دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

دانشكده و پژوهشكده "سلامت اجتماعی" در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی راه اندازی می شود
 
از اوایل مهرماه و همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی؛

دانشكده و پژوهشكده "سلامت اجتماعی" در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی راه اندازی می شود

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست هیات رئیسه دانشگاه اعلام كرد كه دانشكده و پژوهشكده سلامت اجتماعی از اوایل مهرماه راه اندازی می شود، ضمن آنكه باید مقدمات مربوط به راه اندازی دانشكده های دیگر و تاسیس پژوهشكده سیاستگذاری توانبخشی زودتر انجام شود.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر حمیدرضا خانكه با تبریك فرارسیدن هفته سلامت، گفت: متاسفانه در این هفته، روزی به عنوان " توانبخشی " نامگذاری نشده است و ان شاالله كه برای سال آینده باید در حوزه شهر تهران و هم در حوزه كشوری، یك روز به حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی اختصاص پیدا كند.

وی از استخراج " كلان برنامه " هایی برای معاونت های مختلف خبر داد كه در این هفته به معاونت ها ابلاغ می شود، و توضیح داد كه این كلان برنامه ها در راستای برنامه ها و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و وزیر بهداشت تهیه شده است و باید دانشگاه به دوره جدیدی از فعالیت خود وارد شود. سند جامع توانبخشی در حال نگارش است و بنظر می آید كه در این سند، نقش دانشگاه ما پررنگ تر از سابق باشد.

دكتر خانكه متذكر شد كه گروه های آموزشی باید به حوزه سیاستی توانبخشی وارد شده و خلاصه های سیاستی تهیه كنند و تاثیرگذار باشند. بواسطه همین موضوع، از معاونت پژوهشی خواستیم كه پژوهشكده سیاستگذاری توانبخشی را راه اندازی كنند و این برنامه مورد حمایت وزیر بهداشت است كه حوزه هایی همچون SDH ، مدیریت توانبخشی، سالمندی ، در كنار هم قرار بگیرند و به حوزه سیاستگذاری توانبخشی وارد شوند.

وی به برنامه افزایش تعداد دانشجویان برای سال آینده تحصیلی اشاره كرد و افزود: معاونت آموزشی علاوه بر افزایش تعداد دانشجویان، از گروه های آموزشی بخواهد كه رشته های جدید و رشته های بین رشته ای تعریف كنند، ضمن آنكه می توانند با توجه به پتانسیل تخصصی موجود در گروه ها، برگزاری دوره های مهارتی را در برنامه های خود قرار بدهند و در این جهت حركت كنند و منابع كسب شده از این برنامه، در اختیار گروه قرار می گیرد و دانشگاه هیچ سهمی را از این درآمد نخواهد داشت.

دكتر خانكه ادامه داد: گروه های پرستاری، فیزیوتراپی، كاردرمانی و دیگر گروه ها، دوره های كوتاه مدت طراحی كنند، با همكاری EDC ، در این زمینه برنامه ریزی كرده و دانشجویان دكتری را درگیر این دوره ها كنند و درآمد حاصل از این فعالیت را نیز در گروه و برای اساتید همكار در این برنامه هزینه كنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت مراقبت از دانشجویان و راهنمایی آنان در داشتن رفتار و پوشش مناسب در دانشگاه و رعایت مقررات مربوطه پرداخت و از اعضای هیات رئیسه خواست تا همه همكاری كرده و این مسئولیت را فقط مختص یك واحد و یا بخش خاصی ندانند، بلكه همه موظفند كه در صورت لزوم، به دانشجویان، تذكر بدهند، بویژه گروه های آموزشی باید مراقب دانشجویان خود باشند، باید اوقات فراغت دانشجویان با فعالیت های علمی و موقعیت های آموزشی پر شود، و به دانشجویان راهنمایی كنند كه دانشگاه محل آموزش، با قوانین مشخص است و باید این قوانین از طرف همه اهالی دانشگاه از جمله دانشجویان رعایت شود.

وی همچنین درباره راه اندازی پروژه های عمرانی مربوط به مراكز درمانی گفت كه باید تلاش كنیم تا پایان خردادماه سالجاری، مركز یافت آباد راه اندازی شود، ضمن آنكه مشكلات راه اندازی مركز ایثار در مركز روانپزشكی رازی نیز پیگیری و زودتر نسبت به رفع این مشكلات و راه اندازی آن اقدام شود.

رئیس دانشگاه همچنین در پی گزارش معاون توسعه مدیریت دانشگاه در خصوص چگونگی پرداخت اضافه كاری همكاران دانشگاه، گفت: به منظور ایجاد انگیزه در راستای اهداف دانشگاه و پرداخت هدفمند اضافه كاری و با توجه به فرایندها و شاخص های مربوط به هر فعالیت، اضافه كار پرداخت خواهد شد.

دكتر خانكه تاكید كرد كه سیاست دانشگاه، كاهش اضافه كاری ها نیست، بلكه در نظر داریم تا به عنوان ابزار مدیریتی و جهت افزایش انگیزه در كاركنان، از آن استفاده شود.

وی همچنین به برگزاری اولین جشنواره ملی و ایده بازار حوزه توانبخشی در آذرماه امسال اشاره كرد و افزود: دبیرخانه دائمی این جشنواره كه مقرر شده تا بصورت سالانه برگزار شود، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مستقر خواهد شد و با توجه به شعار امسال و تاكید مقام معظم رهبری و همچنین نیاز جامعه به تجهیزات كمك توانبخشی، باید بخش فناوری دانشگاه نیز فعالتر از گذشته، عمل كند.

در ادامه، دكتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه در سخنانی ضمن تشكر از رئیس دانشگاه كه اعتماد كردند و مسئولیت معاونت درمان را به ایشان سپردند، ابراز امیدواری كرد كه با همكاری دیگر مسئولان دانشگاه، توفیق در اجرای برنامه ها حاصل شود.

وی سپس با اشاره به مجموعه خدماتی، ورزشی و ... موسسه ایثار از مجموعه های تحت پوشش بنیاد شهید كه دارای مجتمع توانبخشی نیز می باشد، گفت: بنیاد شهید در نظر دارد كه برای مدیریت و فعالیت این مجتمع توانبخشی (دهكده نشاط) كه دارای امكانات و بهترین تجهیزات لازم است، از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كمك بگیرد و برای دانشگاه نیز فرصت خوبی است كه از این مركز توانبخشی به عنوان فیلدهای آموزشی و خدماتی استفاده كند.

دكتر لایقی افزود: با توجه به وجود تفاهم نامه همكاری بین بنیاد شهید و وزارت بهداشت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز می تواند قرارداد همكاری با بنیاد شهید برای سه سال آینده منعقد كرده و این همكاری را بصورت رسمی آغاز كند. لذا پیش نویس قرارداد مربوطه تنظیم شده تا در صورت موافقت هیات رئیسه، انعقاد تفاهم نامه همكاری با بنیاد شهید پیگیری شود.

در ادامه این نشست، دكتر خرم خورشید، دكتر حسینی، دكتر موسوی، دكتر شاهرخی، دكتر ابراهیمی، دكتر فرخی و دكتر شاه محمدی با اظهار نظر در خصوص موضوع یادشده، پیشنهادهایی در این ارتباط مطرح كردند.

دكتر خانكه رئیس دانشگاه با جمع بندی نقطه نظرهای هیات رئیسه، موافقت هیات رئیسه با انعقاد قرارداد همكاری با بنیاد شهید را اعلام كرد و در عین حال ، افزود: اما در ارتباط با دهكده نشاط، باید برنامه مشخصی برای راه اندازی آن و چگونگی حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان دكتری در این مركز داشته باشیم.

   تاریخ: ۲۲:۱۷ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱