دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

همایش كشوری مشاوران امور زنان و خانواده رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

همایش كشوری مشاوران امور زنان و خانواده رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور برگزار شد

همایش كشوری مشاوران امور زنان و خانواده رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور، در مجتمع آموزشی پژوهشی و فرهنگی برج سپید علوم پزشكی (مجتمع شهدای سلامت) مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش وبدای دانشگاه، این همایش با حضور مشاوران امور بانوان دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور، از جمله « فرشته مخبر دزفولی » مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

دكتر "انسیه خزعلی" معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، در سخنرانی خود در خصوص لزوم تقویت و تكریم مقام زن از منظر انقلاب اسلامی بویژه در حوزه بهداشت و سلامت، گفت: جایگاه مشاوره باید به لحاظ سلامت جسمی، روانی، فكری و آموزشی تقویت شود، محور سلامت جامعه، خانواده است، و محور خانواده نیز زن خانواده است.

وی از دستور كار قرار دادن اجرای قانون حمایت از بانوان و اختصاص 5 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه به این حوزه خبر داد و افزود: با اجرای این قانون، مشاوران می توانند كمك هایی از نظر مالی داشته باشند و داشتن كارشناس در دفتر امور بانوان و قدرت اجرایی مشاوران در دانشگاه تقویت شود.

خزعلی همچنین، بر راه اندازی مهد های كودك با توجه به قانون جوانی جمعیت تاكید كرد.

مشاور امور بانوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز طی سخنانی در این نشست اظهار كرد: تمام تمهیداتی كه در حوزه كنترل جمعیت انجام شده را می توان با رویكرد جوانی جمعیت دنبال كرد و مراكز آموزش حین ازدواج یكی از مكان های مناسب برای ترویج این فرهنگ است.

مونا زینالو افزود: انتظار می رود كه مشاوران زنان دستگاه های اجرایی و دانشگاه های علوم پزشكی و سایر دانشگاه ها روی موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تمركز بیشتری داشته و كنش گر باشند تا بتوان محورهای مختلف این قانون را اجرا كرد.

وی همچنین گفت: محور بعدی این همایش، بحث انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشكی است كه در دهه 70 ، وضع شده و آیین نامه اجرایی آن در سال 1378 در وزارت بهداشت به تصویب رسید، اما حلقه مفقوده در این بخش عزم و اراده لازم برای اجرایی كردن كامل این قانون است.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان افزود: درست است كه مباحث بودجه ای یكی از موانع اصلی برای اجرای قانون انطباق به شمار می رود، اما موارد زیادی وجود داشته است كه اهداف مورد نظر، بدون تامین بودجه آنچنانی در دستگاه های اجرایی و فقط با اراده افراد، محقق شده اند.

دكتر زینالو تصریح كرد: در قانون انطباق، به حریم خصوصی بانوان و كرامت بیماران به ویژه بیماران خانم برای دریافت خدمات پزشكی در بیمارستان ها و حتی مفاد دیگر این قانون كه ناظر به دانشگاه ها هم هست، توجه شایانی شده است.

وی اظهار كرد: از آنجا كه مشاوران امور بانوان روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور به صورت قانونی عضو كمیته انطباق دانشگاه ها هستند، و می توانند در تشكیل جلسات مربوط به این كمیته مطالبه گر و پیگیر باشند تا هر سه ماه یك بار این جلسه با حضور رئیس دانشگاه برگزار شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در صورتی كه پیگیری لازم از سوی مشاوران امور بانوان روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور برای برگزاری جلسات كمیته انطباق انجام بگیرد، امید می رود كه بعد از چندین سال، این مطالبه به حق قانونی و شرعی و حتی انسانی تبدیل شده و حفظ كرامت بانوان در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی احراز شود.

دكتر رزاقی، مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در ابتدای این نشست اظهار كرد: در این گردهمایی، قانون جوانی جمعیت و برنامه انطباق در حوزه خدمت رسانی به بیماران، با حضور 60 تن از مشاوران امور بانوان دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور، مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

گفتنی است كه نشست كشوری مشاوران بانوان، اهداف « تبیین و اقناع علمی و فرهنگی موضوع جوانی، تبیین ضرورت اجرای " قانون انطباق امور اداری و فنی مؤسسات پزشكی با شرع مقدس" و حفظ كرامت انسانی گیرندگان خدمت، تبیین محورهای تقویت و تكریم مقام زن از منظر انقلاب اسلامی خصوصا" در حوزه بهداشت و سلامت، و هم اندیشی مشاورین امور زنان و خانواده در موضوعات مرتبط » را پیگیری كرد.

در این نشست، سخنرانی دكتر كیانی رئیس دانشگاه علوم پزشكی مشهد با محوریت "جایگاه امور بانوان در دانشگاه " و سخنرانی خانم دكتر محمد بیگی و دكتر بانكی پور نمایندگان مجلس شورای اسلامی با محوریت " حمایت از خانواده "، ایراد شد.

همچنین در این همایش، دكتر مرشدی با محوریت "طرح كلیات موضوع انطباق"، دكتر صابری تحت عنوان " ضرورت اجرای قانون انطباق امور اداری و فنی مؤسسات پزشكی با شرع مقدس و حفظ كرامت انسانی گیرندگان خدمت "، و دكتر كلهر در خصوص " آسیب های نوین اجتماعی در حوزه سلامت خانواده " سخنرانی كردند، ضمن آنكه در پایان این نشست نیز بیانیه صادره قرائت شد.

   تاریخ: ۰۱:۴۳ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸