمتر است. بالغ بر 82 درصد پایگاه های سلامت ما غیرملكی است كه نگرانی زیادی را ایجاد می كند. 25 دستگاه اصلی به شكل مستقیم در حوزه كرونا مسئولیت داشتند.

پنج میلیون و 400 هزار نفر از آغاز كرونا به بیمارستان ها مراجعه كردند كه كرونای این افراد محرز بوده است. دو میلیون و 700 هزار نفر به مراكز بهداشتی و 90 مركز جامع سلامت مراجعه كردند. 572 هزار نفر در بیمارستان ها بستری شدند و خدمات درمانی دریافت كردند.

گاهی روزانه 2هزار و 800 بستری داشتیم. بالغ بر 91.5 درصد از كسانی كه خدمات بیمارستانی دریافت كردند با حال عمومی خوب مرخص شدند كه شاید در طول پیك چهارم و پنجم پایین ترین میانگین مرگ و میر كشور در تهران بوده است.

تزریق 26 میلیون دز واكسن در تهران انجام شد. 10 میلیون و 800 هزار نفر دز اول، 9 میلیون و 700 هزار نفر دز دوم و پنج میلیون و 200 هزار نفر نیز دز سوم واكسن خود را دریافت كردند.

گروه های آسیب پذیر كه مدیریت شهری مسئولیت آنها را به دنبال داشت، بسیار زودتر از دیگر اقشار واكسن خود را دریافت كردند كه از جمله می توان به تزریق واكسن به افراد در گرمخانه ها اشاره كرد. این درحالی بود كه برخی از این افراد كارت شناسایی و هویتی نداشتند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۱:۲۰ - ۲۰/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲